שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושרה הזנה בכפייה של אסירים שובתי רעב: "המטרה היא למחות, לא למות"

חדשות

אושרה הזנה בכפייה של אסירים שובתי רעב: "המטרה היא למחות, לא למות", צילום: צילום: Getty images Israel
אושרה הזנה בכפייה של אסירים שובתי רעב: "המטרה היא למחות, לא למות"
10/06/2014, ליאור שדמי שפיצר

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק המאפשרת האכלה בכפייה במקרה של סכנה חמורה לבריאות האסיר. חברי הכנסת המתנגדים זעמו: "חוק בזוי ולא אנושי"

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מס' 48) (מניעת נזקי שביתת רעב), התשע"ד-2014. ההצעה מבקשת להסמיך את נציב בתי הסוהר לפנות לבית המשפט המחוזי בבקשה לקבל היתר למתן טיפול רפואי לאסיר שובת רעב, אם ראה כי בשל שביתת הרעב קיימת אפשרות ממשית שתיגרם בתוך זמן קצר סכנה חמורה לבריאותו.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בית המשפט יביא בחשבון את חוות דעתה של ועדת האתיקה בבית החולים שבו מאושפז האסיר, למעט במקרים דחופים, ויחויב לשקול את מצבו הרפואי והנפשי של האסיר, הסיכויים והסיכונים של הטיפול המבוקש לאסיר, מידת פולשנותו של הטיפול המבוקש והשפעתו על כבוד האסיר, עמדת האסיר ונימוקיו, תוצאות טיפולים דומים שניתנו לאסיר, וכן שיקולים של ביטחון המדינה, שלום הציבור והשפעת ההחלטה על היכולת לשמור על הסדר והביטחון בבית הסוהר.

לפי ההצעה, באישור בית המשפט, ניתן יהיה להעניק את הטיפול הרפואי גם אם האסיר מתנגד לכך, וסוהר יוכל להפעיל כלפיו כוח כדי לאפשר את הטיפול.

"רוצים למות? שימותו. זו לא בעיה שלנו"

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "שביתות רעב של אסירים הן תופעה מוכרת, אשר חוזרת על עצמה במציאות הישראלית במשך השנים, לשם קידום תכליות שונות של ציבור האסירים השובתים. לעתים מתאפיינות שביתות הרעב בכך שמשתתפים בהן מספר גדול של אסירים, וכן בכך שחלק מן האסירים מתמידים בשביתת הרעב למשך פרק זמן ממושך, אשר בחלק מהמקרים מגיע עד כדי סיכון חייהם. מצב דברים זה מחייב גיבוש של דרכים ראויות ומתאימות לצורך התמודדות עם שביתות הרעב".

חברי כנסת רבים הביעו התנגדות עזה להצעת החוק וטענו כי הוא לא מוסרי ולא דמוקרטי. ח"כ מסעוד גנאים (רע"מ תע"ל) אמר כי "זכותם של האסירים לשבות כדי להביע את הסבל שלהם. אילו הממשלה הייתה דואגת לחיים של האסירים היא הייתה משחררת אותם או מעמידה אותם לדין. הממשלה מביאה את הצעת החוק הזו כדי לברוח מאחריות והיא מוכיחה שזו מדינה מדכאת ואנטי דמוקרטית".

לדברי ח"כ באסל גטאס (בל"ד), "אם ההצעה הזו תיכנס לספר החוקים זה יהיה ציון דרך אפל ופגיעה מהותית בזכויות אדם. זה מעשה בלתי אנושי בעליל. במקום להתמודד עם הסוגיה עצמה מנסים לשבור את שביתת הרעב בדרך בלתי אנושית".

גם ח"כ משה פייגלין (הליכוד ביתנו) התנגד להצעת החוק ואמר "מה זה הרעיון הזה להאכיל בכפייה? אנשים רוצים למות אז שימותו, זו לא בעיה שלנו. באותו שבוע שבו וועדת השרים החליטה להקל על אנשים ישרים ומכובדים להתאבד, אנחנו מחליטים לאסור על פושעים לעשות את אותו הדבר. אנחנו מפחדים מסיטואציה שהמסכנות תגבר על הצדק שלנו. אני קורא לכם לדחות בשאת נפש את החוק הזה".

"לפטם אווזים אסור, אבל בני אדם מותר"

ח"כ עיסוואי פריג' (מרצ) אמר כי "לפני שונה שנים עבר כאן חוק פיטום האווזים שאוסר להאכיל אווזים בכוח. אז אסור לפטם אווזים אבל בני אדם מותר לפטם, בטח אם הם ערבים. צריך לקרוא לחוק בשמו – חוק פיטום ערבים".

לדברי ח"כ זהבה גלאון (מרצ), "מה אומרת ממשלת ישראל? מה שלא הולך בכוח הולך ביותר כוח. האסירים הללו נוקטים בכלי הכי לגיטימי במסגרת חופש הביטוי והיא שביתה. ממשלת ישראל מבקשת לשבור שביתה על ידי הזנה בכפייה, אני לא חושבת שיש ממשלה בעולם המערבי שנוהגת באופן הזה".

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ תע"ל) טען כי "החוק הזה בזוי ולא אנושי. יש לנו כאן שימוש בכלי לגיטימי ולא אלים במחאה על אנשים שנמקים בכלא ללא משפט. הקואליציה הנוראית הזאת רוצה לאלץ את האסירים להיות מוזנים בכל. אמנת מלטה, הצהרת טוקיו קבעו שמדובר בעינוי. אנשים מימין ומשמאל צריכים להתנגד לחוק הזה, כמו שאני מתנגד למעצר מנהלי של ערבים ויהודים כאחד".

גם ח"כ דב חנין (חד"ש) טען שמדובר בעינוי: "זו הצעת חוק נוראה, מסוכנת, לא מוסרית, מנוגדת לאתיקה הרפואית ולנורמות הבין לאומיות המקובלות. מדובר פה בעינוי וזה ברור לגמרי. הגוף האנושי הוא הכלי האחרון שיש לאסיר כדי למחות ולהביע התנגדות, ובאמצעות הגוף הזה הוא משתמש כשכלו כל הקיצים. וגם את הכלי האחרון הזה אתם רוצים לקחת לו בכוח".

מנגד, טען ח"כ ניסים זאב (ש"ס), "על פי ההלכה אם אדם רוצה להתאבד צריך למנוע את זה ממנו. אני בטוח שגם ההלכה אצל המוסלמים לא מאפשרת לאדם להתאבד. אם מישהו חושב ששביתות הרעב הן בגלל המצוקה בבית הסוהר זה שקר מוחלט, בתי הסוהר בישראל הם בתי הבראה ביחס לבתי הסוהר במדינות ערב".

השר יאיר שמיר (הליכוד ביתנו) השיב בשם הממשלה: "גם באוסטריה ואוסטרליה לא רק שזה מותר, אלא אפילו עם פחות מגבלות. עם כל הכבוד, ההשוואה לפיטום אווזים אינה במקום. במקרה של האווז מפטמים אותו על מנת ליצור תענוג לעצמנו ,וזה שונה לגמרי מנקודת המוצא שאומרת שבית הסוהר אחראי על האסירים ואחראי על חייהם. צריך לזכור שמטרתו של האסיר היא למחות ולא למות".

בהצעה תמכו 29 חברי כנסת ו-18 התנגדו. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע היכן תוכן לקריאה שנייה ושלישית

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:65
קומיט וכל טופס במתנה