שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פשרה בייצוגית: סלקום תתרום 320 אלף שקל כפיצוי על גבייה ביתר מלקוחותיה

חדשות

פשרה בייצוגית: סלקום תתרום 320 אלף שקל כפיצוי על גבייה ביתר מלקוחותיה, צילום: כיתוב: לוגו של סלקום
פשרה בייצוגית: סלקום תתרום 320 אלף שקל כפיצוי על גבייה ביתר מלקוחותיה
10/03/2014, עו"ד לילך דניאל

בתביעה שהוגשה נגד החברה נטען כי סלקום גבתה ממנויים שהשיבו להודעות mms באמצעות הודעת sms כספים לפי התעריף הגבוה יותר. סלקום תיידע את הלקוחות כי מכשירי טלפון מסוימים מסווגים הודעות טקסט כמולטימדיה

בית המשפט המחוזי אישר הסדר פשרה במסגרת תובענה ייצוגית שהוגשה נגד חברת "סלקום", בטענה כי זו גבתה ממנויים שהשיבו להודעות mms (ממס/מולטימדיה) באמצעות הודעת sms (טקסט בלבד) כספים לפי תעריף גבוה יותר של הודעות מולטימדיה. עיקרו של ההסדר בתרומת סכום של 320 אלף שקל לעמותות וארגונים שונים, וידוע ציבור הלקוחות בחשבוניות האישיות ובאתר האינטרנט כי יתכנו מקרים שבהם מכשירי טלפון מסוימים מסווגים הודעות טקסט כמולטימדיה.

קבוצת התובעים על פי ההסדר, כוללת את כל מנויי סלקום ששלחו הודעות שהכילו טקסט בלבד, וחויבו בגינן בתעריף גבוה מתעריף הודעת טקסט במהלך שבע השנים שקדמו להגשת בקשת האישור. עוד הוסכם, כי סלקום תיידע את המנויים בהסכם התנאים הכלליים, בחשבון החודשי, ובאתר האינטרנט כי ייתכנו מקרים שבהם מכשירי טלפון מסוימים מסווגים ושולחים הודעות טקסט כהודעות מולטימדיה, ולכן אלו יחוייבו לפי תעריף מולטימדיה.

היועץ המשפטי לממשלה שהגיש את עמדתו בהליך לא התנגד לאישור ההסדר, אולם סבר כי ידוע הלקוחות אינו מהווה הטבה שכן היה על סלקום להודיע הודעות אלו לפי חוק הגנת הצרכן, ועל כן לשיטתו ראוי להרחיב את ההודעה לשלוש חשבוניות חדשיות. עוד סבר היועמ"ש כי העברת התרומות צריכה להיות כפופה להתחייבות סלקום שלא להציג את העברת התרומה כתרומתה, וכן לא לבקש זיכוי ממס. בנוסף, ביקש לקבוע מנגנון פיקוח על הסכם הפשרה. מעבר להתנגדות זו, הוגשה התנגדות גם מצד תובע אחר שהגיש בקשה לאישור תובענה ייצוגית בעניין דומה, ובה טען בין השאר כי שלח הודעת טקסט שהוסיף בה "שורת נושא" וחויב בתעריף מולטימדיה. בעקבות בקשתו, תוקנה בקשת האישור והורחבה הגדרת הקבוצה, לאחר שנקבע שאין מניעה לעשות כן בשלב אישור הסדר הפשרה.

השופטת אסתר שטמר אישרה את הסדר הפשרה וקבעה כי הוא ראוי, הוגן וסביר. אשר להתנגדות שהביע היועץ המשפטי לממשלה, סברה השופטת כי מלבד קביעת מנגנון פיקוח להעברת התרומות אין לקבל את הערותיו לגבי הרחבת חובת היידוע, שכן זו אינה יודעת גבולות ונשאלת השאלה מדוע יש לעצרה בשלוש חשבוניות חודשיות ולא ביותר. בנוגע להתנגדות השניה שהובעה בעניין אופן חישוב סכום הפיצוי, קבעה השופטת שטמר כי בהתנגדות לא הובאו הנתונים הרלוונטיים לעריכת החישוב, וממילא בחישוב סכום הפשרה התחשבו הצדדים בסיכון שטענות המבקשת לא תתקבלנה.

השופטת הורתה לצדדים ולבאי כוחם להוסיף בתוך 30 יום תצהירים שיבהירו את קשריהם עם העמותות שצוינו בהסדר, לרבות תצהיר מטעם סלקום שיפרט את התחייבויותיה הקודמות להעברת הכספים לעמותות הנתרמות וחיובים על פי הסדרי פשרה אחרים בתובענות ייצוגיות ואחרות. עוד חויבו הצדדים להגיש מסמך בדבר מטרות העמותות שנבחרו והאוכלוסייה שנהנית משירותיהן.

השופטת שטמר הורתה לסלקום להעביר את התרומות בלווית מכתב שיבהיר כי הן ניתנות מכוח הסדר פשרה בתביעה זו.

בחישוב הגמול ושכר הטרחה לתובעת הייצוגית ולעורך דינה, קבע בית המשפט כי בהתחשב בכך שהסעד העיקרי בתובענה הוא השינוי שתבצע סלקום בעתיד ובכך שתפקיד המבקשת ובא כוחה לא הסתיים עדיין, יש לאשר לתובעת גמול של 20 אלף שקל ושכר טרחה של 100 אלף שקל לעורך דינה, אך לפצל את התשלום באופן ש-50% ממנו ישולם לפי הסכמת הצדדים ו-50% הנותרים ישולמו לאחר ביצוע ההסדר.

 

ת"צ 3725-04-12

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:46
קומיט וכל טופס במתנה