שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש הטיל קלון על חבר מועצת עיר שהציע שוחד לשוטר תמורת אי רישום דו"ח

חדשות

ביהמ"ש הטיל קלון על חבר מועצת עיר שהציע שוחד לשוטר תמורת אי רישום דו"ח, צילום: צילום אילוסטרציה: Getty images Israel
ביהמ"ש הטיל קלון על חבר מועצת עיר שהציע שוחד לשוטר תמורת אי רישום דו"ח
05/06/2014, עו"ד לילך דניאל

חבר מועצת עיריית אור עקיבא הציע תשלום לשוטר שעצר אותו בגין נהיגה לא חגורת בטיחות כדי שיימנע מרישום הדו"ח. ביהמ"ש: בחברה השואפת להיות מתוקנת, מוסרית וערכית, בתי המשפט יחטאו לתפקידם אם יחוסו על נושאי משרות ציבוריות שדבר במעשיהם פגם מוסרי

בית משפט השלום גזר שישה חודשי עבודות שירות וקנס של 7,500 שקל על חבר מועצת עיריית אור עקיבא, שהורשע בעבירת מתן שוחד לאחר שהציע לשוטר שעצר אותו בגין נהיגה ללא חגורת בטיחות לשלם לו תמורת אי רישום דו"ח. השופטת רקפת סגל מוהר קבעה כי בנסיבות העניין, אין מנוס מהטלת קלון על הנאשם נוכח חומרתה של עבירת השוחד והצורך שלא לחוס על נושאי משרות ציבוריות שכשלו כישלון שדבק בו פגם מוסרי.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

על פי כתב האישום, באפריל 2011, עת שימש הנאשם כחבר מועצת עיריית אור עקיבא, הוא נהג ברכבו ונעצר על ידי שוטר לאחר שנמצא כי הוא אינו חגור בחגורת בטיחות. לאחר שהשוטר הודיע לנאשם כי בכוונתו לרשום לו דו"ח, הציע הנאשם לשלם לשוטר שוחד בתמורה להימנעותו מרישום הדו"ח, תוך שהדגיש את היותו חבר מועצת העיר ואף ביקש ממנו שידבר עם ראש העיר. בעקבות הצעה זו, עוכב הנאשם על ידי השוטר והובא לחקירה.

נוכח הוראת סעיף 294(ב) לחוק העונשין הקובעת כי מי שהציע שוחד ונדחה דינו כמי שנותן שוחד בפועל, הורשע הנאשם בעבירה שיוחסה לו. המאשימה בטיעוניה עתרה למתחם ענישה הנע בין 6 חודשי מאסר בפועל שיכול וירוצו בעבודות שירות ל-12 חודשי מאסר בפועל, תוך שהדגישה את חומרתה של עבירת השוחד והצורך בנקיטת יד קשה עם מבצעיה. עוד ביקשה להשית עליו קלון.  מנגד, הגדירה ב"כ הנאשם את מעשהו כ"פליטת פה אומללה" שהביאה להסתבכותו בגדר היותו אזרח פשוט ולא מתוקף תפקידו כאיש ציבור, וטענה כי לא מדובר במי שתכנן את ביצוע המעשה.

השופטת סגל מוהר גזרה על הנאשם שישה חודשי עבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס, וכן קבעה כי דבק קלון במעשיו של הנאשם, המחזיק במספר משרות ציבוריות ויש להניח כי יבקש להתמודד על משרות מסוג זה גם בעתיד.

השופטת הדגישה כי מתוקף תפקידם בחברה השואפת להיות חברה מתוקנת, מוסרית וערכית, בתי המשפט יחטאו לתפקידם אם יחוסו על נושאי משרות ציבוריות שכשלו כשלון שדבק בו פגם מוסרי, כמו זה הקיים באופן מובנה בעבירת השוחד.

עוד הדגישה השופטת כי על בתי המשפט לתרום את חלקם במלחמה בעבירות השוחד כדי לשרש עבירות אלה. אשר למידת הפגיעה בערכים המוגנים, סבר בית המשפט כי זו מצויה ברמה גבוהה עד מאד, בעיקר לנוכח היותו של הנאשם איש ציבור בעצמו, אשר הציע שוחד למשרת ציבור אחר. בעניין זה, קבעו בתי המשפט לא אחת כי מעמדו ותפקידו של עובד הציבור שסרח צריכים להילקח בחשבון בגזירת עונשו וכי ככל שמעמדו רם ובכיר יותר, יהווה הדבר נסיבה לחומרה יתרה בעניינו.

בגזירת העונש התחשבה השופטת בפגיעתו של עונש מאסר בפועל בנאשם ובבני משפחתו, בעבודה שבחר בסופו של דבר לנהל משפט הוכחות תוך העלאת טענות שונות ומשונות, וכן בתהליך החשוב שעבר בכל זאת משהבין בסופה של הדרך כי כשל והודה הן בפני קצינת המבחן והן בפני בית המשפט במעשיו. יחד עם זאת, סברה השופטת כי המלצת קצינת המבחן להסתפק בהטלת צו של"צ היא מרחיקת לכת ואיננה ראויה.

ת"פ 55578-09-12

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:4
קומיט וכל טופס במתנה