שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בקשה לייצוגית נגד ביטוח ישיר: גובה רק מגברים תשלום על החלפת גלגל ברכב

חדשות

בקשה לייצוגית נגד ביטוח ישיר: גובה רק מגברים תשלום על החלפת גלגל ברכב, צילום: צילום: Getty images Israel
בקשה לייצוגית נגד ביטוח ישיר: גובה רק מגברים תשלום על החלפת גלגל ברכב
22/05/2014, ליאור שדמי שפיצר

לטענת התובע, החברה מצהירה למעשה כי עבור נשים השירות הוא צורך של ממש, בעוד שגברים צריכים לשלם על "הפינוק", ובכך מנציחה סטריאוטיפיים ופוגעת בשוויון בין המינים: "אם נאמין שנשים לא יכולות להחליף גלגל, איך נתייחס לאישה שמבקשת להיות טייסת קרב?"

חברת איי.די.איי ביטוח גובה דמי שירות עבור החלפת גלגל כחלק מפוליסת ביטוח רכב מקיף רק ממבוטחיה הגברים, בעוד שנשים מקבלות שירות זה בחינם. כך נטען בתביעה ובקשה לאשרה כתביעה ייצוגית שהגיש מבוטח, בטענה לאפליה מחמת מין.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

התובע, רונן מירב, הוא טייס לשעבר בחיל האוויר ופעיל בעמותה למען רון ארד, חברו לקורס. באוגוסט 2013 פנה מירב לחברת איי.די.איי ביטוח, המוכרת במותג "ביטוח ישיר" או "תשעה מיליון", וביקש לקבל הצעת מחיר לפוליסת ביטוח מקיף לרכב. להפתעתו, התברר לו כי במסגרת הפוליסה נגבים דמי שירות של 80 שקל עבור החלפת גלגל רק מלקוחות החברה הגברים, בעוד שנשים מקבלות שירות זה בחינם.

מירב נפגע והתרעם על המדיניות החשוכה והפרימיטיבית, לטענתו, הפוגעת בחתירה לשוויון בחברה הישראלית, והגיש בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד החברה, בעילה של הפרת איסור האפליה במוצרים ובשירותים, פגיעה בשוויון ובכבוד האדם והפרת דיני החוזים, שכן התנאי המפלה נוגד את תקנת הציבור.

בתביעתו טען מירב כי אפליה זו מנציחה סטריאוטיפים ופוגעת בשאיפה לשוויון בין המינים, והקשה: "האם נהגת אישה זקוקה לעזרה בהחלפת גלגל יותר מגבר? כל גבר? האם גם גבר נכה או קשיש? מה זה אומר על הדימוי העצמי של גברים שזקוקים לעזרה בהחלפת גלגל? מה זה אומר על הפוטנטיות של נשים? איך זה ישפיע על סיכוייהן בעולם העבודה הטכנית? איך זה ישפיע על הדימוי העצמי של נהגות צעירות? הרי אם נאמין כי נשים אינן יכולות להחליף גלגל, איך נתייחס לאישה שמבקשת לעבוד במוסך או להיות טייסת קרב?"

לטענת מירב, החברה למעשה מצהירה בכך כי עבור נשים השירות הוא צורך של ממש, משום שהן אינן מסוגלות להחליף גלגל בעצמן, ואילו עבור הגברים השירות הוא מותרות ולכן ראוי שישלמו על "הפינוק".

עוד טען מירב כי לשם השוואה, בפוליסה שמוכרת חברת שגריר באופן עצמאי נגבים דמי שירות בסך של 49 שקל עבור החלפת גלגל, דבר המלמד כי ביטוח ישיר לא סופגת את הפטור לנשים אלא מעמיסה אותו על שכם לקוחותיה הגברים.

מירב ציין עוד בתביעתו כי הוא פנה ליועצת המשפטית של החברה ונענה כי האבחנה המגדרית בתעריפים מאושרת על ידי המפקח על הביטוח, וכי דווקא גישתו היא זו הנגועה באפליית נשים: "בקשתך בנסיבות אלה היא דווקא להפלות לרעה נשים, שיידרשו לשלם השתתפות עצמית לקבלת שירות שלרוב אין באפשרותן לוותר עליו על ידי ביצוע עצמי של פעולת החלפת הגלגל".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:12
קומיט וכל טופס במתנה