שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פיילוט חדש של בתי המשפט יעלה את שיעור דיוני ההקראות המתקיימים בפועל

חדשות

פיילוט חדש של בתי המשפט יעלה את שיעור דיוני ההקראות המתקיימים בפועל, צילום: צילום: istock
פיילוט חדש של בתי המשפט יעלה את שיעור דיוני ההקראות המתקיימים בפועל
26/05/2014, עו"ד אורי ישראל פז

דיון ההקראה – ההליך הראשוני בכל תיק פלילי – נדחה במרבית המקרים בשל סיבות טכניות, אי התייצבות וחוסר מוכנות של הנאשם או סנגורו לדיון. במסגרת הפיילוט, שהחל בבימ"ש השלום בנצרת, המזכירות תבצע שורה של פעולות מקדימות שיבטיחו את קיום הדיון במועד

הנהלת בתי המשפט החלה בפיילוט חדש, שבמסגרתו נבחנת רפורמה בטיפול בתיקים הנקבעים לדיון הקראה, במטרה לייעל את ההליך המשפטי. דיון ההקראה הוא ההליך הראשוני בכל תיק פלילי שבו על הנאשם להשיב לכתב האישום ולסעיפי האישום המיוחסים לו.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בבדיקה שקיימה מערכת בתי המשפט נמצא כי בכ-70% מן הדיונים הנקבעים להקראה, הליך ההקראה אינו מתבצע, מסיבות שונות, ובית המשפט נאלץ לדחות את הדיון ולקבוע דיון הקראה נוסף. מצב דברים זה, גורם לעיכוב ההליכים בתיקים הרלוונטיים, כתוצאה מן הדחיות ומטיל עומס מיותר על בית המשפט הנאלץ להידרש לתיק מסוים פעמיים לצורך הליך זהה.

בחינה מדוקדקת מעלה כי קיימות סיבות שונות לדחיית הדיון: סיבות טכניות (זימון שלא הגיע לנאשם, כתובת נאשם לא נכונה/מלאה, פרטי הנאשם אינם מספיקים לאיתור, וכו'), סיבות סובייקטיביות (הנאשם שכח או החליט שלא להתייצב, הנאשם במעצר ולא הובא במועד), סיבות הקשורות באי מוכנות הנאשם לדיון (הנאשם לא מוכן, אינו מודע לזכותו לייצוג, טרם מינה סניגור), וסיבות הקשורות באי מוכנות הסנגור לדיון (טרם צולם חומר החקירה, טרם שוחח עם הנאשם, מעוניין לשוחח עם התביעה אך טרם עשה כן).

במסגרת הפיילוט שמטרתו העלאת שיעור ההקראות המתקיימות בפועל, מתוך כלל הדיונים הנקבעים להקראה, יבוצעו על ידי מזכירות בית המשפט פעולות מקדימות, לשם מניעת דחיית דיוני ההקראות. הפעולות המקדימות שיבוצעו על ידי מזכירות בית המשפט יהוו הכנה לדיון ההקראה וימשכו עד שישה חודשים לכל היותר.

במהלך תקופה זו, תוודא המזכירות עם נאשמים וסנגוריהם את התייצבותם ומוכנותם לדיון שנקבע. המזכירות תוודא שכל חומר הראיות מצוי בידי הסנגור. במקרים שיתעורר צורך במינוי סנגור ציבורי תעביר המזכירות הודעת לסנגוריה הציבורית לצורך מינוי סנגור טרם הדיון. במקרים בהם אין בתיק אישור מסירה ולא ניתן להשיג את הנאשם, תעביר המזכירות לתביעה הזמנה לביצוע מסירה אישית עוד לפני הדיון. כל אלה כדי להבטיח את קיום דיון ההקראה במועדו.

הפיילוט החל לפני כחודש בבית משפט השלום בנצרת. בדיונים שהתקיימו עד כה (לאחר שהחל הפיילוט), ניכר שיפור משמעותי בהיקף ההתייצבות והמוכנות לדיונים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:125
קומיט וכל טופס במתנה