שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"צ לא יורה על מינוי יו"ר ועדת חוץ וביטחון: "אין פגיעה במשטר החוקתי"

חדשות

בג"צ לא יורה על מינוי יו"ר ועדת חוץ וביטחון: "אין פגיעה במשטר החוקתי", צילום: השופט נעם סולברג. צילום: אתר בתי המשפט
בג"צ לא יורה על מינוי יו"ר ועדת חוץ וביטחון: "אין פגיעה במשטר החוקתי"
11/03/2014, עו"ד אורי ישראל פז

השופט נעם סולברג דחה את הבקשה להוציא צו ביניים בעתירות שהגישו התנועה לאיכות השלטון וחברי כנסת מהאופוזיציה: "למרות המצב הבלתי תקין, צו כמבוקש יביא להשבתה מוחלטת של דיוני ועדת החוץ  והביטחון"

שופט בג"ץ נעם סולברג החליט שלא להוציא צו ביניים בעתירה למינוי יושב ראש לוועדת החוץ והביטחון. "חרף מצב הדברים הבעייתי כמתואר בעתירות – מצב בלתי תקין הפוגע ביכולתה של ועדת החוץ והביטחון למלא כהלכה את תפקידיה – אין מקום למתן צו ביניים, בשל מעמדה המיוחד של הכנסת, ומכיוון שלפי שעה אין מדובר בפגיעה מהותית במשטר החוקתי", קבע השופט סולברג בעתירות שהגישו בנושא התנועה לאיכות השלטון וחברי הכנסת מהאופוזיציה יצחק הרצוג, איתן כבל וד"ר נחמן שי.

השופט סולברג הוסיף בהחלטתו הקצרה כי "גם כי צו ביניים כמבוקש – להימנע מעשיית התיקון המוצע לתקנון הכנסת – לא יועיל, בנסיבות העניין, אלא יביא להשבתה מוחלטת של דיוני מליאת הוועדה וועדת המשנה לענייני מודיעין, שירותים חשאיים ושבויים ונעדרים".

בעקבות העתירות לבג"ץ הודיעו היועצים המשפטיים של הכנסת על הודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על כוונתו להביא לידיעת יו"ר הכנסת את החלטתו בנוגע למינויו של יו"ר ועדת החוץ והביטחון עד לתום החודש הנוכחי. השופט סולברג קבע את העתירות לדיון לפני הרכב של שלושה שופטים בהקדם.

יצוין כי בתשובת הכנסת שהוגשה לבג"ץ במסגרת העתירות בעניין מינוי יו"ר לוועדת החוץ והביטחון, טענה הכנסת כי מצב הדברים הנוכחי, בו אין לוועדת החוץ והביטחון יושב ראש קבוע הוא מצב בעייתי הפוגע ביכולתה של הוועדה למלא את תפקידיה. אולם, הכנסת מדגישה בתשובתה כי לא הגענו עדיין למצב שבו יש פגיעה ניכרת במרקם החיים הפרלמנטריים ובערכים משטריים מהותיים היכולה להצדיק התערבות חריגה ביותר ואף חסרת תקדים מצד בג"ץ, בדמות צו המחייב את הכנסת לבחור יושב ראש לוועדה. זאת במיוחד בהתחשב בסמכותו של יושב ראש הכנסת למנות יושבי ראש זמניים לניהול ישיבות מליאת הוועדה, בעובדה שמרבית ועדות המשנה של ועדת החוץ והביטחון פועלות כסדרן, וכך גם הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון.

עוד נאמר בתשובת הכנסת – שהגישו היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, ועו"ד גור בליי – כי ברור שהתמשכות המצב הקיים, מעבר לתקופת הזמן שמוצעת בתיקון לתקנון (29.5.2014), עלולה לעלות כדי פגיעה משטרית-חוקתית. לכן מובהר כי אם העניין לא ייפתר עד אז, תגובש בכנסת חוות דעת משפטית נוספת שתתייחס לפגיעה הנגרמת, ולתוצאותיה האופרטיביות לעניין החובה לבחור יושב ראש לוועדה.

כפי שדווח בפורטל חדשות תקדין, התנועה לאיכות השלטון התריעה לאחרונה בעתירתה לבג"ץ מפני הפגיעה במארג העדין של הפרדת הרשויות בשיטת המשטר בישראל, פגיעה העולה כדי ריסוק מוחלט של אמון הציבור ברשויות, ואף עלולה לעלות עד כדי פגיעה בביטחון המדינה.

בפני שופטי בג"ץ נפרשה בעתירה התנהלות בלתי-חוקית לכאורה, היוצרת תגובת שרשרת הפוגעת פגיעה אנושה במעמדה של הרשות המחוקקת, יכולתה להתנהל כראוי ולבצע את תפקידה כמפקחת על הרשות המבצעת. העותרת מדגישה כי המשיבים בעתירה פעלו ופועלים בניגוד מובהק להוראות תקנון הכנסת, לתכליותיו ומטרותיו ואף בניגוד לחוק הכנסת, וכל זאת מתוך רצון לשרת את האינטרסים והאילוצים הפוליטיים הצרים של הרשות המבצעת תחת מימוש סמכויות הפיקוח הייחודיות המהותיות שהוענקו לוועדת החוץ והביטחון.

 

בג"ץ 1404/14

לקריאה נוספת, ראו:

 

עתירה לבג"ץ: על הכנסת למנות לאלתר יו"ר קבוע לוועדת חוץ וביטחון

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:72
קומיט וכל טופס במתנה