שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נשיא ביהמ"ש העליון: "אוי למדינה שמערכת המשפט שלה אינה זוכה לאמון הציבור"

חדשות

נשיא ביהמ"ש העליון: "אוי למדינה שמערכת המשפט שלה אינה זוכה לאמון הציבור", צילום: צילום: Getty images Israel
נשיא ביהמ"ש העליון: "אוי למדינה שמערכת המשפט שלה אינה זוכה לאמון הציבור"
26/05/2014, ליאור שדמי שפיצר

השופט אשר גרוניס הזהיר בנאומו בכנס לשכת עורכי הדין מפני הפסטיבל התקשורתי שמתנהל באינטרנט, ברשתות החברתיות ובבלוגים, ובו לכל אחד יש דעה על ההחלטה והשופט לעתים עוד לפני שניתן פסק הדין: "אנו רואים בחומרה רבה כל ניסיון להלך אימים על שופטים"

נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס מזהיר מפני ההשלכות של השינויים הטכנולוגיים, שהגדירו מחדש את הזירה התקשורתית, על מערכת המשפט. בנאום שנשא במושב הפתיחה של הכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת אמר גרוניס כי "ההשתתפות בכיכר העיר מצריכה כיום רק מקלדת, מסך וחיבור לאינטרנט. גם מערכת המשפט מושפעת משינויים אלה. גורמים רבים מנסים להשפיע על ההליך המשפטי. בעלי דין שוכרים לוביסטים, יועצי תקשורת ויח"צנים שמטרתם להשפיע על דעת הקהל וליצור הלך רוח ציבורי בעניין התלוי בבית המשפט. עוד לא יבשה הדיו על החלטה או פסק דין ומיד מתנהלת לגביהם חגיגה תקשורתית. לעיתים ה'פסטיבל' מתנהל עוד לפני מתן פסק הדין ובכוונה להשפיע על בית המשפט. מגיבים שונים ממהרים להביע עמדתם בסוגיה. בחלק מן המקרים המגיבים מודים שאפילו לא קראו את ההחלטה או פסק הדין. כל זה לא מפריע ליצור הלך רוח ציבורי המופנה לא רק לגופה של ההחלטה, אלא גם לגופם של השופט או השופטת שנתנו את ההחלטה". לדברי גרוניס, לעתים נמצאים בין הדוברים הללו גם שופטים בדימוס.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בין ההשלכות הבעייתיות והסיכונים שמזמן העידן הנוכחי למערכת המשפט מנה גרוניס את ההשמצות והאיומים על שופטים, בעיקר שופטי משפחה. "בעלי דין שלא היו מרוצים מההכרעה המשפטית – ובהגדרה תמיד יהיו כאלה – פרסמו באינטרנט וברשתות חברתיות שונות דברי נאצה על שופטות ושופטים. חלק מהפרסומים כללו איומים של ממש על השופטים וחלקם ביקשו לפגוע בכבודם או בשמם הטוב של השופטים. אנו רואים כל ניסיון להלך אימים על שופטים בחומרה רבה. חשוב להבין כי עצמאותה של מערכת המשפט, ומערכת אכיפת החוק בכלל, היא בסיס ויסוד למערכת משפט הוגנת, צודקת ושוויונית. על כן, יש לכולנו אחריות משותפת להוקיע ולשרש כל ניסיון לפגוע בעצמאות שיקול הדעת של העוסקים במלאכת אכיפת החוק".

איים של שקט מהשיח התקשורתי

גרוניס הוסיף כי ההשפעה על מערכת המשפט בזירה התקשורתית החדשה אינה נוגעת רק לתיקים עקרוניים או מפורסמים. "פעמים רבות ניתן לראות את ניסיונות ההשפעה על ההליך המשפטי דווקא בפריפריה, במקומונים ובבלוגים העצמאיים", אמר גרוניס. "מערכת המשפט מוצאת עצמה פועלת בתוך בליל המידע הזה, שחלקו מידע לא קביל שמנסים להכניס לתוך אולם הדיונים, וחלקו מידע המוּצא מתוך אולם הדיונים באופן לא מדויק.

