שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שושן ברבי שדרס והפקיר שלוש נשים בתאונה בנתניה נידון ל-11 שנות מאסר

חדשות

שושן ברבי שדרס והפקיר שלוש נשים בתאונה בנתניה נידון ל-11 שנות מאסר , צילום: צילום: Getty images Israel
שושן ברבי שדרס והפקיר שלוש נשים בתאונה בנתניה נידון ל-11 שנות מאסר
29/05/2014, עו"ד אורי ישראל פז

ברבי נהג במהירות מופרזת ופגע באם ובתה ובאישה נוספת. במקום להזעיק עזרה הוא נמלט מהמקום, ושכנע עובד בחנותו לקחת על עצמו את האשמה. ביהמ"ש: "נסיבות התאונה מלמדות על הלך רוח פרוע ומזלזל בערכי מוסר, חמלה ואנושיות"

עונש חמור במיוחד של 11 שנות מאסר נגזרו הבוקר על שושן ברבי, בגין הריגה של שלוש הולכות רגל, הפקרה אחרי פגיעה, שיבוש מהלכי משפט, הדחה בחקירה, וכן שימוש והחזקת סם מסוכן לצריכה עצמית. ברבי חויב בנוסף לפצות ב-150 אלף שקל את המשפחות של שלוש הולכות הרגל שדרס למוות. רישיון הנהיגה של ברבי נפסל לתקופה של 24 שנים. על אורן חנונה, שישב לצדו ברכב והורשע בעבירה שעניינה חובת נוסע להתקשר לגופי הצלה, נגזרו שנת מאסר בפועל ושמונה חודשי מאסר על תנאי.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

השופטת ורדה מרוז, מבית המשפט המחוזי מרכז שבלוד, ציינה בגזר הדין כי ברבי "חטא לא רק לחוק, אלא ולא פחות, לערכי מוסר וכבוד הדדי", וקבעה כי עונשו יעמוד על הרף העליון של מתחמי הענישה בשורה של העבירות בהן הורשע.

השופטת מרוז ציינה כי "אין מדובר ברשלנות רגעית, אף לא בחוסר תשומת לב שנמשך הרף עין. נסיבות התאונה מלמדות על הלך רוח פרוע ומזלזל של הנאשם לאורך הדרך. התוצאות המחרידות של התאונה תומכות בכך. מכלול הנסיבות מלמד כי רשלנות הנאשם מצויה ברף גבוה מאוד, אולם אין לחרוג מהעונש המרבי הקבוע בחוק בגין עבירה אחת של גרם מוות ברשלנות. עם זאת, ריבוי הקורבנות יישקל לחומרה בגזירת העונש".

המתחזה נחשף

ברבי היה הנהג שגרם לתאונה הקשה והמחרידה שאירעה בערב ה-17 באוגוסט 2012, בצומת הרחובות בן צבי וגרינבוים בנתניה, כאשר שלוש נשים, סבטלנה יגודייב (55) ושושנה יגודייב (27), אם ובתה, וקרובת משפחתן, אלכסנדרה רובינוב (68), חצו כביש במעבר חצייה בזו אחר זו, עת פגע בהן בעוצמה רכבו של ברבי, הטיחן למרחק רב וגרם למותן. המנוחות הועפו כתוצאה מהמכה למרחק רב ונחתו על הקרקע ללא רוח חיים.

ברבי המשיך בנסיעה רצופה לאורך 156 מטר ואז נעצר. ברבי ואורן חנונה שישב לצדו יצאו מהרכב ובחנו את נזקיו. לאחר מכן, שבו לרכב ובחלוף שניות מועטות, יצאו בשנית ונמלטו רגלית מהמקום, בהותירם מאחוריהם את המנוחות, שרועות על הכביש ומתבוססות בדמן.

