שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בעלי הפועל אשקלון יפצה את יו"ר הפועל ת"א לאחר שכינה אותו קוקסינל וצ'יוואווה

חדשות

בעלי הפועל אשקלון יפצה את יו"ר הפועל ת"א לאחר שכינה אותו קוקסינל וצ'יוואווה, צילום: צילום: Getty images Israel
בעלי הפועל אשקלון יפצה את יו"ר הפועל ת"א לאחר שכינה אותו קוקסינל וצ'יוואווה
09/03/2014, עו"ד לילך דניאל

פרוספר אזגי, המשמש גם חבר הנהלת התאחדות הכדורגל, חזר על הדברים מספר פעמים בראיונות שנתן בתוכניות רדיו, שקטעים מהן הועלו ליוטיוב וזכו לתפוצה רחבה. ביהמ"ש: הדברים פוגעים אף יותר על רקע "העולם הגברי" של אוהדי הכדורגל

בית משפט השלום פסק פיצויים של 60 אלף שקל לדורון אוסדון, יו"ר מועדון הכדורגל של הפועל תל אביב, במסגרת תביעת לשון הרע שהגיש נגד פרוספר אזגי, בעלי קבוצת הפועל אשקלון, לאחר שזה כינה אותו "קוקסינל" ו"צ'יוואווה" במספר ראיונות שהעניק ברדיו אשר זכו לתפוצה רחבה ואף קיבלו ביטוי בשיר מכפיש שהועלה ל"יוטיוב". נקבע, כי הדברים אכן עלו כדי לשון הרע, בייחוד כשאזגי חזר על הדברים מספר פעמים וסירב להתנצל על אף ההזדמנויות השונות שניתנו לו.

בדצמבר 2011, יום לפני משחק הכדורגל בין הפועל ת"א למכבי חיפה במסגרת ליגת העל, פנה אזגי אל אוסדון וביקש לקבל ממנו שני כרטיסי הזמנה ליציע הכבוד, אולם זה השיב כי יעביר את בקשתו לאלי טביב, בעלי קבוצת הפועל.

ביום המשחק, הגיע אזגי למשרדי הפועל ת"א ודרש את ההזמנות שביקש, ולטענת אוסדון, חטף משולחנה של המזכירה את חבילת הכרטיסים שהיתה מונחת עליו. אוסדון דרש מאזגי שישיב את המעטפות שנטל ויעזוב את המקום, אלא שבתגובה לכך החל אזגי לדחוף אותו ולקללו בקולי קולות, עד שזה נאלץ להזמין משטרה למקום. מאותה עת ואילך, לטענת אוסדון, החל אזגי במסע הכפשות נגדו, בגינו הוגשה התביעה דנן לפיצוי בעילת לשון הרע.

עשרות אלפי צפיות ביוטיוב

באחד הימים התראיין אזגי לתכנית רדיו יומית בשם "ספורט" בו כינה את אוסדון "קוקסינל" ו"צ'יוואווה", וסירב לחזור בו גם כשהמראיין, מאיר אינשטיין, הציע לו להתנצל על המילים הפוגעות. בהמשך, הועלתה התכנית לאתר יוטיוב וזכתה לעשרות אלפי צפיות. עוד באותו יום, התראיין אזגי, המשמש גם חבר הנהלה בהתאחדות הכדורגל בישראל, לתכנית רדיו נוספת בשם "עושים ספורט" וגם שם חזר על הדברים הפוגעים.

מספר ימים לאחר הראיון ב"עושים ספורט", התראיין אזגי בשנית לתכנית הרדיו של מאיר איינשטיין, וגם אז סירב לחזור בו מהדברים נגד התובע ואף הוסיף וכינה אותו "איש ברים", "שומר בר" ו"גזע קטן". קטעים מהראיון שהעניק ל"עושים ספורט" הושמעו מספר שבועות לאחר מכן בתכנית הטלויזיה "צינור לילה", וכן הועלה לאתר יוטיוב קליפ מוזיקלי שזכה לעשרות אלפי צפיות, שבו נראה אזגי אוחז בידו סיגר ומיקרופון ומזמר עם אדם נוסף שיר שמילותיו כולן הם המילים והביטויים המכפישים.

לטענת אוסדון, בעקבות מסע ההכפשה רחב ההיקף דבקו בו הכינויים המכפישים ונפגע שמו הטוב, ועל כן דרש לחייב את אזגי בפיצוי בסך 100 אלף שקל ובהתנצלות ברבים.

השופטת ריבה ניב קיבלה את התביעה ודחתה את טענתו של אזגי כי הדברים נאמרו בעת התלהטות היצרים. השופטת ציינה כי לו הדברים היו מסתכמים באירוע הראשוני, שבו סורבה בקשתו של אזגי לקבל את הכרטיסים למשחק, ייתכן שלא היה מקום להחמיר עמו. עם זאת, אזגי חזר על הדברים שוב ושוב ואף הרחיב והבהיר כי אין הכוונה למילות חיבה אלא לתיאור המקטין את התובע, אשר נועד להעליבו ולבזותו. בנוסף, הוא סירב לחזור בו מהדברים למרות ההזדמנויות הרבות שניתנו לו לעשות כן.

שיר הקוקסינל

השופטת ניב ציינה כי עוד ציין בית המשפט, כי קללות וגידופים כבר הוכרו בפסיקה כדברים פוגעים שבגינם ייתכן שתוטל אחריות על פי החוק לאחר בחינת הקשרם והנסיבות בהן נאמרו. במקרה זה, סברה השופטת כי הכינויים שהושמעו על ידי אזגי פגעו בתדמיתו של אוסדון באזני כלל הציבור, והם פוגעים אף יותר על הרקע בו נאמרו, קרי "העולם הגברי" של אוהדי הכדורגל ומאזיני תכניות הספורט.

השופטת הדגישה כי המקרה אינו חוסה תחת אף אחת מהחלופות השונות של הגנת תום הלב, במיוחד לאור העובדה שעוצמתם של הפרסומים החוזרים אינה מאפשרת לראותם כסבירים.

נוסף לאמור, סעיף 17 לחוק שולל את הגנת תום הלב שעה שהמפרסם נדרש לפרסם הכחשה או להתנצל ולא עשה כן. כך, במקרה זה אזגי בחר שלא להתנצל בזמן אמת על אף ההזדמנויות השונות שניתנו לו לעשות כן, ובמקום זאת מצא לנכון להיזקק לפרשנות מהלשון הצרפתית למילה "קוקסינל" ולהתלוצץ ב"שיר הקוקסינל". את התנצלותו בחר להביע רק בהליכים השיפוטיים שהתנהלו בעניינו הן בבית המשפט והן בהתאחדות לכדורגל.

לאור האמור, קבע בית המשפט כי דין התביעה להתקבל. נוכח מצבו הכלכלי של אזגי, העמיד בית המשפט את סכום הפיצוי שישולם לאוסדון על סך של 60 אלף שקל, בתוספת שכר טרחת עורך דין בסך 5,000 שקל והוצאות המשפט.

 

ת"א 31574-05-12

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:111
קומיט וכל טופס במתנה