שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שינוי חוק ששינסקי יבטיח את מלוא חלקו של הציבור ביצוא הגז הטבעי

חדשות

שינוי חוק ששינסקי יבטיח את מלוא חלקו של הציבור ביצוא הגז הטבעי, צילום: צילום: Getty images Israel
שינוי חוק ששינסקי יבטיח את מלוא חלקו של הציבור ביצוא הגז הטבעי
26/03/2014, עו"ד אורי ישראל פז

משרד האוצר יפיץ תזכיר לתיקון חוק מיסוי רווחי נפט שיקבע את הנוסחה למיצוי שיעור המס על מכירת גז טבעי לחברות המייצאות וימנע תכנוני מס

הצוות לבחינת מיסוי גז טבעי, בראשות מנכ"לית משרד האוצר יעל אנדורן, יפיץ בימים הקרובים תזכיר לתיקון חוק מיסוי רווחי נפט ("חוק ששניסקי") שיקבע את הנוסחה למיצוי שיעור המס על מכירת גז טבעי לחברות המייצאות (המס חל על המאגר, ולא על החברות המייצאות).

בתום דיונים מקצועיים, לאחר שנשמעו עמדות הציבור והתקבלו חוות הדעת של מומחים בינלאומיים בתחום, המליץ הצוות, בהמשך להחלטת הממשלה בנושא מחודש יוני 2013, לקבוע בחוק את מודל ה-Netback כשיטה לקביעת מחיר העברה, לצורך מיסוי עסקה בין חברות קשורות בעסקאות יצוא של גז טבעי. אופן יישום השיטה ייקבע בתקנות על ידי שר האוצר יאיר לפיד.

במשרד האוצר מציינים כי תיקון החוק נועד להבטיח את מלוא חלקו של הציבור ממשאב הגז הטבעי של מדינת ישראל, במקביל ליצירת סביבה תומכת בפיתוח תעשיית הגז הטבעי. הפרמטרים לחישוב נוסחת ה-Netback, לרבות שיעור התשואה, יקבעו בתקנות שיתקין שר האוצר.

במקביל, מוצעת בתזכיר החוק החרגה של פעילות היצוא של גז טבעי מחוק עידוד השקעות הון, בהתאם להחלטת הממשלה. כמו כן, התיקון לחוק יגדיר את המקרים בהם יש להשתמש בנוסחת ה-Netback ויקבע חובת דיווח לחברות המייצאות.

בנוסף, כדי להימנע מתכנוני מס הנובעים מהפער בין שיעור המס המוטל על החברה המפיקה גז טבעי לבין החברה המייצאת ובהתייחס לשווין ולהיקפן של עסקאות יצוא גז טבעי, המליץ הצוות על שינוי הגדרת "יחסים מיוחדים" בחוק.

על פי חוק מיסוי רווחי נפט, המחיר הממוצע המקומי משמש כמחיר מינימום לצורך מס בעסקאות של יצוא גז טבעי. הצוות המליץ לשנות את ההגדרה בחוק של המחיר הממוצע המקומי, בכדי להימנע ממתן עדיפות ליצוא על פני מכירה למשק המקומי. השינוי שיוצע נועד להבהיר, בין היתר, כי אופן החישוב של המחיר הממוצע המקומי יתבסס על ממוצע משוכלל לפי גודל העסקאות בשוק המקומי. כמו כן, השינוי שיוצע לתיקון חוק יבהיר באילו מקרים המחיר הממוצע המקומי רלוונטי לצורך מס.

תיקון החוק נועד להסדיר את הסוגיות המורכבות בחוק מיסוי רווחי נפט כדי להתאימן ליצוא גז ולמנוע פרשנויות לחוק.

בצוות חברים ראש אגף כלכלה והכנסות המדינה, ד"ר מיכאל שראל, מנהל רשות המסים, משה אשר, וסגן הממונה על התקציבים, אודי אדירי.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

אור ירוק: שופטי בג"ץ דחו בדעת רוב את העתירות נגד ייצוא הגז

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:5
קומיט וכל טופס במתנה