בעודו נמלט מזירת התאונה, התקשר ברבי לרעייתו וביקשה כי תאסוף אותו באמצעות ג'יפ שבבעלותם. במקביל, התקשר ברבי ליוחאי גליקסמן, צעיר המועסק על ידו משך שנים בדוכן למכירת פירות וירקות שבבעלותו בשוק נתניה. ברבי ביקש מגליקסמן להתייצב בתחנת המשטרה ולמסור הודעה כוזבת, לפיה היה זה הוא שנהג ברכב וגרם לתאונה. ברבי תדרך את גליקסמן להעמיד פני מתעלף בהגיעו לתחנת המשטרה, כדי לשוות לגרסתו נופך מהימן, וכן התריע בפניו כי טובים סיכוייו להיעצר בעקבות הודאתו, ובמקרה כזה, ברבי ישכור עבורו עורך דין, אשר ידאג לשחררו מהמעצר בתוך 24 שעות.

גליקסמן ציית להוראותיו של ברבי, אולם שקריו התגלו עד מהרה, לנוכח הסתירות בין דבריו לבין הממצאים בזירת התאונה. לפיכך, חזר בו גליקסמן מגרסתו ומסר את העובדות לאשורן.

ברבי, אשר ידע שהמשטרה מחפשת אחריו, הסתתר במשרדי חברת "אלקנטרה בע"מ", באזור התעשייה בנתניה, עד למועד לכידתו, שלושה ימים לאחר התאונה.

פן עברייני באישיות

על פי כתב האישום, ברבי נהג במהירות מעל המותר, לא הבחין במנוחות חרף שדה הראייה הפתוח שהיה לפניו ולא בלם במועד. מוסיקה רועמת מילאה את חלל רכבו ושני הנאשמים נמנעו מלחגור חגורת בטיחות. "הזלזול הבוטה בחוק, בשימוש בדרך ובעוברי האורח – צף ועולה מהתנהגות זו", אפיינה השופטת מרוז. "הנאשם היה שקוע בענייניו, במוסיקה ובנהיגה מהירה".

השופטת מרוז קבעה בגזר הדין כי המעיכות החזקות בחזית הרכב, ניפוץ השמשות בשלושה מוקדים, המעיכה בפינה האחורית ועוד – כל אלו מצביעים על המהירות הגבוהה של הרכב, כמו גם, על עוצמת הפגיעה במנוחות. בהינתן העובדה שמדובר ברכב מסוג אאודי, חזק ובעל ממדים, חזקה עליו כי נזקיו הכבדים נגרמו כתוצאה מהתנגשות עזה עם המנוחות.  

בית המשפט ציין בחומרה כיצד לאחר שברבי פגע בהולכות הרגל, ובעוד גופותיהן מוטלות על הכביש, הוא יצא ביחד עם חנונה מרכבו, בחן את נזקיו ומיד לאחר מכן, נמלט רגלית מהמקום. ברבי לא סב על עקביו, אף לא פעם אחת, כדי לבדוק מה עלה בגורל קורבנותיו.

השופטת מרוז הוסיפה כי "דרך הימלטות הנאשם מזירת התאונה מלמדת על מניעיו העבריינים. ההחלטה להימלט, על פניה, הייתה מושכלת. תחילה, הוא יצא מהרכב ובחן את נזקיו. לאחר שעמד על היקפם, החליט להימלט רגלית, ככל הנראה מהחשש שמא הימלטות באמצעות הרכב תוביל ללכידתו, לנוכח נזקיו".

ברבי שהה במקום מסתור שלושה ימים, עד ללכידתו. במהלכם ידע היטב כי המשטרה מחפשת אחריו בקדחתנות. חרף זאת, הוא דבק במקום המסתור ונמנע מלהסגיר עצמו למשטרה, נחוש להימלט מפני אוכפי החוק. השופט הדגישה כי "מקרים רבים של הפקרה לאחר תאונה מסתיימים בהסגרתם העצמית של המעורבים למשטרה לאחר שהתעשתו מהטראומה הראשונית. לא זה המקרה דנן. הנאשם עשה כל אשר היה לאיל ידו כדי להימלט מהמשטרה ולא בחל בשימוש באמצעים פסולים למימוש מטרתו. עבירת ההפקרה חשפה את הפן העברייני שבאישיותו, המזלזל לא רק באושיות החוק אלא גם בערכי מוסר, חמלה ואנושיות".

