שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין תחקור את פרשת דרישות החוב של איקיוטק

חדשות

ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין תחקור את פרשת דרישות החוב של איקיוטק, צילום: עו"ד דורון ברזילי. צילום: יח"צ
ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין תחקור את פרשת דרישות החוב של איקיוטק
28/04/2014, עו"ד אורי ישראל פז

חברת שירותי התוכן איקיוטק שלחה באמצעות עשרים משרדי עורכי דין דרישות חוב לאלפי לקוחות אשר לא ידעו כלל שהם נרשמו לשירות כלשהו. ראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי: "לשכת עורכי הדין מטפלת גם בציבור הרחב שנעזר בשירותיהם המקצועיים של עורכי הדין"

ועדת האתיקה הארצית בלשכת עורכי הדין החלה לחקור את תיק איקיוטק ותחליט כיצד לפעול בהתאם לממצאים. פרשת איקיוטק עוסקת בשליחתם של אלפי מכתבי חוב מטעם חברת "איקיוטק", שבוצעה תחילה דרך כ-20 משרדי עורכי דין, במהלך החודשים אוגוסט-אוקטובר 2013. בדרישת החוב נדרשו אזרחים רבים בישראל בתשלום מיידי על שירותי תוכן שלכאורה הזמינו והשתמשו בהם במהלך העשור הקודם.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

בתחילת שנת 2014, שוגר סבב נוסף של מכתבי חוב, הפעם בעיקר מטעם חברות שמסועפות לאיקיוטק ("כ.ל.י תקשורת וניהול ישראל בע"מ", "גרין דיזיין" ו"ספינגו"), דרך משרד עורכי דין, שהיו עדיין פעילים בניסיון גביית החובות לכאורה של איקיוטק. למרות שחלק ממשרדי עורכי הדין שהיו מעורבים עם איקיוטק ניתקו איתה את הקשר, לאור הפניות בנושא לוועדות האתיקה במחוזות לשכת עורכי הדין ולאור דיון טעון שנערך לאחרונה בוועדת הכלכלה בכנסת שקראה להתערבות הממשלה נגד החברה, החליט יו"ר ועדת האתיקה הארצית, עו"ד מיכאל טאוסיג, כי הוועדה בראשותו תחקור את תיק איקיוטק ותחליט כיצד לפעול בהתאם לממצאים.

לדברי ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, "לשכת עורכי הדין בישראל אינה עוסקת רק בענייניהם המקצועיים של עורכי דין ובתנאי עבודתם, אלא גם מטפלת בציבור הרחב שנעזר בשירותי עורכי הדין, ועל כן אני מברך על החלטתו של יו"ר ועדת האתיקה, עו"ד מיכאל טאוסיג, לחקור את פרשת איקיוטק ולקבל החלטה בנושא".

יצוין כי ב-10 לאפריל עשרות מנפגעי פרשת איקיוטק הפגינו בתל-אביב מול משרדי עו"ד נועם קוריס, המייצג את החברה, והכריזו על החרפת צעדי המחאה נגדה. "כולם רוצים לעזור, אבל החברה עדיין מהלכת אימים אחר אזרחים תמימים", אמרו המפגינים לכלי התקשורת. "נמשיך במאבק עד שתחזיר את הכסף לכל הלקוחות עד השקל האחרון. נעמוד על כך שמנהלי החברה ישלמו מחיר פלילי על מעשיהם".

חברת איקיוטק, בבעלותו של בן אופק, פצחה לפני כשנה במבצע חסר מעצורים לגביית חובות מכ-100 אלף חייבים, לטענתה. השירותים שנתנה החברה (במקור חברת במרום הפקות 2004) כללו, בנוסף להודעות טקסט ושירותי מידע על אודישנים ולמשחקים באינטרנט, שירותי מידע בתחום הספורט, אתרי היכרויות, חברות במועדון הנחות ועוד. עשרות אלפי אנשים, חלקם ילדים וקשישים, קיבלו בבוקר בהיר אחד מכתבים מאיימים על חובות של אלפי שקלים משנת 2006 ואילך.

איקיוטק היא חברת שירותי תוכן שנהגה לשלוח הודעות מסרונים בתשלום, כמו: פרסומת ברשת שהזמינה גולשים לשחק במשחק ידע ולזכות במכשיר סלולרי מתקדם. עם הזנת המספר הסלולרי הצרכנים החלו לקבל תוכן למכשיר, בדמות שאלות ידע. כל שאלה שנשלחה למכשיר עלתה לא מעט כסף, ובשורה התחתונה הסכום הגיע למאות ואפילו לאלפי שקלים. הלקוחות טוענים כי מעולם לא היו מודעים לעובדה שנרשמו לשירות כלשהו, ובוודאי שלא היו מודעים כי מדובר בשירות בתשלום. בין המקרים שהגיעו לטיפולה של המועצה לצרכנות, נכלל סיפורה של קשישה בת 83, שלטענת החברה נרשמה לשירותי הדייטינג שהציעה.

לטענת המועצה הישראלית לצרכנות ומשרד התקשורת, ברגע שהשירות מונפק ונשלחת על כך הודעה ללקוח, חברת הסלולר מעבירה את התשלום לחברה ורק לאחר מכן גובה את התשלום מהלקוח כחלק מהחשבון החודשי. חברת הסלולר היא היחידה שרשאית לגבות מהלקוח את התשלום, כך שאם לא קיימים חובות לחברת הסלולר לא אמורים להיות חובות לאיקיוטק. מנגד, טוענת חברת איקיוטק כי "החייבים קיבלו את השירות עצמו באינטרנט ולא במכשיר הסלולרי, ולכן גם מי שאיבד את המכשיר הנייד יכול היה להמשיך לצרוך את התכנים באינטרנט".

מאיקיוטק נמסר בתגובה: "איקיוטק מברכת על הודעת לשכת עורכי הדין ומשוכנעת שלשכת עורכי הדין תצטרף לדעתו של בית המשפט לפיה איקיוטק ובאי כוחה פועלים בהתאם לדין. נכון להיום מייצגים את חברת איקיוטק כ-25 משרדי עורכי דין, וכל יום פונים משרדי עורכי דין נוספים בבקשה להצטרף לצוות המשפטי של איקיוטק".

 

עדכון: ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין קבעה כי התלונה שהוגשה כנגד עו"ד נועם קוריס אינה מגלה עילה להעמדתו לדין משמעתי והורתה על גניזתה בהעדר עבירה אתית.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:233
קומיט וכל טופס במתנה