שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שינוי תוכנית מתאר ארצית מ-1982 תפתור את בעיית הצפיפות בבתי הסוהר

חדשות

שינוי תוכנית מתאר ארצית מ-1982 תפתור את בעיית הצפיפות בבתי הסוהר, צילום: צילום: Getty images Israel
שינוי תוכנית מתאר ארצית מ-1982 תפתור את בעיית הצפיפות בבתי הסוהר
11/06/2014, עו"ד אורי ישראל פז

הגידול במצבת האסירים והרצון לשפר את תנאי המחייה במתקני הכליאה, הגרועים כיום גם בהשוואה לעולם השלישי, הובילו לתכנון אשכולות בתי סוהר, שישמשו 3,000-6,000 אסירים. התוכנית החדשה תקל על המשפחות להגיע לביקורים ותאפשר שיקום ושילוב בקהילה בתקופת המאסר

מבני בתי הסוהר יתוכננו לקראת 2040 באופן שמצבת האסירים בבתי הסוהר תוכפל ותשולש. כך החליטה אתמול המועצה הארצית לתכנון ולבניה במשרד הפנים בישיבתה על עריכת שינוי בתכנית מתאר ארצית לבתי הסוהר, המכונה תמ"א 24.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

תמ"א 24, תכנית מתאר ארצית לבתי סוהר, אושרה בשנת 1982 ומיועדת לאוכלוסייה של חמישה מיליון תושבים במדינת ישראל. הוראות התכנית אינן נותנות מענה לצרכי מערך הכליאה של המאה ה-21. לדברי המועצה, הגידול במצבת האסירים והרצון לשפר את תנאי המחייה במתקני הכליאה, לאור שינוי תפיסה של השב"ס לעניין פריסת בתי סוהר, הן הסיבות העיקריות והדחופות המחייבות את עדכון התמ"א.

התפיסה בתמ"א המאושרת משנת 1982, התייחסה לבית סוהר אחד, לכמות שנעה בין 400 ל-600 אסירים. כיום השאיפה היא לרכז בכל אתר בין שלושה לשישה בתי סוהר וליצור אשכולות בתי סוהר שישמשו לכ-1,000 אסירים בכל אחד מהם. כך, בכל אשכול יהיו בין 3,000 ל-6,000 מקומות כליאה.

על מנת לענות כיום על צורכי שירות בתי הסוהר לשנת 2040 נדרש לעדכן את התמ"א המאושרת, לאתר שטחים נוספים לבתי סוהר ולגרוע שטחים שאינם ישימים ותואמים את תפיסת התכנון החדשה.

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבניה ומנכ"ל משרד הפנים, ד"ר שוקי אמרני, ציין שהתכנית תואמת את המדיניות החברתית המכוונת, בין היתר, למקם את האסירים בקרבת מקום מגוריהם כדי להקל על המשפחות להגיע לביקורים ועל מנת לאפשר שיקום ושילוב בקהילה בתקופת הכליאה וזאת בנוסף לשיפור בתנאי הכליאה.

ענישה אכזרית ומשפילה

כפי שדווח לאחרונה בפורטל חדשות תקדין, בעתירה חסרת תקדים שהוגשה לבג"ץ נטען כי הצפיפות בבתי הסוהר בישראל גרועה אף בהשוואה לעולם השלישי.

בעתירה נגד שירות בתי הסוהר נטען כי שטח המחיה המוקצה כיום למרבית האסירים והעצורים בישראל נמוך משלושה מטרים רבועים לאסיר (כולל שטח המיטה, השירותים והמקלחת). כתוצאה משטח המחיה המצומצם המוקנה לו, האסיר נאלץ פעמים רבות לקיים את כל שגרת יומו במיטתו, ובכלל זה לאכול בה, ללא יכולת כמעט להתהלך בתא וללא אפשרות למספר אסירים לעמוד בו זמנית בחלל המצומצם שנותר בתא. הצפיפות יוצרת דוחק ומחנק בתאים, פוגעת בבריאותם של האסירים וגורמת לחיכוך מוגבר בין האסירים. תנאים אלו פוגעים גם בסיכויי האסיר להשתקם ולהיקלט בחברה עם שחרורו.

בעתירה מדגישים העותרים – האגודה לזכויות האזרח, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן ורופאים לזכויות אדם – כי המצב הקיים רחוק מהסטנדרטים הנהוגים במדינות דמוקרטיות אחרות בעולם ומהרף שאומץ על ידי ארגונים בינלאומיים להבטחת תנאי מחיה הולמים. המצב הקיים אף נמוך בכמחצית מהעמדה הרשמית המקצועית של שירות בתי הסוהר, הקובעת כי משמורת הולמת מחייבת שטח מחיה של כשישה מ"ר לאסיר – כפול מהמצב הקיים כיום.

העותרים ציינו כי לפי נתוני השב"ס משנת 2009, הסטנדרט הממוצע המקובל במדינות המערב הוא כ-8.8 מ"ר, והוא נע בין 6 מ"ר לאסיר (בהונגריה, למשל) לבין 12 מ"ר לאסיר (הולנד ודנמרק, למשל). רק בישראל הנתון הקיים נאמד ב-2.9 מ"ר לאסיר, נתון המציב את ישראל הרחק מאחור לא רק לעומת מדינות מפותחות אלא אף לעומת מדינות בעולם השלישי.

מהנתונים שנמסרו על ידי השב"ס לעותרים לקראת הגשת העתירה לבג"ץ עולה כי 58% מכלל האסירים, שהם כ-11 אלף אסירים, מוחזקים בתאים בהם שטח המחיה לאסיר נמוך משלושה מ"ר ומתוכם כ-4,000 אסירים (24% מכלל האסירים) מוחזקים בשטח מחיה הנמוך אף מ-2.5 מ"ר.

קשיים בזמינות שירותי הרפואה והשיקום

בחלק ניכר ממתקני הכליאה בישראל הוספו ברבות השנים מקומות כליאה על ידי הגדלת תפוסת האסירים בתאים קיימים ועל ידי הוספת אגפים בשטחים הקיימים על גבי תשתיות קיימות. יצוין כי דו"חות שנתיים של הסנגוריה הציבורית על תנאי הכליאה מצביעים על קשיים רבים בזמינות שירותי הרפואה, השיקום, הטיפול והחינוך במתקני הכליאה – שניתן להניח כי הם נובעים, בין היתר, מבעיית הצפיפות.

כך, בנוסף לשטח המחיה הנמוך המוקצה לאסירים, הצפיפות מתבטאת גם במספר האסירים הגדול בתאים. על פי נתוני השב"ס, 85% מהאסירים מוחזקים בתאים של ארבעה אסירים ומעלה, ומתוכם 43% מוחזקים בתאים של למעלה מתשעה אסירים. רק ב-25% מהתאים מוחזקים עד ארבעה אסירים. זאת למרות שאמת המידה הראויה, כפי שנקבעה בתקנות בתי הסוהר ובתקנות המעצרים לבניה חדשה, עומדת על לא יותר מארבעה אסירים בתא.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

עתירה לבג"ץ: הצפיפות בבתי הסוהר בישראל גרועה אף בהשוואה לעולם השלישי

 

כשלים חמורים נמצאו במתקן סהרונים בביקורת שערכה לשכת עורכי הדין

 

הסנגוריה הציבורית בדו"ח חריג בחומרתו: נערים באזיקים הוחזקו בכלובים

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:102
קומיט וכל טופס במתנה