שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושר בכנסת: הסכם שיכלול מסירת שטחים ריבוניים של ישראל יחייב משאל עם

חדשות

אושר בכנסת: הסכם שיכלול מסירת שטחים ריבוניים של ישראל יחייב משאל עם , צילום: הכנסת. צילום: רון פז
אושר בכנסת: הסכם שיכלול מסירת שטחים ריבוניים של ישראל יחייב משאל עם
13/03/2014, ליאור שדמי שפיצר

ההצבעה על חוק היסוד נעשתה ללא חברי האופוזיציה, שהחרימו את הדיון. ח"כ עמרם מצנע: החוק נועד לעשות את תהליך השלום העתידי קשה יותר, מסובך ואולי בלתי אפשרי ראש הממשלה:  "זו החלטה היסטורית. ניתן לעם להחליט".

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק יסוד: משאל עם. ההצעה נועדה לעגן בחוק יסוד את החובה, הקבועה היום בחוק רגיל, לערוך משאל עם על הסכם שבמסגרתו תתקבל החלטה בדבר מסירת שטחים ריבוניים של מדינת ישראל, וזאת לאחר שההסכם זכה לאישור הכנסת ברוב חבריה. במקרה שבו יזכה ההסכם לרוב של 80 חברי כנסת לפחות, לא יידרש משאל עם, כקבוע כבר כיום בחוק. חוק היסוד הוא משוריין ושינויו יחייב רוב של חברי הכנסת.

הצעת החוק היא הצעה ממשלתית שמוזגה עם הצעת חוק פרטית שהוגשה על ידי חברי הכנסת יריב לוין מהליכוד ביתנו, איילת שקד ואורית סטרוק מהבית היהודי. ההצעה גובשה על ידי הוועדה המשותפת לוועדת הכנסת, ולוועדת החוקה, חוק ומשפט, אשר הוקמה לצורך הדיון בחוק זה.

הצעת החוק עברה בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 68 חברי כנסת, ללא מתנגדים ונמנעים. חברי האופוזיציה המשיכו בחרם ולא הגיעו להצבעות.

בעוטף עזה לא שומעים את החוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם במליאת הכנסת את הדיון על חוק משאל עם ואמר: "אני תומך בחוק הזה ומבקש להעביר אותו מהטעם הפשוט שהחלטה בהסדר כזה חייבת להתקבל על ידי העם. כשבאים להחליט החלטה כל כך גורלית, אם נגיע לזה, חייבים ללכת לעם. זה הדבר היחיד שיכול לשמור על השלום הפנימי בתוכנו, וזה לא פחות חשוב בעיני מהשלום החיצוני. ההחלטה שאנחנו מקבלים היום היא היסטורית ואנחנו צריכים להיות גאים בכך שהקואליציה הזו מעבירה אותו. אנחנו עכשיו נחליט לתת לעם את היכולת להחליט".

שר הכלכלה ויו"ר מפלגת הבית היהודי, נפתלי בנט, אמר במליאה בשם הממשלה כי "השבוע לפני תשע שנים הכנסת אישרה את יישום תכנית ההתנתקות. כאן בבית הזה היו חברי כנסת שהסבירו מעל הדוכן הזה איך זה יעזור לביטחון ויביא שלום. הם גם אומרים שאנחנו חייבים לברוח מעוד חלקי ארץ. לצערי את החוק הזה לא יוכלו לשמוע תושבי עוטף עזה כי מהמקום שאנחנו פינינו יורים עליהם טילים בזה הרגע. אם היה חוק משעל עם, אולי ההתנתקות לא הייתה יוצאת לפועל ותושבי הדרום היום לא היו צריכים לשבת עכשיו במקלטים".

השר בנט הוסיף כי "החוק הזה ישים סוף לתופעות האלה בהיסטוריה הקצרה שלנו, אין יותר רמיסת הדמוקרטיה. החוק יפעל בדיוק במקרים שמסכנים ומפלגים את עם ישראל, ראוי לקרוא לחוק הזה לא משאל עם אלא חוק אחדות עם".

גישה לא דמוקרטית

ח"כ עמרם מצנע ממפלגת התנועה הביע את מורת רוחו מהצעת החוק ואמר: "אני לא אוהב את החוק הזה, אני חושב שעד היום הסתדרנו ללא משאל עם, בהחלטות רבות וקשות שהיו כאן. אילו הייתי חושב שמציע ההצעה מציע אותה ממקום של גישה דמוקרטית, הייתי פחות מוטרד. אבל ח"כ לוין מציע את החוק כדי לעשות את תהליך הסכם השלום העתידי, יותר קשה, מסובך ואולי בלתי אפשרי".

לדברי ח"כ מצנע, "אין שום אפשרות במציאות הזו שבה אנחנו נוכל להמשיך לשלוט בעם אחר מבלי להעניק לו זכויות אזרח בסיסיות. העולם לא יאפשר לנו, ובמציאות של אפרטהייד, המציאות הזו לא תימשך אלא אם אנחנו בעצמו ניקח יוזמה ונגיע להסכם. אני לא אתנגד לחוק כי אינני חושש ממשאל עם. כאשר יונח הסכם, הוא יאושר במשאל עם".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:6
קומיט וכל טופס במתנה