"השופטים אינם חיים במגדל שן, וטוב שכך. הם חלק מהחברה וגם הם קוראים עיתונים וערים לשיח הציבורי סביב עניין מסוים. מקצועיותם אינה נבחנת, ולא צריכה להיבחן, באמצעות השאלה אם הם מנותקים מהשיח הציבורי או אם הם מושפעים או לא מאמצעי התקשורת השונים. מקצועיותם נבחנת ביכולת שלהם לקרוא את המידע באופן ביקורתי וליצור איים של שקט שיבטיחו קיומו של הליך הוגן וצודק. הבעיה המרכזית היא שהשיח התקשורתי יוצר ציפייה בציבור לכך שבית המשפט יקבל הכרעה שיפוטית מסוימת, ואם אין הלימה בין הציפייה לבין המציאות, אמון הציבור ברשות השופטת נפגע. אמון הציבור הוא אינטרס חברתי מן המעלה הראשונה. המקור הבסיסי ביותר ללגיטימיות של מערכת משפט – כל מערכת משפט, בכל הזמנים ובכל המקומות – הוא אמון הציבור. אוי למדינה שמערכת המשפט שלה אינה זוכה לאמון של הציבור בכך שייעשה משפט צדק; אוי לה למדינה ששופטיה נתונים למרות שאינה מרות הדין. זו אחריות של כולנו להבטיח את אמון הציבור ברשות השופטת. זו המחויבות המקצועית של כל מי שרואה עצמו חלק ממערכת המשפט בישראל".

שינוי דפוסי עבודה

הנשיא גרוניס הדגיש כי אחת הדרכים שלנו לקדם את אמון הציבור במערכת המשפט היא על ידי ייעול פעילות בתי המשפט. "שורה של תהליכים ורפורמות שהחלנו נושאים פירות. מלאי התיקים התלויים ועומדים בשנת 2013 היה הנמוך ביותר בשמונה השנים האחרונות, וזאת למרות עלייה במספר התיקים הנפתחים. בנוסף, ישנה ירידה דרמטית במספר התיקים הישנים בכל ערכאות המשפט. שמנו דגש על כך, והתוצאות מדברות בעד עצמן".

גרוניס הזכיר גם את נוהל הטיפול בבקשות לשינוי מועדי דיון שנכנס לתוקף בשבוע שעבר ואמר: "אני מודע לעובדה שזהו נוהל לא פופולרי במיוחד בקרב עורכי הדין. אין ספק שהנוהל מחייב שינוי דפוסי עבודה שכולנו הורגלנו בהם משך שנים. תהיה תקופת הסתגלות טבעית, אבל אנחנו מתכוונים לעקוב מקרוב אחר יישום קפדני של הוראות הנוהל. מחקר שערכה מחלקת המחקר של הרשות השופטת הצביע על כך שדחיית דיון אחת מוסיפה בממוצע כשלושה חודשים למשך חיי תיק. אין לכך הצדקה. זו דוגמה לפגיעה באזרח הפונה לקבל שירות משפטי והדיון בעניינו נדחה ונדחה. אם כולנו נתאמץ למנוע דחיות דיונים, משך הזמן בו תלוי תיק בבית המשפט יתקצר, והדבר יהא לטובת כולם".

גרוניס התייחס בנאומו לנושא המשא ומתן עם העוזרים המשפטיים, נוכח דיסאינפורמציה, לטענתו, המופצת לא אחת בעניין. לדבריו, "מערכת המשפט מעריכה מאוד את עבודתם של העוזרים המשפטיים ואת הסיוע שהם מעניקים לשופטים בישראל. מהטעם הזה אנו גם מעוניינים להסדיר את המחלוקת עימם ולהביא לסיום המשא ומתן בהצלחה. יחד עם זאת, לא נתפשר על הסוגיה המרכזית שהצבנו בפתח הדיונים, והיא הצורך בקציבת הכהונה של העוזרים המשפטיים. בשנת 2005 חתמו עוזרים משפטיים על חוזים בהם נכתב במפורש שכהונתם מוגבלת לארבע שנים. מעת לעת, ובמיוחד כל עוד נוהל עימם המשא ומתן, הארכנו את חוזי ההעסקה שלהם. אנו מוכנים לקבוע שתקופת הכהונה של העוזרים המשפטיים תהא ארוכה, מעבר לארבע שנים. עם זאת, תקופת כהונה בלתי מוגבלת מנוגדת למטרות שעמדו ביסוד ההעסקה של העוזרים המשפטיים, ועל כן, אני מתנגד לה נחרצות".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:226
קומיט וכל טופס במתנה