שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביה"ד הרבני: האישה לא תקבל גט עד שלא תסיר את התביעה הכספית נגד הבעל

חדשות

ביה"ד הרבני: האישה לא תקבל גט עד שלא תסיר את התביעה הכספית נגד הבעל , צילום: צילום אילוסטרציה: Getty images Israel
ביה"ד הרבני: האישה לא תקבל גט עד שלא תסיר את התביעה הכספית נגד הבעל
07/04/2014, ליאור שדמי שפיצר

האישה תבעה מהבעל פיצוי בסל של 30 אלף שקל על שהותיר אותה עגונה. ביה"ד הרבני סירב לקדם את הליך הגירושין עד למחיקת התביעה בטענה שתביעת נזיקין היא בגדר "חרב המתהפכת" מעל ראשו של הבעל, דבר שיוביל לכך שהגט יינתן בכפייה ולא יהיה כשר

בית הדין הרבני הגדול בירושלים דחה ערעור על החלטת ביה"ד האזורי בחיפה שלא לקדם את הליך הגירושין בין בני זוג, בשל תביעת נזיקין שהגישה האישה נגד הבעל לפיצוי כספי על שהותיר אותה עגונה. לטענת בית הדין,  תביעה כספית נגד הבעל גורמת לכך שהגט אינו ניתן מתוך רצון טוב אלא מתוך כפייה ולכן אינו כשר.

 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, הירשמו לניוזלטר תקדין

 

האישה הגישה תביעת נזיקין לפיצוי בסך של 30 אלף שקל נגד הבעל, בטענה שהוא הסכים לגרש אותה אך לא מגרש בפועל, ולכן היא נותרה עגונה.

בית הדין הרבני בחיפה קבע כי בטרם קידום הליך הגירושין, על האישה להמציא אסמכתא לבית הדין כי תביעתה לפיצויי נזיקין נמחקה וכן התחייבות כי לא תגיש תביעה זו נגד הבעל גם בעתיד. זאת, "כדי שלא יהיה הדבר בגדר 'חרב המתהפכת' מעל ראשו של הבעל, איום אשר כשלעצמו פוגם בכשרות הגט".

האישה ערערה על פסק הדין וטענה כי הדרישה הגורפת הנובעת ממדיניות בתי הדין הרבניים נגועה בחוסר סבירות קיצוני ומפרה את זכות הגישה לערכאות ואת עיקרון כיבוד ערכאות השיפוט. לטענתה, תביעת הנזיקין אינה יכולה לגרום לגט מעושה כאשר הבעל הוא זה שבחר לעזוב את הבית כדי לגור עם הפילגש והביע את רצונו להתגרש.

עוד טענה האישה, שיוצגה על ידי עו"ד יוסי נקר, כי אין בתביעת הנזיקין משום התערבות בסמכות בית הדין ואילו בית הדין הרבני אינו מוסמך להפסיק לדון בתביעת גירושין תוך התניה של מחיקת תביעה לרשות שיפוטית אחרת. את הבעל ייצג עו"ד תבור גולדמן.

בית הדין הרבני הגדול דחה את הערעור וקבע כי תביעת נזיקין היא בגדר כפיית גט על הבעל שלא כדין, כל עוד לא נפסקו בפיצויים או הקנס על פי החלטת בית הדין, והדבר נחשב ל"גט מעושה", שהינו גט בטל לשיטת רוב הפוסקים.

דייני בית הדין הרבני הגדול, הרב מסעוד אלחדד, הרב נחום שמואל גורטלר והרב ישראל שחור, הבהירו כי החלטתם אינה קובעת שלאישה אין זכות להגיש תביעת פיצויים עקב מעשה של הבעל או בשל סירובו לתת גט. "אין אנו מתערבים בתביעות הנידונות בפני בית המשפט. במקרה הנדון שבפנינו אין אנו יכולים לחייב את ביה"ד האזורי שיסדר גט בין הצדדים, כיון שגט שיינתן במקרה כזה לא יהיה גט כשר, וביה"ד לא יוכל לכתוב בתעודת הגירושין שהאשה מותרת להינשא לעלמא", נכתב בפסק הדין.

בשולי פסק הדין העירו הדיינים כי אם תסכים האישה שגם נושא הפיצויים יידון בבית הדין הרבני לאחר הגט ותסגור את תביעתה בבית המשפט, אין מניעה לסדר את הגט בכפוף לכך.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

המלכוד של מסורבות הגט: הפיצוי מביהמ"ש מכשיל את הגירושין

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:166
קומיט וכל טופס במתנה