שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "בעידן כריית המידע, רישום שמות החייבים במאגר פומבי עלול להפוך לאות קלון"

חדשות

"בעידן כריית המידע, רישום שמות החייבים במאגר פומבי עלול להפוך לאות קלון", צילום: צילום אילוסטרציה: istock
"בעידן כריית המידע, רישום שמות החייבים במאגר פומבי עלול להפוך לאות קלון"
14/05/2014, עו"ד אורי ישראל פז

ועדת החוקה אישרה את הצעת החוק המחליפה את מאסר החייבים בהוצאה לפועל בכלי אכיפה חלופיים, בהם ניהול מרשם משתמטים מתשלום. באגודה לזכויות האזרח מזהירים כי מאגר מידע פומבי של חייבים יהפוך ליעד איסוף מידע של חברות האשראי, עסקים ובעלי דירות

ועדת החוקה של הכנסת, בראשות חה"כ דוד רותם, אישרה אתמול (יום ג') את הצעת שרת המשפטים ציפי לבני לתיקון חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 43), התשע"ד-2014, המורה על ביטול מאסר חייבים בהוצאה לפועל (למעט חייבי מזונות), והמקנה לרשות האכיפה והגבייה כלי אכיפה חלופיים לצורך גביית חובות.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

במהלך הדיון בוועדה ציין מנהל רשות האכיפה והגבייה, דוד מדיוני, כי "הרשות אשר אמונה על מערכת ההוצאה לפועל, מחויבת לאיזון מתמיד בין זכויות הזוכים לבין זכויות החייבים. כעת, משהוחלט לבטל את המאסרים ככלי אכיפה בהוצאה לפועל, עמדנו על כך שיינתנו בידי הרשות כלי אכיפה חלופיים".

שיפור בשיעורי הגבייה

הצעת החוק כאמור מבטלת את מאסר החייבים במערכת ההוצאה לפועל ומקנה לרשות כלי אכיפה חלופיים וביניהם: רישום חייב ב"מרשם החייבים המשתמטים" (הוספת פרק ו'2 לחוק). על פי ההצעה, רשם ההוצאה לפועל רשאי מיוזמתו או לבקשת זוכה, לצוות על רישומו של חייב כמשתמט מתשלום חובותיו במרשם כאמור, אם חובותיו הפסוקים של החייב עולים על 10,000 שקל במצטבר, חלפו שישה חודשים ממועד המצאת האזהרה או שנשלחה לחייב הזמנה בדואר להתייצב לדיון, נעשה ניסיון ליצור עמו קשר, אולם החייב לא פרע את חובו ולא התייצב. המרשם יהיה פתוח לעיון הציבור, וניתן יהיה לקבל ממנו מידע באמצעות שאילתה פרטנית.

כלי אכיפה נוספים שנקבעו במסגרת הצעת החוק, הם: מסירת מספרי הטלפון הנייד או הנייח של החייב למנהל מערכת ההוצאה לפועל או לרשם ההוצאה לפועל לצורך יצירת קשר עם החייב, מסירת מידע לרשם ההוצאה לפועל על כניסת חייב לארץ מרשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים, מידע לזוכים על תיקי הוצאה לפועל שפתחו החייבים, וכן אפשרות לקבל כתובות מגופים המספקים שירותי ניהול מידע לרשות המקומית.

בכך יושלם המהלך שהובילו הארגונים החברתיים, ביניהם עמותת ידיד והאגודה לזכויות האזרח, כבר לפני ארבע שנים, שהביא לביטול כמעט מוחלט של תופעת כליאת אנשים בגין חובות כספיים. בשנת 2009 נקבעה הוראת שעה זמנית לשלוש שנים לביטול מאסר חייבים. בשנים שחלפו התברר כי ביטול המאסר לא פגע בהיקף גביית החובות, ואילו אמצעי התייעלות אחרים שנכנסו לשימוש הביאו לשיפור בשיעורי הגבייה.

פגיעה בלתי הפיכה בפרטיות

בהצעת החוק לביטול מאסר החייבים, שהובילה בכנסת הקודמת חברת הכנסת מרב מיכאלי, תומכים 78 חברי כנסת מכל סיעות המליאה. מדובר בתמיכה דרמטית ונדירה.

מנתונים שהוגשו לוועדת החוקה עולה כי בשנת 2008 התבקשו 236,914 צווי מאסר לחייבים. רשמי ההוצל"פ אישרו מתוכם 199,660 מאסרים, שהם כ-84%. בשנת 2012 התבקשו רק 8,646 צווי מאסר, מתוכם אושרו 6,178 מאסרים, שהם 71% מסך הבקשות (תיקי מזונות).

לצד הירידה הדרמטית במספר הבקשות למאסר, חלה עלייה תלולה של מאות אחוזים בבקשות שאושרו למניעת חידוש רישיונות נהיגה, צווי עיכוב יציאה מהארץ, הגדרת החייב כמוגבל ומניעה מלהחזיק בכרטיסי אשראי. יעילות ההגבלות הוכחו בכך שבשנת 2008 גבתה ההוצאה לפועל כשמונה מיליון שקל, לעומת כ-38 מיליון שקל בשנת 2012. כל זאת, על אף ביטול המאסר כאמצעי גבייה.

לצד הצעד ההיסטורי של ביטול המאסר, מבקש משרד המשפטים להוסיף כלים נוספים לשיפור הגבייה. אחד מהם הוא פרסום פומבי של שמות החייבים שהוגדרו כבעלי יכולת ומשתמטים מתשלום חובותיהם, עד לתשלום החוב. באגודה לזכויות האזרח מביעים חשש כבד מהשלכות מאגר המידע על החייבים ומתריעים כי הסנקציה החדשה תוחל באופן נרחב, והדבר עלול להביא לפגיעה בלתי הפיכה בפרטיות החייבים, היות ש"מחיקת" שמותיהם מהאתר הרשמי לאחר תשלום החוב לא תעלים את הרישום ולא תבטל את ההשלכות השליליות של הפרסום.

לדברי עו"ד דבי גילד-חיו מהאגודה לזכויות האזרח, "לצד השמחה על כך שכליאת אנשים בגין חובות צפויה להימחק סופית מספר החוקים של ישראל, חשוב לזכור כי מאגר מידע פומבי של חייבים יהפוך ליעד איסוף מידע של חברות האשראי, בעלי דירות, עסקים וגורמים נוספים. הטענה של משרד המשפטים, כאילו שמות החייבים 'יימחקו' ברגע שישלמו את חובם, איננה רלוונטית בעידן כריית המידע. רישום שמות החייבים עלול להפוך לאות קלון לכל החיים". 

לקריאה נוספת, ראו:

 

"החלופות למאסר החייבים יביאו עשרות אלפים למעשי יאוש נוסח משה סילמן

 

"בהוצאה לפועל יש נושים גדולים וחייבים קטנים. לחייבים גדולים יש הסדרים"

 

על נושים גדולים וחייבים קטנים; על חייבים גדולים ונושים קטנים: נושים, חייבים וזכויות אדם

 

מחקר חדש מתריע: ישראל קשוחה יותר כלפי בעלי חוב שלא מסוגלים לשלם

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:198
קומיט וכל טופס במתנה