שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תקדים: האברך שכינה חיילת "פרוצה" בקו מהדרין הורשע בהטרדה מינית

חדשות

תקדים: האברך שכינה חיילת "פרוצה" בקו מהדרין הורשע בהטרדה מינית, צילום: צילום: Getty images Israel
תקדים: האברך שכינה חיילת "פרוצה" בקו מהדרין הורשע בהטרדה מינית
06/03/2014, עו"ד אורי ישראל פז

השופטת חגית מאק-קלמנוביץ' הדגישה כי אין מדובר בסיטואציה המובהקת של הטרדה מינית, אלא "בהתנהגות שהיא חלק ממשנה סדורה, אידיאולוגיה המדירה נשים באשר הן מחלקים מן המרחב הציבורי"

בצעד חסר תקדים משפטי, הורשע אברך שכינה חיילת באוטובוס "פרוצה" בעבירות של הטרדה מינית והתנהגות פסולה במקום ציבורי.

שופטת בית משפט השלום בירושלים חגית מאק-קלמנוביץ' הרשיעה היום את האברך שלמה פוקס, הגם ש"אין מדובר בסיטואציה המובהקת של הטרדה מינית כפי שהיא נתפסת בעיני אדם מן השורה".

האירוע התרחש בדצמבר 2011, כשהצעירה דורון מטלון, חיילת בפיקוד מרכז בנווה יעקב, לבושה על מדים, עברה לחלק הקדמי של אוטובוס 49א' המכונה "קו מהדרין", בו קיימת חלוקה וולונטרית של גברים היושבים בחלקו הקדמי ונשים יושבות בחלקו האחורי. פוקס קרא לעבר החיילת "פרוצה, שיקסע, אין לך כבוד, את עומדת בין אברכים וזו בושה". החיילת מצידה השיבה לו בביטויים "אתה פיל, חיה בג'ונגל".

מכתב האישום עולה כי פוקס המשיך בצעקותיו באופן שיש בו כדי להטיל אימה על החיילת, אשר מצידה פרצה בבכי ופנתה לעזרת מבקרי 'אגד', שהזעיקו את המשטרה. בכך, לטענת הפרקליטות, הטריד פוקס מינית את החיילת, בכך שהפנה אליה התייחסות מבזה או משפילה ביחס למינה, וכן התנהג באופן פרוע או מגונה במקום ציבורי.

בהכרעת הדין נקבע כי מדובר באירוע השונה מהותית מהאירועים מובהקים של הטרדה מינית, שכן "מדובר בהתנהגות שהיא חלק ממשנה סדורה, אידיאולוגיה המדירה נשים באשר הן מחלקים מן המרחב הציבורי".

"מילה עדינה לאדם שלא מתנהג בצניעות"

בבית המשפט אמר פוקס כי לתפיסתו, כשמדובר באוטובוס בקו "מהדרין", מקומה של אישה בחלקו האחורי של האוטובוס. גם אם ניתן להבליג או להשלים עם מעבר של אישה מהדלת הקדמית לחלק האחורי, או להעלים עין כאשר האוטובוס אינו עמוס, הרי במצב בו אישה עומדת בחלקו הקדמי של האוטובוס בין אברכים כאשר האוטובוס דחוס, התנהגותה היא בלתי צנועה ופרוצה ויש להעיר לה על כך ולדרוש ממנה לעבור לחלק האחורי של האוטובוס.

פוקס גם טען בבית המשפט כי החיילת פעלה, לדבריו, באופן פרובוקטיבי. אך השופטת קבעה כי בחינה מדוקדקת של הדברים מלמדת כי פוקס ביקש מהחיילת לעבור לאחור, וסירובה לעשות כך נתפס על ידו כפרובוקציה. "עצם הימצאותה של המתלוננת בחלק הקדמי של האוטובוס היוותה התנהגות שבגינה יש להעיר לה, גם אם לא נלוותה אליה שום התנהגות נוספת", ציינה השופטת מאק-קלמנוביץ'.

פוקס טען בהודעותיו כי המילה "פרוצה" היא "מילה עדינה לאדם שלא מתנהג בצניעות". אבל השופטת קבעה בהכרעת הדין כי "משמעותו של כינוי כזה ברורה לכל ואין ספק שהיא מבזה ומשפילה". עוד הוסיף בית המשפט כי "מכל מקום גם אילו היה מקום לפרשנות סובייקטיבית של ההתנהגות, הרי שהיה מקום לבחון אותה מנקודת מבטה של המתלוננת, הנפגעת, ולא מנקודת מבטו של הנאשם".

תופעה חברתית

השופטת מאק-קלמנוביץ' קבעה כי ביחס להוכחת היסוד העובדתי של עבירת הטרדה מינית הרי ש"כינויה של המתלוננת במילה פרוצה מתייחסת למינה כאישה. הדרישה כלפיה לעבור לחלק האחורי של האוטובוס, המיוחד לנשים, ודאי וודאי שמיוחסת למינה של המתלוננת".

ואילו באשר ליסוד הנפשי להוכחת העבירה, נקבע כי "אין מחלקות לגבי היותו של הנאשם מודע לתוכן דבריו ולמשמעותם".

באשר לעבירה הנוספת שבה הואשם פוקס, קבעה השופטת כי התנהגותו מהווה התנהגות מגונה במקום ציבורי. "זאת הן בכינויה של הנאשמת בכינויים משפילים והן בהתיימרות לקבוע לכלל נוסעי האוטובוס כללי התנהגות שאינם מקובלים על הכול, ולדרוש מהנוסעים להישמע לכללים אלה".

בית המשפט דחה את טענת ההגנה שהעלה סנגורו של פוקס, עו"ד ניק קאופמן, כי המדובר בזוטי דברים, שכן פוקס "פעל כחלק מתופעה חברתית של יחס לנשים ב'קווי מהדרין' בפרט ובמרחב הציבורי בכלל".

 

ת"פ 53381-12-11

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:172
קומיט וכל טופס במתנה