שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > משרד הכלכלה: ממצאים מדאיגים על אפליית הומואים ולסביות בשוק העבודה

חדשות

משרד הכלכלה: ממצאים מדאיגים על אפליית הומואים ולסביות בשוק העבודה, צילום: דגל הגאווה
משרד הכלכלה: ממצאים מדאיגים על אפליית הומואים ולסביות בשוק העבודה
26/03/2014, עו"ד אורי ישראל פז

סקר ראשון מסוגו שביצעה נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה מציין כי חברי קהילת הלהט"ב נתקלים באפליה כבר בשלבים המוקדמים של חיפוש עבודה וסובלים בשכיחות גבוהה מהטרדות מצד העמיתים והממונים עליהם. הנפגעים העיקריים – טרנסג'נדרים

80% מחברי קהילת הלהט"ב מאמינים כי קיימת אפליה כלפיי חברי הקהילה בתהליכי הקבלה לעבודה. נתון זה וממצאים נוספים עולים מתוך סקר ייחודי וראשון מסוגו, שנערך בקרב חברי הקהילה ההומו-לסבית ובוצע במחלקת המחקר של נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה.

עוד עולה מנתוני הסקר החדש כי 68% מהטרנסג'נדרים חוו אפליה בעבודה. שיעור זה גבוה משמעותית משיעור האפליה אותה חוו הומוסקסואלים, לסביות ובי-סקסואלים, העומד על כ- 39% "בלבד". כמו כן, 39% מהטרנסג'דרים נדרשו על ידי הממונים להתלבש בהתאם ל'מינם המקורי'. בקרב ההומוסקסואלים, הבי-סקסואלים והלסביות, 41% דיווחו על כך שנאלצו להתמודד עם "הומור" על חשבונם מצד עמיתים לעבודה.

ביוזמת נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד הכלכלה, נערך בחודשים האחרונים סקר ייחודי וראשון מסוגו, במסגרתו ביקשה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה לבחון את מצבם התעסוקתי של חברי קהילת הלהט"ב, בהיבטים הנוגעים לתפיסות וחוויות של אפליה בשוק העבודה, על רקע נטייה מינית וזהות מגדר.

הסקר, שגובש ונערך על ידי מנהלת תחום מחקר בנציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, חנה קופפר, סקר למעלה מ-400 נסקרים. בין ממצאי הסקר המרכזיים:

1. תפיסות כלליות לגבי אפליה בשוק העבודה: רוב המשיבים סברו כי חברי קהילת הלהט"ב סובלים מאפליה בשוק העבודה, במידה בינונית עד רבה מאד: בקבלה לעבודה (80%), ביחס ובאירועים בעבודה (70.5%), בקידום בעבודה ובתהליך חיפוש העבודה (כ-69% בכל אחד מהשלבים).

2. חוויות של אפליה בשוק העבודה: הומוסקסואלים, לסביות ובי-סקסואלים/ות דיווחו שחוו אפליה בשוק העבודה במידה בינונית עד רבה מאד, בייחוד ביחס הכללי אליהם (כ-39%). לעומתם, טרנסג'נדרים חוו אפליה בשיעור גבוה הרבה יותר, בעיקר ביחס אליהם (68%), בקבלה לעבודה (66%), בתהליך חיפוש העבודה (64%) ובקידום בעבודה (60%).

3. חוויות של התנהגות פוגענית במקום העבודה: בקרב הומוסקסואלים, לסביות ובי-סקסואלים/ות ההתנהגויות השכיחות ביותר הן "הומור" על חשבונם מצד עמיתים ומצד הממונה (41% ו-23%, בהתאמה). אצל טרנסג'נדרים/ות, לא זו בלבד שנמצא שהם סובלים מסוגים רבים יותר של התנהגות פוגענית, אלא הם אף סובלים מכך בשיעורים ובתדירות גבוהים יותר. 72% דיווחו שהם סובלים "מהומור" על חשבונם מצד הממונה ו-58% - ציינו שהם סובלים מ"הומור" על חשבונם מצד העמיתים במקום העבודה – לפעמים, לעתים תכופות או כל הזמן. התנהגויות פוגעניות נוספות שבלטו בשכיחותן ביחס לטרנסג'נדרים/ות הן דרישה להתלבש בלבוש המתאים ל"מין המקורי" (39%) וחשש מפני הטרדות בשירותים (31%).

לדברי חנה קופפר, מנהלת תחום מחקר בנציבות, מהסקר עולים ממצאים מדאיגים באשר לאפליה שחווים חברי הקהילה, ובייחוד טרנסג'נדרים, בשוק העבודה בישראל. הנתונים מראים כי אלה נתקלים באפליה כבר בשלבים המוקדמים של חיפוש עבודה וקבלה לעבודה. עוד ניתן ללמוד שאנשים רבים מקהילת הלהט"ב סובלים בשכיחות גבוהה מהצקות ומהטרדות במקום העבודה שלהם.

עו"ד ציונה קניג-יאיר, נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה, סיפרה כי "זו הפעם הראשונה שנאספים נתונים על קהילת הלהט"ב בשוק העבודה. נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה מחויבת לקידום שוויון בתעסוקה עבור אוכלוסיית הלהט"ב וסקר זה הוא הצעד הראשון בהבנת האתגרים והחסמים העומדים בפני הקהילה. שינוי אמיתי קורה רק שנרתמים יחד למטרה משותפת. הסקר החדשני בוצע בשיתוף ארגוני השטח בקהילת הלהט"ב: חוש"ן, האגודה לשמירה על זכויות הפרט ופרויקט גילה להעצמה טרנסית".

ממצאים ראשוניים מהסקר החדש יפורסמו במלואם בכנס הנציבות, שיערך ביום שני הקרוב (31.3.14) באוניברסיטת בר אילן, שיעמוד השנה בסימן "מניעים שוויון". בכנס צפויים להשתתף שר הכלכלה נפתלי בנט, נציב שירות המדינה, שגריר ארה"ב בישראל, המשנה למנכ"ל והממונה על התעסוקה, מנכ"לים ובכירים במשק. במהלך היום יוצגו סקרים שונים באשר לאפליה בשוק העבודה ויושק "מחשבון פערי שכר", אשר מאפשר למעסיקים לבדוק את פערי השכר בעסק שלהם.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:192
קומיט וכל טופס במתנה