שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > השופט דוד רוזן דחה את גזר הדין של לופוליאנסקי – אך לא שולל עונש מאסר

חדשות

השופט דוד רוזן דחה את גזר הדין של לופוליאנסקי – אך לא שולל עונש מאסר , צילום: השופט דוד רוזן. צילום: אתר בתי המשפט
השופט דוד רוזן דחה את גזר הדין של לופוליאנסקי – אך לא שולל עונש מאסר
09/06/2014, עו"ד אורי ישראל פז

בדיון טעון שנערך הבוקר בביהמ"ש טענו סנגוריו של ראש עיריית ירושלים לשעבר, שאושפז אמש לטיפולים דחופים במחלת הסרטן, כי מאסר בפועל יסכן את חייו. השופט רוזן התעקש: "רופאי השב"ס לקחו אחריות. האם אדוני רוצה שכל אדם חולה ישוחרר ממאסר?"

השופט דוד רוזן נוטה להושיב את ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, מאחורי סורג ובריח. כך עולה מהדברים שהטיח הבוקר בדיון טעון שנערך עם סנגוריו של לופוליאנסקי, שהדגישו את חוות הדעת הרפואית שקבעה חד משמעית כי לא ניתן לאסור אותו בשל מצבו הבריאותי המסוכן כחולה סרטן.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

התובע מהפרקליטות, עו"ד יהונתן תדמור, טען בדיון כי אין מניעה ממאסרו של לופוליאנסקי בשירות בתי הסוהר בתנאים של ההולמים את מצבו הרפואי. "מצבו הרפואי אינו מהווה חסינות מפני מאסר", טען עוה"ד תדמור, "חרף מצבו הרפואי, שלא צריך לשמש אינדיקציה לאי-מאסר. הוא יוכל לרצות את מאסרו במתקן רפואי מיוחד של השב"ס בהתאם לצרכיו הרפואיים, כמו אסירים נוספים בבתי הסוהר שסובלים ממחלת הסרטן".

"מאסר בפועל יוביל לסכנת חיים"

הפרקליטות טענה למתחם ענישה לפי שלוש הרשעות שבהן הורשע לופוליאנסקי בשלושה אירועי שוחד שונים: באירוע הראשון, במסגרתו נתרמו מיליון וחצי שקל לעמותת "יד שרה" בירושלים – שבע שנות מאסר; שבאירוע השני, במסגרתו נתרמו כספים לצורך בניית ארון קודש ובית כנסת ב"יד שרה" – בין שש לשמונה שנות מאסר; ובאירוע השלישי, שבמסגרתו נתרמו כספים לכולל אברכים בראשות בנו של לופוליאנסקי – בין שנה וחצי לשלוש שנות מאסר.

עו"ד תדמור הבהיר לשופט רוזן כי "לקחנו גם את השיקולים הנוספים, נוכח התרומה שלו לקהילה, ולכן נבקש את החלק התחתון של הענישה".

השופט רוזן אמר כי מדובר באמירה לא מבוטלת, אך הוסיף וציין כי עדיין לא הגיע לכדי החלטה, כי "מדובר בדברים לא קלים שאני לא נתקל בהם ביום יום".

סנגוריו של לופוליאנסקי, עורכי הדין עמוס ון אמדן ושלומית הראל-שוורץ, אמרו בדיון כי "חוות הדעת הרפואיות מטעם רופאי השב"ס הם מסמכים ביורוקרטים וחסרים. מאסר בפועל יוביל לסכנת חיים". הסנגורים הוסיפו כי אין להם מושג במה מתמחים הרופאים של השב"ס שמוכנים לקחת אחריות על מצבו הרפואי של לופוליאנסקי, אולי הם בכלל רופאי משפחה לאף-אוזן-גרון? "עצם השהות בבית הכלא תסכן את מצבו הרפואי שוב ושוב", טען עוה"ד ון-אמדן. אבל השופט רוזן התעקש: "למה עלי להפחית מלקיחת האחריות של רופאי השב"ס על מצבו? באמת אדוני רוצה שכל אדם חולה ישוחרר ממאסר? ככל שמצבו הרפואי יחמיר בכלא, הוא ישתחרר אולי לגמרי". אך סנגורו הביע חשש ממשי מההתנהלות הבירוקרטית המפורסמת של השב"ס ביחסו אל האסירים.

