שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש העליון ביטל את הרשעתם של שני צעירים שסחטו באיומים וחזרו למוטב

חדשות

ביהמ"ש העליון ביטל את הרשעתם של שני צעירים שסחטו באיומים וחזרו למוטב, צילום: צילום אילוסטרציה: Getty images Israel
ביהמ"ש העליון ביטל את הרשעתם של שני צעירים שסחטו באיומים וחזרו למוטב
06/04/2014, עו"ד לילך דניאל

הצעירים שהורשעו בסחיטה ובקשירת קשר גויסו לצה"ל ועד להרשעתם סיימו את שירותם הצבאי בהצטיינות והחלו בלימודים. השופטים דפנה ברק ארז, סלים ג'ובראן וניל הנדל התרשמו כי עומדים בפניהם בערעור "אנשים חדשים" והורו להמיר את עונשי המאסר שהוטלו עליהם בשירות לתועלת הציבור

בית המשפט העליון ביטל את הרשעתם של שני צעירים בעבירות של סחיטה באיומים וקשירת קשר וקבע כי יש להמיר את עונשי המאסר שנגזרו עליהם בצווי מבחן וצווים לתועלת הציבור. זאת, נוכח השינוי המהותי לטובה שחל בחייהם וגילם הצעיר בעת ביצוע העבירות.

המערערים הורשעו על פי הודאתם בבית המשפט המחוזי בעבירות של סחיטה באיומים וקשירת קשר. האירוע מושא האישומים, שבו עצרו המערערים שלושה קטינים ברחוב ודרשו מהם למסור להם את חפציהם, אירע בעת שהמערערים היו כבני 18, בעת תקופת ההמתנה שקדמה לשירותם הצבאי.

בפועל, העמדתם לדין התעכבה זמן רב, כך שרק שנתיים לאחר ביצוע העבירה, ולמרות הודאתם המלאה כבר בחקירתם הראשונית במשטרה, הוגש כתב האישום.

בין לבין, חל מהפך בחייהם של המערערים. הם גויסו לצה"ל ועד לסיום משפטם סיימו את שירותם הצבאי בהצטיינות ועלו על דרך של לימודים. בית המשפט המחוזי התחשב בתהליך המשמעותי שעברו המערערים, בגילם הצעיר בשעת המעשה ובתסקירי המבחן החיוביים שהוגשו בעניינם, ועל כן השית עליהם עונש מקל יחסית של  6 חודשי מאסר שירוצו על דרך של עבודות שירות, חצי שנת מאסר על תנאי ופיצוי למתלוננים.

בערעור שהגישו טענו המערערים כי אף שהעבירות שביצעו היו חמורות, הרי שבנסיבות העניין המיוחדות היה מקום לבטל את הרשעתם.

שופטי בית המשפט העליון דפנה ברק ארז, סלים ג'ובראן וניל הנדל קיבלו את הערעורים וקבעו כי יש לבטל את הרשעתם של הצעירים ולהשית עליהם צו מבחן. השופטים ציינו כי העבירות בהן הורשעו המערערים הן חמורות וקיימת לגביהן מגמת החמרה בענישה, אולם עדיין יש להמשיך ולבצע בדיקה פרטנית של כל מקרה לגופו.

במקרה זה, קבעו השופטים, ישנה הצטברות מיוחדת של נסיבות המכריעה את הכף לעברם של המערערים. בית המשפט התרשם כי אכן עומדים בפניו "אנשים חדשים" שהאינטרס הציבורי יצא נשכר מאי הרשעתם. כמו כן, חלוף הזמן והשיהוי הכבד בהגשת כתב האישום, ללא סיבה נראית לעין, גרמו עוול למערערים, שהיו תלויים "בין שמיים וארץ" במשך כמה שנים, ואף החמיצו את ההזדמנות לטפל בערוץ של הגשת חנינה באמצעות הצבא. בהקשר זה, התרשם בית המשפט מהמלצות מפקדיהם של המערערים שציינו כי הם אכן היו להוטים לסייע בידי המערערים, נוכח תפקודם כחיילים מקצועיים, מסורים וממושמעים.

שיקול נוסף ובעל משמעות, מצא בית המשפט בגילם של המערערים בשעת ביצוע העבירה. צוין, כי למרות שהשניים לא היו קטינים בשעת המעשה, הם היו מעט מעבר לגיל בגרות ולכן מדובר בטעם נוסף המטה את הכף לכיוון מתן האפשרות להתחיל את חייהם הבוגרים כאשר גיליון ההרשעות שלהם נקי.

לאור האמור, קבע בית המשפט כי יש לבטל את הרשעתם של המערערים ולהמיר את עונש המאסר בפועל ועונש המאסר על תנאי שהוטל עליהם בצו שירות לתועלת הציבור בהיקף של 400 שעות, ובצו מבחן למשך שנה. מנגד, הפיצוי שנפסק לטובת המתלוננים יוותר על כנו, כשממילא מרביתו כבר שולם.

בשולי הדברים, הביע בית המשפט תקווה כי המערערים ישכילו להפיק את המירב מההזדמנות הנדירה שניתנה להם להתחלה חדשה, וינתבו את חייהם אך ורק לדרך הישר.

 

ע"פ  111/14

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:49
קומיט וכל טופס במתנה