שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הפטור הגורף מתשלום מע"מ על רכישת דירה חדשה יעלה לציבור 2.2 מיליארד שקל

חדשות

הפטור הגורף מתשלום מע"מ על רכישת דירה חדשה יעלה לציבור 2.2 מיליארד שקל, צילום: צילום: Getty Images Israel
הפטור הגורף מתשלום מע"מ על רכישת דירה חדשה יעלה לציבור 2.2 מיליארד שקל
15/05/2014, עו"ד אורי ישראל פז

תזכיר החוק שיזם שר האוצר יאיר לפיד הופץ אמש להערות הציבור ומשרדי האוצר והמשפטים, וצפוי להיכנס לתוקף לפני ראש השנה. ההטבה המוגדלת למשרתים בצה"ל תינתן גם למי שביקש להתגייס או להתנדב לשירות לאומי והרשויות ויתרו על שירותו

הפטור הגורף מתשלומי מע"מ על רכישת דירות חדשות לזוגות צעירים צפוי להביא לאובדן הכנסות מתשלומי מסים לקופת המדינה בסך כ-2.2 מיליארד שקל, שאף יגדל בחצי מיליארד נוספים ככל שרף ה-600 אלף שקל למי שלא שירת בצבא יעלה. כך נחשף אמש בתזכיר החוק הממשלתי שהפיצו להערות הציבור משרדי האוצר והמשפטים.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

באוצר מתכוונים להביא בימים הקרובים לאישור במליאת הכנסת את תזכיר החוק הממשלתי, שיזם שר האוצר יאיר לפיד, כך שיאושר עד סוף מושב הקיץ וייכנס לתוקף לפני ראש השנה.

בתזכיר החוק נקבע כי תקרת הזכאות לפטור תהיה 600 אלף שקל אם רוכש הדירה לא ביצע שירות ("רוכש זכאי"), ועל 1.6 מיליון שקל אם הוא שירת, או שבקשתו לשרת שירות צבאי או אזרחי נדחתה ("רוכש מוטב").

למחוסרי דיור בלבד

גודל הדירה יהיה בשטח שבין 60-140 מ"ר, ותעמוד בסטנדרט בנייה שיקבע שר האוצר בהתייעצות עם שר השיכון. ההצעה מתייחסת לדירה שנבנתה בבנייה רוויה – לפחות 6 יחידות דיור לדונם, במבנה של שתי קומות לפחות – כי בנייה לגובה "יעילה יותר ותורמת להגדלת היצע דירות המגורים".

מכיוון שהצעת החוק נועדה להקל על מצוקת הדיור בישראל ולא לשם יצירת רווח פיננסי, על רוכש הדירה להוכיח שאין בבעלותו דירה אחרת מעבר לדירה הנרכשת, וכי לא הייתה בבעלותו דירה מאז שנת 1995. בדרך זו יוכלו ליהנות מההטבה רק אותם רוכשים שהם מחוסרי דיור.

בנוסף, מוצע שמי שביצע עסקה לרכישת דירה, אשר בוטלה לאחר ה-23 במרץ 2014 (יום אישור החקיקה בקבינט הדיור), לא יוכל לקבל את ההטבה, כמו גם מי שלאחר כניסת החוק לתוקף, מממש אופציה שניתנה לו לפני כניסת החוק לתוקף, וזאת כדי שרק מי שהוא באמת מחוסר דיור יוכל לקבל את ההטבה.

מעבר לכך, על הרוכש להיות תושב ישראל שהוא הורה לילד אחד לפחות, או שהוא או בן זוגו מעל גיל 35. המתחזים שירכשו דירה ללא מע"מ בהצגת מסמך מזויף – יחויבו בתשלום כפל המס הנובע ממכירת הדירה, לצד סנקציות נוספות שיקבע שר האוצר בתקנות.

בסעיף מטרת תזכיר החוק מתואר כיצד בשנים האחרונות האמירו מחירי הדירות הריאליים בשיעור של למעלה מ-50%. עליית המחירים הנובעת ממחסור בהיצע, סביבת ריבית נמוכה והיעדר אלטרנטיבות השקעה בשוק ההון, מקשה על זוגות צעירים רבים לרכוש דירה לבעלות.

הכרת תודה של המדינה

עיקר פעולות הממשלה בשנים האחרונות התמקדו בצד ההיצע. בין צעדים אלו מונה הממשלה בתזכיר החוק את פרויקט הדיור הלאומי להקמת 150 אלף דירות להשכרה ארוכת טווח וקידומה של הצעת חוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור (הוראת שעה), התשע"ד-2014, רפורמה במערכת התכנון, רפורמה במקרקעי ישראל, הפניית תקציבים  משמעותית להסרת חסמי פיתוח, תכנון ומוסדות ציבור, תמרוץ היתרי בנייה, העלאת מס הרכישה למשקיעים וביטול הפטור ממס שבח. "כלל הצעדים הללו מובילים לגידול במספר התחלות הבנייה בשיעורים משמעותיים ולצמצום בביקוש קניית דירות להשקעה", נכתב בהצעת החוק. "השפעת הגידול בהיצע הדירות צפויה למתן ואף להוריד את מחירי הדיור בטווח הזמן הבינוני-ארוך".

כדי לנסות ולהביא להורדת מחירי הדיור גם בטווח הקצר, מבקשת הצעת החוק לבצע צעדים להקלה מיידית במחירי הדירות. כך, החוק המוצע מגדיר דירות ורוכשים אשר ביחס אליהם ישולם מע"מ בשיעור 0 עבור רכישת דירה ראשונה בהתאם לכללים המוגדרים בתזכיר החוק. המשמעות של מע"מ בשיעור 0 היא כי הקבלן יכול להזדכות על מע"מ תשומות ששילם ולא יצטרך להעביר מע"מ עסקאות בגין הדירות שמכר. 

מכיוון שרכיב המע"מ מהווה למעלה מ-15% ממחיר הדירה הכולל, בממשלת נתניהו מאמינים כי עשויה הפחתה מיידית זו לסייע לעשרות אלפי זוגות צעירים לרכוש דירה במחירים נמוכים משמעותית ממחירי השוק הנוכחיים.

בחוק המוצע ניתנת הטבה מוגדלת למי ששירת בצה"ל, וכן למי ששירת בשירות לאומי אזרחי. "מתן הטבה מוגדלת לאוכלוסייה תורמת זו הוא חלק מהכרת התודה והגמול של המדינה כלפי אוכלוסייה שביצעה שירות לטובת הכלל תוך נשיאה בנטל אישי וכלכלי", נכתב בתזכיר החוק. "מתן ההטבה כאמור הוא נדבך נוסף בעידוד אזרחי המדינה לביצוע שירות בצבא או במסגרת השירות הלאומי- אזרחי".

עם זאת, גם מי שביקש להתגייס לשירות צבאי או להתנדב לשירת לאומי, אבל הרשויות ויתרו על שירותו – יהיה זכאי לפטור המרבי ממע"מ בקניית דירה ראשונה, עד למחיר של 1.6 מיליון שקל.

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:92
קומיט וכל טופס במתנה