השופט רוזן לא היה מוכן לגזור את עונשו של לופוליאנסקי בהיעדרו. לופוליאנסקי אושפז אמש לטיפולים דחופים, והשופט חשש מהשלכות ציבוריות מעצם גזירת הדין שלא פני המורשע בניגוד לכללי הדין הפלילי. השופט רוזן התעקש כי "אם רופאי המדינה מקבלים על עצמם את האחריות למצבו הרפואי של לופוליאנסקי, אף אני מקבל אותה וניתן יהיה לגזור עליו מאסר".

השופט רוזן דחה בעשרה ימים את מתן גזר הדין של לופוליאנסקי ואמר כי "בשלב זה אני לא אתן גזר דין. בא נחכה קודם כל שיבריא, וכולנו שותפים לאיחולי ההחלמה. לכשיבריא, נתכנס שוב כדי לגזור את דינו".

"צריך שכל כדי להוציא כספים"

בתוך כך, נדון גם עניינו של מורשע נוסף, אברהם אריה פיינר, שעד המדינה המנוח שמואל דכנר "תרם" לו באמצעות מוסדות "בית מלכה" 700 אלף שקל. פיינר צפוי לרצות עונש של עבודות שירות בבית החולים הדסה הר הצופים, בתיוק מסמכים במשך שש שעות ביום, לתקופה של חצי שנה.

פיינר וסנגורו עו"ד פרופ' דוד ליבאי הסכימו לכך. פיינר, המרותק לכיסא גלגלים נמנע מלרדת במדרגות ולשבת באולם מול השופט רוזן ונאלץ לצפות בדיון מקצה האולם סמוך לדלת הפתוחה. הוא הדגיש בפני בית המשפט כי "במתכונת שנמצאת בסביבה רפואית כמו בית חולים, השהייה הממושכת תהווה מאמץ ותהיה קשה עבורי, אבל עם העזרה של העוזר שלי ותוספת של הגעה אני אעשה את זה".

בנוגע לדרישת התביעה לחלט כספים מפיינר עצמו, הגיב השופט רוזן בגיחוך. "פיינר לא נגע בכסף, והוא לא עבר דרכו", אמר רוזן. עו"ד תדמור הדגיש כי מדובר בכספי עבירה, ועל כך ענה השופט רוזן כי "הכול נכון, אבל צריך שכל" כדי להוציא כספים מעמותת "לב מלכה".

למרבה ההפתעה, לדיון בגזר דינו של פיינר התייצב גם הלל צ'רני, שגזר דינו ניתן לפני מספר שבועות לאחר שהורשע במתן שוחד ועבירות נוספות ונידון לשלוש וחצי שנות מאסר. "באתי להיות איתך, ביום כזה אסור לך להיות לבד", אמר צ'רני לפיינר, כדי לחזק את רוחו.

אמש דחה השופט רוזן את בקשותיהם של אהוד אולמרט ואורי שטרית, מורשעי פרשת הולילנד שנגזרו עליהם עונשים כבדים, לצאת לחו"ל על מנת לנהל עסקים ולשוב ארצה לקראת ריצוי מאסרם החל מספטמבר הקרוב.

השופט רוזן קבע כי "מדובר בנאשמים שהורשעו בעבירות חמורות ונדונו לתקופות מאסר ארוכות. פסיקת בית המשפט (העליון) מורה כי האינטרס הציבורי בהשגת הרתעה אפקטיבית, כמו אפקטיביות הענישה ואמון הציבור במערכות האכיפה מחייבים את בית המשפט בבדיקה דווקנית. רק מקרים חריגים כמו טיפול רפואי דחוף, שאין בכוחם של שירותי הרפואה בארץ ליתן, מצדיקים מתן היתר לנאשמים לצאת ולבוא מגבולות הארץ כאזרחים שחירותם נתונה בידם – כאילו לא הורשעו ועומדים הם בפני תחילת ריצוי עונשם".

השופט רוזן הוסיף כי "יש לדעת, קרה דבר, מצבם של הנאשמים היום אינו כמו מצבם טרם מתן פסק הדין בעניינם".

 

ת"פ 10291-01-12

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:63
קומיט וכל טופס במתנה