שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "בשנת 2023 ערביי ישראל יגויסו לצה"ל, חשבו את הפסד ההשתכרות מגיל 21"

חדשות

"בשנת 2023 ערביי ישראל יגויסו לצה"ל, חשבו את הפסד ההשתכרות מגיל 21" , צילום: השופט מנחם קליין. צילום: אתר הרשות השופטת
"בשנת 2023 ערביי ישראל יגויסו לצה"ל, חשבו את הפסד ההשתכרות מגיל 21"
27/04/2014, עו"ד אורי ישראל פז

השופט מנחם קליין דחה את "הנחת העבודה" שבני המגזר הערבי אינם מתגייסים ואינם תורמים את חלקם בשירות לאומי-אזרחי, וקבע כי לאור ההתפתחות בחקיקה, יש לחשב את הפסד ההשתכרות של נפגע בתאונת דרכים בדומה לנפגע יהודי, מגיל 21 ולא מגיל 18

הנה פסיקה שתשמח את עורכי הדין המייצגים את חברות הביטוח – בשנת 2023 ערביי ישראל כבר יגויסו לצה"ל, ולכן יש להשוות כיום בינם לבין היהודים בכל הנוגע לחישוב תחילת התקופה שבה יחול הפסד השתכרותו של נפגע בתאונת דרכים מהגיעו לגיל 21 ולא מגיל 18. זאת, למרות שנפגע תאונת דרכים המשתייך למגזר הערבי אינו מחויב כיום על פי חוק בשירות צבאי. כך פסק השופט מנחם קליין מבית משפט השלום בתל אביב בתביעתו של תינוק בן שנה שנדרס מחוץ לבית הוריו על ידי משאית.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

 

השופט קליין דחה את בקשת עורך דינו של הילד, שנפגע על ידי משאית משא כבד שנסעה לאחור, לחשב את תחילת הפסד השתכרותו של הקטין כבר החל מגיל 18, שכן בשל השתייכותו למגזר הערבי הוא אינו מחויב על פי חוק בשירות צבאי.

אף שטענתו של עורך הדין התבססה על הלכה פסוקה של השופט אליעזר ריבלין (ע"א 3542/08), הצביע השופט קליין על השפעת חוק שירות לאומי-אזרחי והמגמה לאחרונה של שוויון לכלל אזרחי המדינה על חישוב הפגיעה בכושר השתכרות של קטין ערבי, כך שיעמוד החל מגיל 21 ועד הגיעו לגיל פרישה (67).

"הנחת העבודה" שבני המגזר הערבי אינם מתגייסים לצה"ל ואף אינם תורמים את חלקם במסגרת השירות הלאומי-האזרחי איננה קבילה עוד כדבר מובן מאליו, פסק השופט קליין והוסיף כי "טענה זו לטעמי דורשת הוכחה וצריכה להיות מגובה בראיות של ממש. שוב לא ניתן יהיה להסתפק בהצבת העובדה כי הנפגע משתייך למגזר הערבי, הא ותו לא. הטענה בדבר הימנעותו האוטומטית של הנפגע מלהצטרף למגמה ההולכת וגוברת של כלל אזרחי מדינת ישראל לתרום את חלקם בכל דרך שהיא על מנת לשאת בנטל בצורה שווה, לא תישמע בלא שתהיה מגובה בראיות שיש עמן ממש".

עוד נפסק כי ההסתפקות בהעלאת אותה טענה סתמית כי הנפגע משתייך למגזר הערבי, היא ש"עלולה להנציח את הסטיגמה כי מגזר שלם אינו תורם את חלקו בנשיאה בנטל הביטחוני והאזרחי בגיל שלאחר סיום לימודי התיכון, תוך פגיעה קשה באלו שכן מוכנים לתרום ולהתנדב". השופט קליין קבע כי "קבלת אותה טענה סתמית על ידי בית המשפט בלא לרדת לעומקם של דברים עלולה להפוך את ההימנעות מהנשיאה בנטל גם לכדאית מבחינה כלכלית ונמצא החוטא יוצא נשכר, דבר שהוא נוגד את תקנת הציבור וחותר תחת אושיות היסוד והערכים של השתלבות האוכלוסייה הערבית בכל תחומי החיים ושל שוויון לכלל אזרחי המדינה".

השופט קליין אפיין כיצד בתקופה האחרונה "החברה הישראלית לא שקטה על שמריה משך התקופה שמיום מתן פס"ד הנ"ל (של השופט ריבלין - אי"פ) ועד להיום, ומשמגמה זו מוצאת לעצמה יותר ויותר ביטוי בקשת המגזרים, ומקומו של המגזר הערבי לא נפקד ממנו, סבורני כי היה על ב"כ התובע לסמוך את טיעוניו על ראיות הסתברותיות שיש עמן ממש, ולא היה עליו להסתפק בהצגת עובדת היות התובע משתייך למגזר הערבי, הא ותו לא. דברים אלו נאמרים בייחוד בהתחשב בעובדה כי התובע עתיד להגיע לגיל 18 בשנת 2023 כאשר יותר מסביר להניח שהמגמה הנ"ל תקנה לה שביתה ומעמד בלתי מעורער גם בקרב המגזר הערבי".

בית משפט השלום אמד את שווי השתכרותו של הילד בסך של 300 אלף שקל, מהסך הכולל של כחצי מיליון שקל שחויבה חברת הביטוח של המשאית, חברת "המגן", לשלם להוריו של הילד הנפגע.

 

ת"א 46730-07

 

לקריאה נוספת, ראו:

עתירה לבג"ץ: החרדים יגויסו לצה"ל, אבל מה עם הערבים?

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:145
קומיט וכל טופס במתנה