שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בתפילין, במטוס הפרטי ודרך המטפלת: רשות המסים נלחמת במבריחי הכספים

חדשות

בתפילין, במטוס הפרטי ודרך המטפלת: רשות המסים נלחמת במבריחי הכספים, צילום: צילום: istock
בתפילין, במטוס הפרטי ודרך המטפלת: רשות המסים נלחמת במבריחי הכספים
25/05/2014, עו"ד אורי ישראל פז

רשות המסים הטילה עיצומים כספיים בסכום כולל של 372 אלף שקל על מפרי דיווח למכס על הכנסת כספים והוצאתם בסכום של יותר מ-100 אלף שקל. ההחלטות שפורסמו מציגות את השיטות היצירתיות של המבריחים

אזרח ישראלי שהוציא מהארץ 12 צ'קים בסך של כארבעה מיליון שקל נקנס בסך של 80 אלף שקל, כך עולה מקובץ ההחלטות שמפרסמת רשות המסים הנוגעות למחצית השנייה של שנת 2013. הפרסום החדש של החלטות הוועדה להטלת עיצום כספי על מפרי דיווח, שלא דיווחו למכס על הכנסת כספים והוצאתם, בהעברה פיזית במעברי הגבול או באמצעות הדואר, מכיל 31 החלטות, שסך העיצום הכספי בהן עומד על כ-372 אלף שקל. סכום העיצום הגבוה ביותר שהוטל עומד על 80 אלף שקל.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בין היתר, מתואר בקובץ ההחלטות אדם שנכנס לארץ כשברשותו 71,900 יורו. כשנשאל על ידי נציגי המכס האם ברשותו כספים החייבים בדיווח, הוא השיב כי ברשותו סכום הנמוך מסף הדיווח, אולם אט-אט נמצאו כספים נוספים שהוסוו בין השאר בתיק התפילין. הוועדה החליטה להשית על המפר עיצום כספי בסך 75 אלף שקל (תיק ועדה להטלת עיצום כספי מס' 37/13).

אדם הנכנס לישראל מצרפת עם אשתו, שני ילדיו והמטפלת עבר במסלול הירוק בנתב"ג כשברשותו 51,200 יורו. המפר טען כי אף אם הכיר את חובת הדיווח, לא היה עליו לדווח על הכסף שנשא, שכן הגיע עם אשתו וכל אדם רשאי לשאת עליו סכום של עד 100 אלף ללא הצהרה. כידוע, נקבע כי פעולת פיצול הכספים אף שהיא בין קרובי משפחה, מהווה הפרה על החוק. הוועדה החליטה להטיל על המפר עיצום כספי בסך 20 אלף שקל (תיק ועדה להטלת עיצום כספי מס' 38/13).

איש עסקים נכנס לארץ דרך טרקלין מצדה שבנמל התעופה בן-גוריון לאחר שחזר מקונגו במטוס פרטי. בבדיקה שנערכה על ידי פקידי המכס התברר כי ברשותו של המפר כספים בסך של 38,100 דולר. עוד עלה חשד לפיצול כספים בניגוד לחוק בין הנוסעים ששבו עם המפר, מאחר שכל אחד מהנוסעים הללו נשא כספים בעלי מאפיינים דומים, בסכום הנמוך מחובת הדיווח. הוועדה החליטה להשית על המפר עיצום כספי בסך שמונה אלף שקל (תיק ועדה להטלת עיצום כספי מס' 54/13).

אחד מדפוסי הפעולה המוכרים ביותר בתחום הלבנת הון הוא העברת כספים דרך מעבר גבול. לכן, בישראל, בדומה למדינות נוספות, קיימת חובת דיווח על הכנסת כספים והוצאתם. על אכיפת חובת דיווח זו אמונים מינהל המכס וחטיבת החקירות של רשות המסים. חובת הדיווח חלה על כל אדם הנכנס לישראל או יוצא ממנה, כשעמו סכומי כסף (מזומנים, בין במטבע ישראלי ובין במטבע זר, המחאות בנקאיות והמחאות נוסעים) העולים על 100 אלף שקל, וכן על המכניס או המוציא כספים העולים על 100 אלף שקל בדואר או בדרך אחרת.

בנוסף, על פי צו איסור הלבנת הון (שינוי התוספת הרביעית לחוק), התשע"ג-2013, נקבע כי סף הדיווח על כספים שנושא עמו אדם היוצא מישראל לעזה או נכנס מעזה לישראל יעמוד על 12 אלף שקל.

נגד מפרי חובת הדיווח ניתן לנקוט באכיפה פלילית או מנהלית. ההליך המנהלי מיועד להשית סנקציה מנהלית, מהירה ואפקטיבית ללא הרשעה בפלילים, במקרים בהם הוכחה הפרה ברמה העובדתית והוחלט להסתפק בהליך מינהלי. המכס הוא המוסמך להחליט אילו מקרים מתאימים לאכיפה מנהלית ולהביאם בפני הוועדה להטלת עיצום כספי. כיום מפעילה רשות המסים ארבע ועדות להטלת עיצום כספי.

הוועדה להטלת עיצום כספי בוחנת האם הופרה חובת דיווח ולאחר מכן מחליטה אם המקרה הנדון מצדיק את הפעלת מנגנון הטלת העיצום הכספי. בבואה לדון במקרה המובא בפניה, תיתן הוועדה את דעתה, בין השאר, לשיקולים הבאים: האם מדובר בהפרת דיווח ראשונה או חוזרת, היקפה הכספי של ההפרה, מודעות המפר לחובת הדיווח, מידת שיתוף הפעולה של המפר עם הרשויות לבירור מקור הכספים, הסברי מפר הדיווח למקור ויעד הכספים והאם ההפרה בוצעה בתום לב.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

עורך דין שהעלים הכנסות ישלם רבע מיליון שקל כופר לרשות המיסים

 

הצצה נדירה: אסטרולוגית, כירורג ועו"ד העלימו מסים? חויבו בכופר מס

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:5
קומיט וכל טופס במתנה