שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פרקליט המדינה: "לא ייתכן שמי שהורשע בשוחד יהיה גיבור תרבות או סלב"

חדשות

פרקליט המדינה: "לא ייתכן שמי שהורשע בשוחד יהיה גיבור תרבות או סלב", צילום: עו"ד שי ניצן. צילום: דוברות משרד המשפטים
פרקליט המדינה: "לא ייתכן שמי שהורשע בשוחד יהיה גיבור תרבות או סלב"
26/05/2014, ליאור שדמי שפיצר

בנאום שנשא בכנס לשכת עורכי הדין באילת התייחס עו"ד שי ניצן לפרשת הולילנד והדגיש כי פסקי דין וכתבי אישום לא יוכלו למגר את תופעת השחיתות ללא אווירה ציבורית מגנה כלפי מי שסרחו

"ביום שבו מי שהורשע בעבירות שוחד יסבול מגינוי חברתי כללי ולא מיחס 'סלחני', 'מתחשב', מבין' וכדומה, נדע כי יש סיכוי ממשי להדברת התופעה. כתבי אישום ופסקי דין אינם מספיקים בהקשר זה. הם חיוניים כמובן למיגור התופעה, אך הם חייבים להיות מלווים גם באווירה חברתית מגנה. לא יתכן שמי שהורשע בשוחד יהיה 'גיבור תרבות' או 'סלב'". כך אמר פרקליט המדינה עו"ד שי ניצן בנאום שנשא אתמול בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

ניצן התייחס בנאומו אמש לפרשת הולילנד שהגיעה לסיומה בשבועות האחרונים, ואמר כי "מה שנחשף בתיק זה הוא מרבץ שחיתות בסיסי ועמוק, שקשר בין הנאשמים אשר במשך למעלה מעשור דבקו בהם מעשים פסולים. חריגותו של התיק נובעת מהיקף השחיתות שפשתה בכל חלקה טובה, מהיקף כספי השוחד ששולמו, מזהות המשחדים והמשוחדים ומעמדם, משיטות ההסוואה השונות של תשלומי השוחד ומהפרויקטים האדירים ועצומי הממדים שעמדו על הפרק. ההשפעה של המעשים האלה, החומרה שלהם, היא הרסנית למרקם היחסים בין הציבור לרשויות השלטון, מרקם שבנוי על הנחת האזרח כי הרשות פועלת ביושר ובשוויוניות, ומבלי ששיקולים זרים ופסולים ינחו את עובדי הציבור בקבלת החלטותיהם.

"אותו אזרח, אשר רואה שבעלי הממון מוצאים אוזן קשבת במשרדי העירייה ובמשרדי הממשלה ואילו הוא נאלץ להתבוסס בבוץ הבירוקרטיה, עלול להגיע להכרה העגומה כי הדרכים הלגיטימיות להביא דברו בפני השלטון, אין בהן כדי לשרת את צרכיו. כל זמן שאלה הנורמות הנוהגות, הרי שכרוכה בכך סכנה של ממש להתפוררותנו כמדינה שומרת חוק".

ביקורת אישית רעילה כלפי רשויות האכיפה

אחד הגורמים המעודדים את המשך השחיתות, לטענת ניצן, הוא הגישה הסלחנית, לעתים המופגנת, כלפי מי שסרחו. "לכך תורמים לעתים גם מי שממהרים להתרוצץ בין אולפני הטלוויזיה, תוך שהם מסבירים – לעתים גם שלא מדעת – כי המעשים שבהם הורשעו האנשים הם 'כמעט נורמטיביים' וכי מדובר ב'רדיפה'. זאת, לפעמים, גם תוך תקיפה ישירה של בית המשפט או הפרקליטות והמשטרה, תוך ייחוס שיקולים זרים לכל הרשויות הללו. עם אווירה ציבורית זו אסור לנו להשלים".

