שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > סוף לנפוטיזם? תיקון לחוק יקשה על העסקת קרובי משפחה בחברות הממשלתיות

חדשות

סוף לנפוטיזם? תיקון לחוק יקשה על העסקת קרובי משפחה בחברות הממשלתיות, צילום: צילום: Getty images Israel
סוף לנפוטיזם? תיקון לחוק יקשה על העסקת קרובי משפחה בחברות הממשלתיות
30/03/2014, ליאור שדמי שפיצר

שיעור קרובי המשפחה בחברות הגדולות ממשיך לעלות: בנמל אשדוד 42% מהעובדים הם קרובי משפחה, בחברת חשמל 24%, בתעשייה אווירית 15% ובדואר ישראל 14%. התקנות החדשות מבקשות לסגור את הפרצות בחוק ולהפוך את החברות הממשלתיות לנקיות ויעילות יותר

מנהל רשות החברות אורי יוגב הורה על החמרת התקנות בעניין קליטת מועמדים שלהם קרבת משפחה לעובדים בחברות ממשלתיות. התקנות יוצרות הגבלות חדשות על קליטת עובדים קרובי משפחה בחברות וסוגרות פרצות קיימות דרכן הצליחו מועמדים אלה להיקלט בחברות.

התקנות הראשונות בנושא הותקנו בשנת 2005 ועודכנו בשנת 2008 אך לא הצליחו למגר את התופעה. שיעור קרובי המשפחה בחברות הגדולות ממשיך לעלות, בחברת נמל אשדוד 42% מהעובדים הינם קרובי משפחה, בחברת חשמל 24%, בתעשייה אווירית 15% ובדואר ישראל 14% מהעובדים הם קרובי משפחה של עובדי הדואר. במקרים רבים נקלטו קרובי משפחה של חברי ועד, בעיקר בחברות מרובות ועדים, בעזרת פרשנות לתקנות לפיה ניתן לקלוט את העובד אם הוא יהיה שייך לוועד אחר בחברה.

להעסקת קרובי משפחה בחברות הממשלתיות השפעה שלילית על החברות. הדבר יוצר שיקולים זרים באיוש משרות, מעורבות גבוהה של בעלי אינטרסים, ניגודי עניינים רבים ופגיעה ביכולת הניהול של החברה. ברמת המאקרו, התופעה פוגעת בחופש העיסוק ובשוויון ההזדמנויות של המועמדים למשרות בחברות. בשנת 2006 עמד ממוצע אחוז קרובי המשפחה בחברות על 16.4% ובשנת 2012 הוא עלה ל-19.5%.

הצעד הנוכחי הוא חלק ממהלך כולל להפיכת החברות הממשלתיות לרווחיות, יעילות, מקצועיות ונקיות והוא מצטרף למספר פעולות בהן נוקטת רשות החברות בימים אלה, כגון הקמת נבחרת דירקטורים מקצועית לחברות, שינוי מודל מתן בונוסים למנכ"לים, הפחתת נטל בירוקרטי מיותר על החברות, ועוד.

התקנות החדשות קובעות כי בחברה בה ישנם מעל ל-5% קרובי משפחה לא ייקלטו כלל עובדים חדשים בעלי קרבה משפחתית. ועדת הביקורת של הדירקטוריון תוכל לאשר העסקה של קרוב משפחה רק במקרה שיוכח כי למועמד  כישורים מיוחדים.

בחברה בה ישנם מעל 10% קרובי משפחה לא יקלטו כלל עובדים חדשים בעלי קרבה משפחתית.  דירקטוריון החברה יוכל לאשר העסקה של קרוב משפחה בחברה רק במקרה ויוכח כי למועמד  כישורים מיוחדים.

עוד נקבע כי תיאסר בצורה גורפת  העסקת קרובי משפחה של חברי ועד ותונהג חובת דיווח שנתית לגבי אחוז קרובי המשפחה בחברה.

לדברי מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, "בכוונתי להפסיק את תופעת הנפוטיזם בחברות הממשלתיות, בעיקר הגדולות שבהן. תופעה זו פסולה הן ערכית והן מקצועית, והיא מחלישה את ההנהלות בחברות. זהו מהלך חשוב בתהליך הפיכת החברות הממשלתיות לנקיות ויעילות יותר".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:59
קומיט וכל טופס במתנה