"חריגה בוטה מרמת הענישה"

בגזר הדין ציינה השופטת מרוז כי "חובתו של אדם המעורב בתאונה, להקל על רשויות האכיפה בבירור נסיבותיה. זוהי אחת מתכליות עבירת ההפקרה. המסר שצריך לצאת תחת ידו של בית המשפט, הינו חד וברור ולפיו, אדם המפקיר זירת התאונה ובהימלטותו משבש מהלכי חקירה, אחת דינו, להיענש במלוא חומרת הדין, לבל יצא נשכר ממעשה ההפקרה".

השופטת מרוז גם דנה בחומרה בעבירת ההדחה בחקירה שייחסה הפרקליטות לברבי, המהווה אירוע נפרד ועצמאי, בשל נסיבותיו החמורות והיבטיו המוסריים. מתוך העדויות שהובאו במהלך המשפט התברר כי ברבי נטל תחת חסותו את גליקסמן, צעיר שגדל בחברה שולית והיה מעורב בפלילים. לאורך השנים הפך הלה לבן טיפוחיו של ברבי, אשר העסיק אותו, קירב אותו למשפחתו, תמך בו וסייע לו. כך, משנישא, היה זה ברבי שמימן את חתונתו. "על מעשים אלו ראוי הנאשם להערכה. אולם, מרותו כלפי גליקסמן נוצלה באורח מכוער ומשפיל, עם פנייתו אליו בבקשה להתייצב במשטרה וליטול על כתפיו את האחריות בגרימת התאונה, על תוצאותיה המחרידות.

רודי יגודייב, שאמו ואחותו נהרגו בתאונה, זעם על גזר הדין ואמר: "אני מוכן להתחלף איתו, שיחזירו לי את אמא שלי ואחותי ואני אשב עשר שנים בכלא. שיפסיקו עם ההצגות, אני זה שבוכה כל יום ואבכה כל החיים שלי. עוד 10 שנים ברבי ייצא החוצה. אין נחמה, ציפינו ל-20 שנה. זו הייתה הצגה אחת גדולה, אם זה לא בן של שופט לא מתחשבים בבן אדם. הוא הרג שלושה אנשים וקיבל 10 שנים".

מנגד, סנגוריו של ברבי, עורכי הדין מוטי כץ, דוד יפתח, וג'קי סגרון, אמרו כי יערערו על העונש לבית המשפט העליון. "מדובר בחריגה ממש בוטה מרמת הענישה המקובלת", אמרו הסנגורים. "ההרגשה היא שבית המשפט שכח שכתב האישום שונה ולבסוף הואשם בגרם מוות ברשלנות. הטלת העונש שגויה לחלוטין".

לדבריהם, "העובדה שבית המשפט חילק את הענישה לשלושה חלקים – גרימת מוות ברשלנות, הפקרה והדחה בחקירה, וצבר את העונשים היא בניגוד להנחיות מפורשות של בית המשפט העליון. מדובר בתאונה עם תוצאה קשה והשופטת כנראה לא שמה לב, עם כל הכבוד, שבתיק הזה בסופו של דבר מדובר ברשלנות. אנחנו מאוכזבים מהתוצאה".

 

ת"פ 36216-09-12

 

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

כתב האישום נגד שושן ברבי: 6 בקבוקי בירה וכוס וודקה הפכו אותו ל"פצצה מתקתקת"

 

 

שושן ברבי המואשם בדריסה בתאונת פגע וברח: "עיריית נתניה מתנכלת לי ולעסקיי"

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:27
קומיט וכל טופס במתנה