שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושר בקריאה ראשונה: ייאסר לפרסום שם צד להליך שבו נחשף מידע רפואי

חדשות

אושר בקריאה ראשונה: ייאסר לפרסום שם צד להליך שבו נחשף מידע רפואי, צילום: צילום אילוסטרציה: Getty images Israel
אושר בקריאה ראשונה: ייאסר לפרסום שם צד להליך שבו נחשף מידע רפואי
18/06/2014, ליאור שדמי שפיצר

הצעת החוק של ח"כ עדי קול, הקובעת כי בכל הליך אזרחי שבו נחשף מידע רפואי על אדם, ברירת המחדל תהיה איסור פרסום של שמו או פרטיו, נועדה למנוע מצב שבו חברות הביטוח יביאו את הנפגע להסכים לפשרה על פיצויים מופחתים על מנת לשמור על פרטיותו

ועדת החוקה, חוק המשפט של הכנסת אישרה היום (יום ד') בקריאה ראשונה את הצעת חוק בתי המשפט (תיקון – איסור פרסום שם בהליך החושף מידע רפואי), התשע"ד–2013, שהגישה ח"כ עדי קול, האוסרת על פרסום שמות הצדדים להליך משפטי אזרחי שבו נחשף מידע רפואי.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הצעת החוק לתיקון סעיף 70 לחוק בתי המשפט עוסקת באיזון שבין עיקרון פומביות הדיון לבין הזכות לפרטיות, בהקשר של חשיפת חומר רפואי של בעל דין. הצעת החוק מבקשת לקבוע כי בכל הליך אזרחי אשר בו נחשף מידע רפואי על אדם שהוא צד להליך, ברירת המחדל תהיה איסור פרסום שמו או פרטיו של אותו אדם, ובית המשפט יהיה רשאי להתיר את הפרסום.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי עד כה פירשו בתי המשפט את סעיף 70 לחוק, המאפשר לאסור פרסום הקשור למשפט בנסיבות של פגיעה בפרטיות, באופן המוגבל למקרים שבהם נגרם לאחד הצדדים נזק מעצם הפרסום.

הצעת החוק מציינת מקרה מן העת האחרונה, שבו בני זוג נפגעו והפכו לנכים, וחברת הביטוח נלחמה על פרסום שמותיהם מכוח עיקרון פומביות הדיון. שופט בית המשפט העליון צבי זילברטל קבע כי פרסום מצבו הבריאותי של אדם בפומבי מהווה כשלעצמו, ללא קשר לפגיעה בפרנסה, פגיעה חמורה בפרטיות (רע"א 482/13 אליהו חברה לביטוח בע"מ נ' פלונית). אולם, מקרה זה הוא חריג ותקדימי. על פי רוב, מפורסמים שמותיהם של נפגעי נזקי גוף מכוח עיקרון פומביות הדיון, תוך פגיעה חמורה בפרטיותם.

"מצב דברים זה מביא לא רק לפגיעה חמורה בפרטיות, אלא גם יוצר לחץ בלתי ראוי ובלתי צודק על נפגעי גוף בתביעותיהם מול חברות הביטוח", נכתב בהצעת החוק. "חברת הביטוח יודעת כי ישנו מחיר אותו יסכים הנפגע לשלם כדי ששמו, פרטיו ומידע רפואי אישי שלו לא יפורסמו. על כן, מביאה החברה את הנפגע להסכים לפשרה על פיצויים מופחתים נגד רצונו ובלבד שלא תיפגע פרטיותו".

לדברי נציגת הנהלת בתי המשפט, בבתי המשפט מתנהלים כ-35 אלף תיקים בשנה העונים להגדרה שבהצעת החוק.

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:194
קומיט וכל טופס במתנה