שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המדינה זכתה בבוררות מול מפעלי ים המלח ותקבל תמלוגים של מיליארדי שקלים

חדשות

המדינה זכתה בבוררות מול מפעלי ים המלח ותקבל תמלוגים של מיליארדי שקלים, צילום: מפעלי ים המלח. צילום: אודי שטיינוול, מאגר פיקיוויקי
המדינה זכתה בבוררות מול מפעלי ים המלח ותקבל תמלוגים של מיליארדי שקלים
20/05/2014, עו"ד אורי ישראל פז

בפסק בוררות חלקי שניתן אתמול קיבלה דעת הרוב של שופטת בית המשפט העליון בדימוס טובה שטרסברג-כהן ועו"ד אלקס הרטמן ממשרד ש. הורוביץ ושות', את עמדת המדינה בתביעת הענק שהגישה, אל מול דעת המיעוט של עו"ד רם כספי

חברת מפעלי ים המלח תשלם למדינה תמלוגים עבור שימוש במוצרים שהפיקה במשך השנים בים המלח. כך נקבע אתמול (יום ב') בפסק בוררות חלקי, שקיבל במלואה את תביעת הענק שהגישה המדינה נגד מפעלי ים המלח, והוערכה בכמיליארד שקל, עם השלכה כלכלית מוערכת כפולה עד תום תקופת הזיכיון בשנת 2030. בשלב הבא של הבוררות יידונו וייקבעו הסכומים המדויקים שעל מפעלי ים המלח לשלם למדינה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

תחילתו של התהליך בהליך יישוב סכסוך שהתקיים בין המדינה לבין מפעלי ים המלח אצל המשנה לפרקליט המדינה (עניינים אזרחיים). לאחר שהליך יישוב הסכסוך לא צלח, הועבר התיק לטיפול היחידה לתביעות אזרחיות ומיקור חוץ בפרקליטות המדינה, האמונה על הגשת תביעות אזרחיות בשם המדינה, ושהוקמה כתוצאה ממהלך אסטרטגי של הפרקליטות אזרחית לשם הגנה אקטיבית על נכסי וכספי המדינה והציבור.

לאחר בחינה קצרה ומקיפה של החומר, הוחלט בפרקליטות המדינה כי קיימת עילת תביעה ברורה כנגד מפעלי ים המלח, ונשכרו על ידי יחידת התביעות ומיקור חוץ שירותיו של משרד עורכי הדין פישר-בכר-חן-וול-אוריון ושות', כדי לייצג את המדינה בבוררות, בשיתוף עם פרקליטות המדינה.

בשנת 2010 הגיש משרד האוצר ואגף החשב הכללי, באמצעות יחידת התביעות האזרחיות בפרקליטות המדינה ומשרד עורכי הדין פישר-בכר-חן, תביעת ענק נגד מפעלי ים המלח, שכאמור ערכה הכלכלי הוערך בכמיליארד שקל על תמלוגי העבר.

המדינה טענה כי מפעלי ים המלח מפרה את חובתה לפי שטר הזיכיון לתשלום תמלוגים, כאשר בין היתר לא העבירה תמלוגים בגין מוצרי המשך אלא רק בגין מוצרי היסוד שהיא מפיקה מים המלח, וכן כאשר לא העבירה תמלוגים בגין מכירות חברות הבנות מהקונצרן בארץ ובחו"ל.

היום ניתן פסק בוררות חלקי, שבו דעת הרוב של שופטת בית המשפט העליון בדימוס טובה שטרסברג-כהן ועו"ד אלקס הרטמן ממשרד ש. הורוביץ ושות', קיבלה במלואה את עמדת המדינה, אל מול דעת המיעוט של עו"ד רם כספי.

כפי שדווח לאחרונה בפורטל חדשות תקדין, בית המשפט העליון קיבל בפברואר 2014 את עמדת אדם טבע ודין והתנועה לאיכות השלטון והורה לפרסם את הליכי הבוררות שהתנהלו בין המדינה לבין מפעלי ים המלח בסוגיית התמלוגים. "הנתונים מצביעים על כך שמדובר בעניין בעל חשיבות ציבורית רבה", פסק הרכב בראשות הנשיא אשר גרוניס והותיר על כנו את פסק הדין של השופט המחוזי ד"ר יגאל מרזל, בו נקבע לאחרונה כי "לא מדובר במחלוקת פרטית, אלא במחלוקת ובסכסוך בעלי מאפיינים ציבוריים מובהקים".

לקריאה נוספת, ראו:

 

סופית: מפעלי ים המלח יחשפו לציבור בוררות מול המדינה ב-291 מיליון דולר

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:36
קומיט וכל טופס במתנה