שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רשימת העבירות הפליליות שבהן ניתן ליטול דגימת DNA מחשוד תורחב משמעותית

חדשות

רשימת העבירות הפליליות שבהן ניתן ליטול דגימת DNA מחשוד תורחב משמעותית, צילום: צילום: Getty images Israel
רשימת העבירות הפליליות שבהן ניתן ליטול דגימת DNA מחשוד תורחב משמעותית
27/05/2014, ליאור שדמי שפיצר

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה הבוקר למשטרה ליטול דגימות רוק, דם ושיער גם מחשודים בעבירות של תקיפת שוטר, התנכלות והטרדה מינית, פעילות בארגון פשיעה ועוד. יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם, הביע חשש מפני החשדת מפגינים בתקיפת שוטר על מנת לקחת מהם אמצעי זיהוי

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה הבוקר הרחבה משמעותית של רשימת העבירות הפליליות שבהן תהיה המשטרה רשאית ליטול דגימת DNA מאדם שנחשד בהן.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

חוק סדר הדין הפלילי מסדיר את סמכות המשטרה ליטול מחשוד, "אמצעי זיהוי", הכולל דגימת רוק, דם ושיער. נתוני הזיהוי משמשים לפענוח עבירות ואיתור עבריינים. הדגימה ניטלת רק מחשודים, בעבירות הקשורות לסחר בבני אדם, גרימת מוות, סיכון חיים/בריאות, עבירות מין, עבירות בקטינים וחסרי ישע, פגיעה בחירות, תקיפה, פגיעה ברכוש, עבירות סמים מסוכנים, הוצאת נשק מרשות הצבא, ועבירות ביטחון.

השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' ביקש את אישור ועדת חוקה, חוק ומשפט להוסיף לרשימת העבירות גם את העבירות הבאות: התפרעות שסופה נזק, ניצול קטינים לזנות, ארגון הימורים, תקיפת שוטר, עבודת כפיה וכליאת שווא, גניבת בנסיבות מיוחדות, תקיפת זקן, קשר לביצוע פשע, התנכלות והטרדה מינית, פעילות בארגון פשיעה ושב"ח.

בפנייתו ליו"ר הוועדה, כתב השר אהרונוביץ' כי בשנים 2012-2013 נפתחו כ-7,000 תיקים בממוצע בשנה בחשד לעבירות שאותן הוא מבקש להוסיף לרשימה. מספר התיקים שנפתחו בשנה בחשד לתקיפת שוטר בלבד עומד על 2,600 תיקים לשנה.

המשטרה כתבה לוועדה כי הרציונל לנטילת אמצעי זיהוי מאדם החשוד בביצוע עבירה נעוץ ברצון לייעל את עבודת המשטרה ולשפר יכולותיה במאבק בפשיעה.

מהדו"ח האחרון שהוגש לוועדת החוקה, חוק ומשפט עולה כי מאגר ה-DNA של המשטרה מונה כיום כ-262 אלף דגימות, מתוכן 45 אלף נוספו בשנת 2013. לשם השוואה, בשנת 2010 היו במאגר 118 אלף דגימות DNA. מספר ההתאמות של הנתונים מול המאגר, זינק במאות אחוזים בשנים האחרונות.

העבירה שעוררה את הקושי הרב ביותר היתה העבירה של תקיפת שוטר. יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם, תמך בצו, אף שהביע חשש מפני החשדת מפגינים בתקיפת שוטר, על מנת שיתאפשר למשטרה ליטול מהם דגימות DNA.

נציגת הסנגוריה הציבורית, עו"ד איילת עוז, התנגדה להוספת עבירת תקיפת שוטר מחשש לפגיעה בחופש הביטוי.

חברות הכנסת אורית סטרוק ועדי קול, שהתנגדו תחילה להוספת עבירת תקיפת שוטר לצו, התרצו לבסוף ותמכו באישורו לאחר שנציג המשטרה אמר כי דגימות נלקחות גם משוטרים שנחשדים בתקיפת אזרחים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:70
קומיט וכל טופס במתנה