שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > קק"ל תהפוך לחברה לתועלת הציבור הכפופה לביקורת משרד המשפטים

חדשות

קק"ל תהפוך לחברה לתועלת הציבור הכפופה לביקורת משרד המשפטים, צילום: כיתוב: דגל קק"ל
קק"ל תהפוך לחברה לתועלת הציבור הכפופה לביקורת משרד המשפטים
05/05/2014, עו"ד אורי ישראל פז

שרת המשפטים הודיעה שתערער על החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה שלא להחיל על קק"ל את חוק מבקר המדינה: "קק"ל המתוקצבת במיליארדי שקלים מחזיקה בסמכויות שלטוניות מובהקות אך חפה מכל ביקורת. מדובר במצב אבסורדי במדינה דמוקרטית"

שרת המשפטים ציפי לבני הודיעה שתכריז על הקרן הקיימת לישראל כחברה לתועלת הציבור, שתהיה נתונה לביקורת של משרדה. להחלטתה קדם דיון סוער שבו נפלה הצעת החוק שיזמה, לפיה קק"ל יוכפף למבקר המדינה.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

הכרזת השרה לבני באה לאחר דיון ארוך וסוער בממשלה, שבו התכתשו שרי יש עתיד והתנועה עם שרי הליכוד-ביתנו והבית היהודי. שר הבינוי והשיכון אורי אריאל ניסה להוביל מהלך שבמסגרתו תוקם ועדה בראשות מזכיר הממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט, במטרה לייצר הסכמות בין מבקר המדינה לבין קק"ל בנוגע לתחומים שיהיו נתונים לפיקוחו של משרד מבקר המדינה. ראש הממשלה בנימין נתניהו חתם על כתב מינוי לוועדה, וזו אמורה להגיש את המלצותיה בתוך כ-60 יום.

אלא שלבני סירבה להקמת הצוות וטענה כי "שנה וחצי מאז הכניסה לממשלה עברה, ויש כאן קבוצה שתעשה הכול כדי להימנע משקיפות. ברגע שצריך להאיר בפנס את החוק השחור הזה, אני לא מתכוונת לדחות את הדיון". השר אריאל ניסה לשכנע את לבני לוותר על הצעת החוק, והסביר: "באמצעות ההצעה להקים צוות תשיגי את המטרה שלך, וזה יהיה מהיר יותר מאשר באמצעות חקיקה". לבני התנגדה נחרצות והשיבה: "מה פתאום? אתה יודע מה קורה עם צוותים". אריאל המשיך את ניסיונות השכנוע: "קק"ל לא מחויבת להיות תחת מבקר המדינה. ההצעה הנוכחית מייתרת את החקיקה, ודאי לאור העובדה שהוועדה של מנדלבליט תחומה בזמן של 60 יום".

לבני התעקשה לקיים הצבעה על הנושא, ובשלב זה פנה אליה שר הפנים גדעון סער, וביקש: "אל תאלצו אותנו להצביע נגד". לדבריו, "ראש הממשלה הקים צוות ותחם את עבודתו בזמן. יש פה את כבודו של ראש הממשלה. בנושא הנוגע לטוהר המידות יש לי רקורד לא פחות תקיף (מזה של לבני). את מעוניינת להביא את זה בצורה כוחנית. אני מציע לחדש את הדיון בעוד 60 יום, אחרי מסקנות הוועדה. 66 שנה שרדנו, מה הבעיה עם עוד 60 יום?". לבני השיבה לשר סער: "אני רוצה לדעת מה בדיוק הנושאים הלאומיים שהם עוסקים בהם". על כך ענה סער: "אם את רוצה לעשות פה סמינר על התכנים שלהם זה אפשרי, אבל בדיון אחר". לבני לא נשארה חייבת, וענתה: "יש פה מריחה ואני מבקשת להצביע".

ברוב של חמישה תומכים מול ארבעה מתנגדים, דחתה ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק להחיל חוק מבקר המדינה על הקרן הקיימת לישראל. בהצעת שרת המשפטים ציפי לבני תמכו השרים יאיר לפיד, יעקב פרי ויעל גרמן. להצעה התנגדו השרים גדעון סער, אורי אריאל, אורי אורבך, סופה לנדבר ויצחק אהרונוביץ'.

בתגובה להחלטת ועדת השרים החליטה השרה לבני כי משרד המשפטים יפעיל בימים הקרובים את סמכותו באמצעות המשנה לעניינים פיסקליים ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, ורשם החברות, ויהפוך את קק״ל לחברה לתועלת הציבור (חל״צ), ובכך ניתן יהיה להחיל עליהם חובות דיווח לציבור, ביקורת נרחבת ושקיפות.

הפיכת קק״ל לחל"צ תטיל עליה שלל חובות דיווח ופיקוח שנתיים, בין היתר:

א. הגשת דוחות כספיים שנתיים לרשם ההקדשות שיהיו חשופים לעין הציבור באינטרנט באתר הגיידסטאר. הדיווח דומה לחובות הדיווח של עמותה הכפופה לחוק העמותות.

ב. לרשם ההקדשות יש סמכות למנות חוקר במקרה שבו יניח שקק״ל כחל"צ אינה מקיימת את הוראות החוק או את הוראות תקנונה  

ג.   קק״ל  כחל"צ תהיה מחויבת במינוי חברי ועדת ביקורת שאינם מקרב הדירקטוריון

ד. קק״ל כחל"צ תהיה מחויבת בהסדר מיוחד לאישור עסקאות עם בעלי ענין

ה. תשלום גמול ישיבות והחזר הוצאות לחברי דירקטוריון ולחברי ועדת ביקורת שמשלמת חל"צ מוגבלים בסכום שנקבע בתקנות.

השרה לבני הודיעה כי בכל מקרה היא תגיש ערר לוועדת השרים לחקיקה שהיא עומדת בראשה, ובתום עבודת הצוות לבחינת הביקורת על קק״ל שהקים ראש הממשלה, ייבחן אם מדובר בצוות שקובר את הביקורת או מקדם אותה.

קק"ל היא חברה פרטית "בבעלות העם היהודי", ועל פי ההערכות מנהלת כספים בשווי של כמה מיליארדי שקלים.לטענת השרה לבני, "מי שלא רצה את מבקר המדינה, יקבל את הקרן הקיימת כחברה לתועלת הציבור. קק"ל מחזיקה ומפעילה סמכויות שהן, במהותן, סמכויות שלטוניות מובהקות – אך היא חפה מכל ביקורת. מדובר במצב אבסורדי במדינה דמוקרטית, המעודד דרך התנהלות בעייתית, בלשון המעטה. אגיש ערר על החלטת הוועדה במטרה לפזר את האפלה בה מתנהלת הקרן, ובמטרה לדאוג לכך שהקרן, המתוקצבת במיליארדי שקלים מתקציב המדינה, תפעל תחת ביקורת ובשקיפות מלאה, כפי שראוי ונכון שיקרה – ועד אז, אפעיל את סמכויותיי כשרת המשפטים כדי לוודא שהקרן תהיה מחויבת בדיווח, ביקורת ושקיפות".

מנגד, אמר השר אריאל לאחר נפילת ההצעה: "אני מברך על כך שהצעתי להקים צוות שיגיע לביקורת מתוך הבנה והידברות התקבלה. הצוות שהקים ראש הממשלה יגבש שקיפות מצד אחד, ומצד שני לא יפגע במוסדות הלאומיים ופעילותם".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

המשנה ליועמ"ש: הגברת השקיפות מחייבת לרשום את קק"ל כחברה לתועלת הציבור

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:227
קומיט וכל טופס במתנה