שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > קנס של 1.3 מיליון שקל לחברה שהפעילה במשך 25 שנה עסק ללא היתר

חדשות

קנס של 1.3 מיליון שקל לחברה שהפעילה במשך 25 שנה עסק ללא היתר , צילום: צילום: Getty images Israel
קנס של 1.3 מיליון שקל לחברה שהפעילה במשך 25 שנה עסק ללא היתר
30/03/2014, עו"ד אורי ישראל פז

איש העסקים יעקב סבן וחברה בבעלותו עשו שימוש מסיבי בשטח למטרת עסק מסחרי אף שרשויות התכנון התמידו בסירובם להעניק להם היתר לשימוש חורג. ביהמ"ש הקל בעונשם לאור המאמצים שהשקיעו בקבלת ההיתרים אך קבע כי יש להילחם בתופעת הבניה הבלתי חוקית, שהפכה למכת מדינה

קנס של 1.3 מיליון שקל הוטל על איש העסקים יעקב סבן וחברה מטעמו אשר מפעילים מזה למעלה מ-25 שנה, תחת צו שיפוטי שלא כחוק מלפני כ-10 שנים, חברה לממכר חומרי בנין ואינסטלציה בכפר אז"ר. מדובר באחד העסקים המובילים במדינה בתחום זה, המשתרע של 4.3 דונם. השופט יעקב שקד מבית המשפט לעניינים מקומיים ברמת גן הורה לסגור את העסקים ולהפסיק את פעילותם תוך 45 ימים. על סבן גם הוטלו שנה וחצי של מאסר על תנאי.

הראיות שהוצגו בפרשה "יוצרות רצף של שימוש מסיבי בהיקף נרחב מאוד, בשטח גדול של למעלה מארבעה דונמים, למטרת עסק מסחרי, בתקופה ארוכה החל משנת 2002 ועד לכתבי האישום בפניי משנת 2010 ואף לאחר מכן", אפיין השופט שקד בגזר הדין.

עם זאת, השופט שקד התרשם מהראיות שהציג סבן על כי נעשה על ידי החברה שבבעלותו מאמץ גדול לקבל את ההיתרים לשימוש חורג, הדרושים מרשויות התכנון, כמשתקף בהליכי משפט רבים שניהלו מאז שנת 2001. סבן והחברה בבעלותו אף טענו כי סירוב הרשויות השונות למתן היתר, אלא רק בשנת 2012, היה שלא כדין, בלשון המעטה, וכי הרשויות השונות, ובראשן הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אונו, היו נגועות בשיקולים זרים כשסירבו לתת את ההיתרים הדרושים.

אורה חכם, ראש המועצה האזורית אפעל לשעבר, העידה בבית המשפט כי הוועדה היתה "פוליטית לחלוטין", והנושא הורד כל פעם מחדש מסדר יומה של ועדת התכנון על ידי דודי בריל.

השופט שקד נמנע מלקבל את טענת הנאשמים להגנה מן הצדק, והחליט רק להקל בעונשם בשל התנהלות הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה אונו. שכן, במקום לבצע את הצווים השיפוטיים בניהול העסק, סבן והחברה בבעלותו המשיכו בניהול העסק באין מפריע. "חייב אני לומר", ציין השופט שקד בגזר הדין, "כי התרשמתי שאכן קיימות תהיות מסוימות בכל הנוגע פעולות הוועדה המקומית ושיקוליה, וכאשר מצטרפות תהיות אלה למאמצים הכבירים שהשקיעו הנאשמים בקבלת ההיתרים, יש בכך מקום לשיקול מסוים להקלה בעונש".

השופט שקד התבסס על הפסיקה של בית המשפט העליון, לפיה תופעת הבנייה הבלתי חוקית הפכה ברבות השנים ל"מכת מדינה", וכי נוכח המצב העגום בתחום זה, יש לפעול באופן החלטי כדי שסלחנות יתר לא תתפרש כהשלמה עם קיום תופעה פסולה (רע"פ 4357/01). כך, קבע בית המשפט העליון, בעניינו של סבן הנאשם, עוד לפני כעשור, כי "אכן כן, תופעת הבנייה הבלתי חוקית הפכה מכת מדינה. ברבות השנים צרפה עצמה מכה זו לעשר המכות... אין בתי המשפט צריכים להתנצל על מלחמה בנגע, שכיסה את הארץ, לעיתים עד כדי כלימה: אדרבה ואדרבה, כל הלוחם, הרי זה מבורך".

 

תו"ב 59130-11-10

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:164
קומיט וכל טופס במתנה