שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצעת חוק מבקשת לחייב עו"ד ורו"ח לזהות את הלקוח ברישום ושמירת מסמכים

חדשות

הצעת חוק מבקשת לחייב עו"ד ורו"ח לזהות את הלקוח ברישום ושמירת מסמכים, צילום: צילום אילוסטרציה: Getty images Israel
הצעת חוק מבקשת לחייב עו"ד ורו"ח לזהות את הלקוח ברישום ושמירת מסמכים
17/06/2014, ליאור שדמי שפיצר

התיקון המוצע לחוק איסור הלבנת הון, המחייב בין היתר רישום וזיהוי בשורה של פעולות בנכסים ובחברות ואוסר על תשלום במזומן של יותר מ-50 אלף שקל, שנוי במחלוקת בשל החשש מפגיעה בחיסיון וביחסי האמון שבין עורך הדין לבין לקוחו. עו"ד שריג דמארי: "חובת דיווח תהרוג את המקצוע"

משרד המשפטים מבקש לחייב את עורכי הדין ורואי חשבון לזהות את הלקוחות שלהם באמצעות טופס מיוחד, לפני ביצוע פעולות פיננסיות, לשמור את המסמכים ולהציגם בעת שידרשו לכך בפני יחידת הפיקוח של משרד המשפטים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הצעת החוק תחול רק על עורכי דין ורואי חשבון, ולא על יועצי מס ומתווכי נדל"ן שנמנו בהצעת החוק המקורית. עורכי הדין ורואי החשבון לא יחויבו בדיווח לרשות לאיסור הלבנת הון, אלא רק בחובות של זיהוי, רישום ושמירת מסמכים. בנוסף, ייקבע כלל אתיקה שלפיו עורך דין או רואה חשבון החושד שפעולה שלקוח מבקש ממנו לבצע קשורה להלבנת הון, יידרש להימנע מביצועה אחרת יעבור עבירת משמעת.

על פי הצעת החוק, עורך דין או רואה חשבון שיבצע עבור לקוח אחת מהפעולות הבאות – קנייה, מכירה או חכירה לדורות של נדל"ן, קנייה או מכירה של עסק, ניהול נכסיו, כספיו וחשבונותיו של הלקוח, קבלה, החזקה או העברה של כספים לצורך הקמה או ניהול של תאגיד, הקמה או ניהול של תאגיד, עסק או נאמנות – יידרש טרם ביצוע הפעולה לזהות את הלקוח ולרשום את פרטי הזיהוי שלו.

למפקחים שימונו כדי לפקח על ביצוע חובות אלה תהיה סמכות לדרוש מכל אדם מידע ומסמכים המתייחסים לפעולותיהם של עורכי הדין ורואי החשבון, סמכות להיכנס למשרדיהם וכן סמכות לדרוש שיוצגו בפניהם כל המסמכים הקשורים לפעילותו של עורך הדין או רואה החשבון, לערוך בדיקה במקום או לתפוס מסמך אם יש לו יסוד סביר להניח שהופרה חובה כאמור.

בנוסף, הצעת החוק מבקשת לקבוע הוראה האוסרת על עורכי דין או רואי חשבון לקבל תשלום במזומן בסכום של יותר מ-50 אלף שקל.

הצעת החוק שנויה במחלוקת בשל החשש מפגיעה בחיסיון וביחסי האמון שבין עו"ד לבין לקוחו, וכן בשל כך שההצעה מחייבת בעלי מקצועות חופשיים, לעזור לרשויות האכיפה באופן אקטיבי באמצעות דיווח על הפעילות של לקוחותיהם.

יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ דוד רותם, דרש למנוע בחוק פגיעה בחיסיון עורך דין לקוח וכן למנוע כניסה של מפקח למשרד עורך דין בלי חשד אמיתי. ח"כ רותם ביקש עוד מנציגי משרד המשפטים להוציא את הסעיף הדן בתשלום מזומן מהצעת החוק, ולהשאיר נושא זה לוועדה שהקים היועץ המשפטי לממשלה.

נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח דוד גולדברג, ביקש שההצעה לא תחול על רואי חשבון שכירים, ואילו נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד שריג דמארי, התנגד להצעת החוק והביע חשש שחובת דיווח על ידי עורך דין "תהרוג את המקצוע". "לא נוכל לחיות עם הרגשה של לקוח שעורך הדין מתחקר או מתשאל אותו, ובפרט כאשר חלק מהפרטים חוסים תחת חיסיון עורך דין לקוח", אמר עו"ד דמארי.

הוועדה תמשיך לדון בהצעת החוק בשבוע הבא.

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:40
קומיט וכל טופס במתנה