שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "בהוצאה לפועל יש נושים גדולים וחייבים קטנים. לחייבים גדולים יש הסדרים"

חדשות

"בהוצאה לפועל יש נושים גדולים וחייבים קטנים. לחייבים גדולים יש הסדרים", צילום: צילום: Getty images Israel
"בהוצאה לפועל יש נושים גדולים וחייבים קטנים. לחייבים גדולים יש הסדרים"
10/03/2014, עו"ד אורי ישראל פז

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול את ביטול מאסר החייבים. השופטת מיכל אגמון גונן, הידועה בפסיקה הסוציאלית שלה, ברכה על השינוי: "אני שמחה שהמחוקק הגיע לטפל בעניין הזה. הזוכים והחייבים אינם באותו מדרג"

ועדת שרים לענייני חקיקה אמש את הצעתה של שרת המשפטים, ציפי לבני, לפיה יבוטל כלי המאסרים בהוצאה לפועל – וזאת מחשש כי עלולים להיאסר מעוטי יכולת, בשל הקושי להפריד בין המשתמטים מתשלום חובותיהם לבין אלו שאינם מסוגלים לעמוד בכך כלכלית, וכן מחשש שאיום במאסר עשוי לדרדר את החייבים להשגת כספים דרך השוק האפור, ובכך לדרדר אף יותר את מצבם הכלכלי.

לדעת השרה לבני, הטלת מאסר בטעות או גלגול חובות לגורמים אחרים ומסוכנים יותר אינם מחיר מוצדק לשלם ביחס לתועלת שתצמח ממאסרם של בעלי חוב, ומשכך מציעה השרה לבטל לחלוטין את אפשרות המאסר כלפי חייבים שאינם חייבים במזונות.

עם זאת, כדי להימנע מפגיעה מהמלווים, יוגדלו אמצעי הגבייה העומדים ברשותם. כך, יוכל רשם ההוצאה לפועל לרשום את שמו של חייב המשתמט מתשלום חובותיו במרשם מיוחד, אם הוא חייב למעלה מ-2,500 שקל וטרם חלפה חצי שנה מיום שהרשם ראה את החייב והשתכנע שהוא אכן משתמט ללא הצדקה מתשלום חובו, או שנשלחה לחייב אזהרה והזמנה לדיון בנושא בדואר רשום ועם אישור מסירה, ובכל זאת בחר החייב שלא להתייצב לדיון ללא הסבר המניח את הדעת. בנוסף, מוצע להגדיל את מקורות המידע על נכסי החייב והדרכים לאתרו.

"תשלום חובות הוא דבר חשוב שאין לזלזל בו", אמרה השרה לבני, "אולם תפקידה של מערכת המשפט היא לסייע לחלשים, לא לחזקים. הפחד שאדם ידרדר למצב כלכלי קשה אף יותר או שחלילה יושם במאסר רק בשל מצבו הפיננסי – הוא מסוכן. לכן, אני מבקשת לבטל את אפשרות המאסר, מתוך אמונה שכך ירוויחו כל הצדדים. בנוסף, הצעדים החדשים לגביית חובות יגבירו אף הם את היכולת לגבות מחייבים המסוגלים לשלם את חובם באופן מרבי, ובכך תצטמצם עד כמה שניתן הפגיעה במלווים הזכאים לכספם".

כפי שנחשף לאחרונה בפורטל חדשות תקדין, בעקבות שני שליש משורות הכנסת (77 ח"כים) שחתמו על הצעת החוק של ח"כ מרב מיכאלי, נאלצה השרה לבני ליישר קו עם קולו של העם ומרבית נציגיו, והודיעה על המהפכה המאוחרת שתחל בישראל. זאת, שכן באף מדינה מערבית מזה עשרות בשנים כבר לא אוסרים אזרחים בעלי חוב כספי.

אל התומכים מקרב 77 נבחרי הציבור בהצעת החוק לבטל כליל את מאסר החייבים, הצטרפה גם השופטת מיכל אגמון-גונן מבית המשפט המחוזי בתל אביב, הידועה בפסיקה הסוציאלית שלה. "אני שמחה שהמחוקק הגיע לטפל בעניין הזה", היא הצהירה בדיון שנערך בכנסת. "כשמדברים על נושים וחייבים מדברים באופן כללי על הזכות של הזוכה, אבל בדרך כלל הם לא באותו מדרג. בדרך כלל, מדברים בהוצל"פ על נושים גדולים וחייבים קטנים, כי לחייבים גדולים יש הסדרים".

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

77 ח"כים כופפו את השרה לבני לבטל את מאסר החייבים באופן קבוע

 

על נושים גדולים וחייבים קטנים; על חייבים גדולים ונושים קטנים: נושים, חייבים וזכויות אדם

 

מחקר חדש מתריע: ישראל קשוחה יותר כלפי בעלי חוב שלא מסוגלים לשלם

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:226
קומיט וכל טופס במתנה