ניצן הבהיר כי "לא ניתן להסכים עם מצב דברים שבו כל אימת שתוצאת המשפט היא לטובת מאן דהוא, מהללים את בית המשפט ומעלים אותו על נס; ואילו כאשר תוצאת המשפט היא לרעתו, מכוונים חיצי ביקורת אישית רעילים כלפי בית המשפט. ניתן כמובן למתוח ביקורת עניינית על פסק הדין, רצוי לאחר קריאתו המלאה, אך יש לגנות ביקורת אישית המייחסת שיקולים זרים כביכול לבית המשפט, לתביעה, למשטרה, ולכל מי שמעז לפעול נגד גורמים עתירי כוח".

ניצן הדגיש כאמור את הצורך בשינוי האווירה החברתית ושינוי האופן הסלחני שבו מתייחסים לעתים לעבירות השחיתות ולמי שהורשע בהן, ואמר כי שינוי כזה התחולל בשני העשורים האחרונים ביחס לעבירות מין שנחשבו לזוטות. ניצן הזכיר את פסיקת בית המשפט העליון בעניין השר בניזרי, שקבעה כי "כדי להתמודד עם נגע זה ולהרתיע את הרבים, לא די עוד במלל ודברי כיבושין, והגיעה העת לעשות מעשה, על ידי הצגתו של תג מחיר גבוה מזה שהיה נהוג בעבר לצדן של העבירות בתחום זה".

כפפות של ברזל

עוד הוסיף ניצן כי בפרשת הולילנד תרמה גם הפרקליטות את חלקה לקביעת אותו "תג מחיר" גבוה, בעיקר בכל הנוגע לעבירת השוחד. זאת, הן באמצעות הגשת כתב האישום המקיף, והן באמצעות העובדה שהעונשים שביקשה הפרקליטות נגזרו מהעונשים המרביים שבחוק והיו אכן עונשים כבדים אך הולמים את חומרת המעשים. "בל יתפלא איש אם בעתיד יתבקשו ויוטלו עונשים חמורים עוד יותר, למעשים שחומרתם דומה", הוסיף ניצן.

"אין צורך לעמוד על הקושי לחשוף בזמן אמת את עבירות השוחד, אשר מעצם טיבן נעברות הן במחשכים ולשני הצדדים יש אינטרס מובהק לכמוס אותן לעולמי עד", אמר ניצן. "מערכת אכיפת החוק תמשיך לתור אחר תלמים חדשים לחרוש בהם, תוך ביצוע פעולות חשיפה של תופעות פסולות ומסוכנות לסדרי השלטון והחברה – הן בשלטון המרכזי והן בשלטון המקומי. אנו נותנים דעתנו ביסודיות לשאלה כיצד לשפר את האכיפה האקטיבית, ובמסגרת זו,  יש מקום לבחון את החקיקה הקיימת, הן הפלילית והן בתחום הרגולציה, כדי לנסות לבער מראש פרצות הקוראות ל'גנב', ל'מפר האמונים', ל'משחד' ול'משוחד'".

ניצן ציין כי הפרקליטות תמשיך להיאבק בשחיתות בעקביות, בנחישות ובמקצועיות. "לא נהסס לטפל בתופעות של שחיתות בכפפות ברזל – יהא מעמדם של המעורבים אשר יהא. בלי למצמץ, בלי לגמגם ובלי להתנצל", הדגיש ניצן. "עם זאת, וזו אולי הנקודה החשובה מכל - כתבי אישום יוגשו רק כשימצא שיש יסוד סביר להרשעה, ובנושא זה כבאחרים יש בכוונתנו להמשיך לבחון את הראיות שנאספו בזהירות ובקפדנות, מתוך הבנה של המשמעות הקשה שיש לקיום הליך פלילי על חייו של אדם. אסור לנו להתלהם ואסור לנו להיות  נמהרים. כך אני מנחה את הפרקליטים לפעול, ובמקביל לא נירתע  למלא חובתנו ולפעול לביעור השחיתות בכל מקום בו היא קיימת"

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

פרופ' קרמניצר: הציבור לא מתרגש מפוליטיקאים שהורשעו, בעיניו כולם מושחתים 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:161
קומיט וכל טופס במתנה