שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שקט תעשייתי במערכת יחסי העבודה: ירידה במספר השביתות במשק ב-2013

חדשות

שקט תעשייתי במערכת יחסי העבודה: ירידה במספר השביתות במשק ב-2013, צילום: התארגנות עובדים. איור אילוסטרציה: istock
שקט תעשייתי במערכת יחסי העבודה: ירידה במספר השביתות במשק ב-2013
17/03/2014, עו"ד אורי ישראל פז

דו"ח שפרסם משרד הכלכלה מראה עלייה בשביתות שנבעו על רקע מאבק עובדים על הכרה בזכות ההתארגנות, כדוגמת שביתת עובדי הוט טלקום והעיצומים שנקטו עובדי מגדל וכלל ביטוח. רוב השביתות – כתוצאה מהרעת תנאי העבודה

"שנת 2013 מאופיינת במגמה של שקט תעשייתי במערכת יחסי העבודה", כך אמר עו"ד שלמה יצחקי, הממונה על יחסי עבודה במשרד הכלכלה, שפרסם היום את דו"ח השביתות לשנת 2013. הדו"ח מאופיין בירידה חדה בנתוני השביתות במשק ביחס לאשתקד, הן במספר ימי העבודה שאבדו למשק כתוצאה משביתות והן במספר השובתים.

בולטת בשנה זו מגמה של עלייה בשביתות שנבעו על רקע מאבקם של עובדים על הכרה בזכות ההתארגנות. בתוך השביתות המלאות בולט מאבקם של עובדי חברת 'הוט טלקום' על רקע מאבקם להכרה בזכות ההתארגנות, העיצומים שנקטו עובדי 'מגדל' ועובדי 'כלל ביטוח' כתוצאה מאותה סיבה. בנוסף לכך, בלטו העיצומים שנקטו עובדי מינהל מקרקעי ישראל על רקע דרישתם לתוספות שכר.

בתוך כך נראו בשנה זו סימנים ראשונים לסכסוך המתוקשר בבית החולים "הדסה", שהחריף ונמשך אל תוך שנת 2014 על רקע מאבקם של כלל העובדים – רופאים, אחיות, ומינהל ומשק לתשלום שכרם ומבקשת בית החולים, שנקלע למשבר תזרימי עמוק, להקפאת הליכים מתוך כוונה לגבש תוכנית הבראה כוללת למוסד.

רוב השביתות (28%) בשנת 2013 היו כתוצאה מהרעת תנאי העבודה. 24% מכלל השביתות היו על רקע תביעות שכר. גידול ניכר בולט בשנה זו, כאמור, בשביתות שפרצו על רקע הכרה בחופש ההתאגדות (יציגות עובדים) – 20% מכלל השביתות, 12% כתוצאה משינויים ארגוניים והשאר עקב הלנת שכר, חתימה על הסכמי עבודה ופיטורי עובדים.

בחלוקת השביתות על פי ענף כלכלי באות לידי ביטוי השביתות בענף החינוך – במיוחד עובדי הוראה בגני ילדים, עם 36% מכלל השביתות, וכן בתעשייה – עם 24% מכלל השביתות, והשאר בענף התחבורה, בשירותים הציבוריים, בבנקאות ובשירותי הבריאות והרווחה.

על פי הנתונים, בשנת 2013 אבדו למשק 52,274 ימי עבודה כתוצאה משביתות, לעומת 462,960 בשנת 2012 ו-552,608 שאבדו ב-2011.

מנתוני הסקר השנתי עולה עוד כי 72% מכלל השביתות היו למשך זמן קצר – עד יום אחד(!), 16% מעל יום אחד ועד שלושה ימים, ו-12% מעל שבועיים ימים.

לדברי עוה"ד יצחקי, "ראויה לציון העובדה כי בשנת 2013 הרוב הניכר של ימי עבודה שאבדו למשק היו בענף התעשייה – כ-47%. בחלוקת השביתות על פי סקטור, נראה כי 68% מכלל השביתות היו בסקטור הציבורי, לעומת 32% בסקטור הפרטי. ובאופן יוצא דופן רוב ימי העבודה שאבדו למשק בשנת 2013 כ-81% מהם היו כתוצאה משביתות שהיו בסקטור הפרטי".

 

 לקריאה נוספת, ראו:

 

 היועמ"ש: יש להגביל את זכות המעביד להביע עמדה על התארגנות העובדים

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:59
קומיט וכל טופס במתנה