שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ירידה במספר התלונות המוצדקות על שופטים. רוב התלונות – על עיכוב פסקי דין

חדשות

ירידה במספר התלונות המוצדקות על שופטים. רוב התלונות – על עיכוב פסקי דין, צילום: צילום: Getty Images Israel
ירידה במספר התלונות המוצדקות על שופטים. רוב התלונות – על עיכוב פסקי דין
25/03/2014, ליאור שדמי שפיצר

בין התלונות: שופטת שהעירה לעורכות הדין "תכף תלבשו ביקיני ונפתח לכן בריכות בוץ", קבלת תגובת הצדדים בטלפון וכתיבת גזר דין עוד לפני הדיון. ניצולת שואה המחכה כבר 8 שנים לפסק דין טענה כי מדובר ב"משפט ביולוגי", שיסתיים עם מותה

במהלך שנת 2013 חלה ירידה במספר התלונות המוצדקות על שופטים לעומת השנה הקודמת – 85 תלונות מוצדקות (15% מכלל התלונות) לעומת 101 ב-2012. כך עולה מדו"ח נציב תלונות הציבור על שופטים שפורסם היום (ג'). 46% מכלל התלונות המוצדקות בשנת 2013 היו על התמשכות הליכים ועל עיכוב במתן החלטות ופסקי דין, לעומת 36% מכלל התלונות המוצדקות ב-2012 ו-28% מהתלונות המוצדקות ב-2011.

רוב התלונות המוצדקות (33%) היו על בתי משפט השלום, לרבות בית המשפט לתביעות קטנות, בית המשפט לנוער ובית המשפט לתעבורה. 20% מהתלונות היו על בתי הדין הרבניים, 20% על בתי המשפט לענייני משפחה, 15% על בתי הדין לעבודה, 11% על בתי המשפט המחוזיים ותלונה אחת (1%) בלבד שנמצאה מוצדקת היתה על בית המשפט העליון.

במהלך 2013 התקבלו בנציבות 882 תלונות לעומת 930 תלונות בשנת 2012, וניתנו על ידה 898 החלטות, לעומת 968 החלטות שניתנו בשנת 2012. 78% מהתלונות שהתקבלו הוגשו על ידי בעלי דין, עדים, קורבנות עבירה, גופים מוסדיים וכו', ו-15% מהתלונות הוגשו על ידי עורכי דין או טוענים רבניים.

תלונות על התנהגות שופט התייחסו להתנהגות בלתי ראויה באולם, ובכלל זה היעדר מזג שיפוטי, שימוש במילים או בביטויים פוגעניים, הפעלת לחץ לפשרה, הפגנת זלזול וקוצר רוח, יצירת אווירה מתוחה ופגיעה באובייקטיביות השיפוטית.

באחת התלונות הלינה מתלוננת על שופט שאמר בדיון "די נמאסתם עלי, הדיון סגור". בתלונה אחרת שנמצאה מוצדקת אמרה שופטת בית הדין לעבודה לבעלת דין "תצאי מהאולם, תלכי לעשות פיזיותרפיה ותירגעי".

עורכת דין הלינה כי כאשר נתגלע ויכוח ענייני בין שתי עורכות הדין של הצדדים, העירה השופטת "תכף תלבשו ביקיני ונפתח לכן כאן בריכות בוץ". תלונה אחרת של עורכת דין נגעה לשופט שהלין על כך שהמתלוננת סיכלה הסדר פשרה שהציע משום שלא כלל שכר טרחת עורך דין בסך של 1,000 שקל, ואמר כי בישיבת השופטים הקרובה בדעתו לספר על כך כבדיחה.

תלונות נוספות הוגשו על ליקויים בניהול המשפט כגון התחלת המשפט באיחור ודחיית דיונים וכן על הימצאות שופט בניגוד עניינים המהווה פגיעה בעיקרי הצדק הטבעי. 

מספר תלונות טענו כי מאז ההחלטה האחרונה בתיק חלפו מספר שנים מבלי שניתן פסק דין. בתלונה אחרת הלינה מתלוננת ניצולת שואה כי בחלוף למעלה משמונה שנים מאז תחילת ההליכים בתיק, טרם ניתן בו פסק דין. מדובר, לדבריה, ב"משפט ביולוגי" שיסתיים עם לכתה לבית עולמה. מתלוננת אחרת הלינה כי החלטות שופט בדבר הוצאת בתה ממשמורתה ניתנו מבלי שזימנו אותה לבית המשפט אפילו פעם אחת.

באחת התלונות התברר כי רובו של גזר דין שנתן השופט הוכן על ידו במחשב לפי הדיון והשלמות לו נעשו באולם, על פי הנחיותיו לקלדנית. נציב תלונות הציבור על שופטים קבע כי דרך זו של כתיבת גזר הדין יוצרת תחושה בעיני המסתכל כי גורלו של הנאשם כבר נגזר לפני הדיון, כך שטענת המתלונן מובנת.

בירור תלונה נגד בית הדין הרבני העלתה כי לעיתים נוהג בית הדין לבקש באמצעות אחד מהעובדים בבית הדין לקבל טלפונית את תגובת הצד השני, ללא צורך בתגובה בכתב, ולתת החלטה על סמך הבקשה והתגובה הטלפונית. בעניין זה קבע הנציב כי מדיניות זו פסולה מעיקרה ויש להפסיק אותה מיד.

הדו"ח מוגש סמוך לאחר כניסתו לתפקיד של הנציב, השופט בדימוס אליעזר ריבלין, כך שהוא מתייחס רק בחלקו הקטן לתלונות שטופלו על ידו.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:149
קומיט וכל טופס במתנה