שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בית המשפט המחוזי פטר פושט רגל מחוב מזונות של 2.5 מיליון שקל לגרושתו

חדשות

בית המשפט המחוזי פטר פושט רגל מחוב מזונות של 2.5 מיליון שקל לגרושתו, צילום: צילום אילוסטרציה: Getty images Israel
בית המשפט המחוזי פטר פושט רגל מחוב מזונות של 2.5 מיליון שקל לגרושתו
19/03/2014, ליאור שדמי שפיצר

החייב, תושב הצפון בן 67, טען כי הוא חולה במחלה ממארת ולעולם לא יוכל להחזיר את החוב. עו"ד צבי וישנגרד: "ביהמ"ש הלך צעד אחד קדימה לטובת החייב. עד לא מזמן חוב מזונות לא היה נמחל במסגרת הליכי פשיטת רגל".

בית המשפט המחוזי בחיפה פטר גרוש מחוב מזונות לגרושתו שהגיע לסכום של 2.5 מיליון שקל, חוב שעד לא מזמן לא היה נמחק בהליכי פשיטת רגל.

החייב, תושב הצפון בן 67, ביקש מבית המשפט לפטור אותו מהחוב מפני שהוא פושט רגל וחולה במחלה ממארת, ולכן לעולם לא יוכל להחזיר את החוב.

בדיון שהתקיים בדצמבר 2013 בבית המשפט המחוזי בחיפה, הציע החייב להפקיד בקופת הכינוס 40 אלף שקל תוך חצי שנה מיום ההפטר. הנאמן על נכסיו וכונס הנכסים הרשמי הסכימו להצעת החייב, בכפוף לכך שכספים להם הוא זכאי, המגיעים לכדי כחצי מיליון שקל, בין היתר בשל מכירת נכס וזכייה בתיק הוצאה לפועל, יועברו לנושיו.

החייב הסכים לתנאים אלה, אולם גרושתו – שהיא הנושה העיקרי בתיק – התנגדה להפטר בטענה שהוא מעלים כספים באמצעות העברתם לבת זוגו הנוכחית.

השופט חננאל שרעבי קבע  כי הגרושה לא הגישה לבית המשפט ראיות מבוססות להוכחת טענותיה, וכן פסק כי ממצאי הנאמן מסירים את החשש להעלמת כספים מצד החייב. משכך, הורה השופט כי המבקש יופטר מחובו, בכפוף לקיום התחייבויותיו.

השופט שרעבי ציין כי שקל בהחלטתו את תום ליבו של החייב בכל שלבי הליכי פשיטת הרגל, את היקף חובותיו ופוטנציאל הפירעון העתידי שלהם ואת נסיבותיו האישיות של החייב, לרבות גילו ומצב בריאותו.

השופט הדגיש כי להליכי פשיטת הרגל שתי מטרות שלעיתים קרובות סותרות אחת את השנייה: האחת – לאפשר לנושים לקבל את חובם, והשנייה – לתת לחייב שהסתבך הזדמנות לפתוח דף חדש.

לדברי עורך דינו של החייב, עו"ד צבי וישנגרד, חשיבותו פסק הדין נובעת מכך שרוב החוב אותו צבר הגרוש הוא חוב מזונות, שעד לא מזמן לא היה נמחל במסגרת פשיטת רגל. לדברי עו"ד וישנגרד, ביהמ"ש קיבל לפני מספר חודשים את הלכת גמזו, שבמסגרתה נקבע לראשונה שבמקרים נדירים ניתן לפטור חייב גם מחוב מזונות. "הכלל הוא שגם כאשר חייב מקבל הפטר, חוב מזונותיו אינו נמחק", הסביר עו"ד וישנגרד. "אולם לבית המשפט יש סמכות לפטור במקרים חריגים גם את חוב המזונות. במקרה שלפנינו ובנסיבות העניין , הלך בית המשפט המחוזי צעד אחד קדימה לטובת החייב, שכן כמעט כל החוב הוא חוב מזונות".

עורך הדין הדגיש כי מדובר בפסק דין תקדימי ואמיץ אשר מעניק אור בקצה המנהרה לאותם חייבים המצויים בהליכי פשיטת רגל שנים רבות ולא יכולים לפתוח דף חדש בגלל חוב מזונות ישן.

לקריאה נוספת, ראו:

 

פש"ר 986-05

 

פריצת דרך: בנסיבות חריגות ניתן לתת הפטר לפושט רגל גם על חוב מזונות

 

חריג: בן 75 שצבר חוב מזונות של 2.5 מיליון שקל – פטור מלשלם

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:58
קומיט וכל טופס במתנה