שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ראש עיריית נצרת עילית יושעה ל-4 חודשים בהמתנה לסיום ההליך הפלילי נגדו

חדשות

ראש עיריית נצרת עילית יושעה ל-4 חודשים בהמתנה לסיום ההליך הפלילי נגדו, צילום: צילום: Getty images Israel
ראש עיריית נצרת עילית יושעה ל-4 חודשים בהמתנה לסיום ההליך הפלילי נגדו
06/03/2014, עו"ד אורי ישראל פז

חודש לאחר שהוחלט להשעות את ראש עיריית בת ים שלומי לחיאני, החליטה אתמול הוועדה המיוחדת בראשות השופט משה גל להשעות גם את ראש עיריית נצרת עילית שמעון גפסו המואשם בלקיחת שוחד

הוועדה המיוחדת להשעיית ראשי רשויות החליטה אתמול (יום ד', ה-5 במרץ) להשעות מתפקידו את ראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו, לתקופה של ארבעה חודשים "מתוך תקווה שתוך תקופה זו יסתיים המשפט הפלילי בעניינו".

בנוסף, החליטה הוועדה להטיל על גפסו מגבלה כך שלא יוכל לכהן בתפקידים סגן ראש עיר, חבר ועדת ביקורת וחבר דירקטוריון החברה לפיתוח נצרת עילית בע"מ. ההשעיה והמגבלות יכנסו לתוקף תוך שבועיים מיום ההחלטה.

גפסו עומד כיום מול כתב אישום המייחס לו עבירה של לקיחת שוחד, ולמעשה התניה ללקיחת שוחד בצוותא עם אדם אחר מחשש לפיטוריה של גרושתו ממקום עבודתה בחברה לפיתוח נצרת עילית, היא החברה הכלכלית של העיר. כרגע נמצא ההליך נגדו בבית המשפט המחוזי בחיפה בשלב הבאת הראיות של הפרקליטות בשמיעה רציפה, כך שהמשפט צפוי להסתיים תוך פרק זמן של עד ארבעה חודשים מהיום.

כתב האישום מגלה קלון

עו"ד פנינת ינאי, המייצגת את גפסו בפני הוועדה המיוחדת, טענה להגנתו כי עומדת לו "חזקת החפות", וכי גם אם יורשע במיוחס לו – אין נסיבות העבירה מגלות קלון, תנאי בלעדיו אין להשעייתו של גפסו מתפקידו. זאת, בפרט כמי שנבחר אך לאחרונה ברוב משמעותי של הבוחרים, עובדה המדברת בעד עצמה לגבי יכולותיו של גפסו כראש עיר.

הוועדה התבססה בהחלטתה על פסיקת בג"ץ בעניינו של גפסו, שניתנה עוד בטרם חוקק החוק שמכוחו היא פועלת (בג"ץ 4921/13). "הקריטריונים המנחים את שיקול הדעת של ועדה זו דומים במהותם לאלה שנקבעו בפסק דינו של בית המשפט העליון", קבעה הוועדה המיוחדת. זאת, למרות שהיועץ המשפטי לממשלה אשר ביקש כעת להשעות את גפסו סבר בתגובתו לעתירה לבג"ץ שהגישה בזמנו תנועת אומ"ץ כי החלטת מועצת העיר להימנע מלהדיח את גפסו אינה בהכרח בלתי סבירה באופן קיצוני, אלא שבסופו של יום עמדתו זו של היועמ"ש יהודה וינשטיין לא התקבלה על ידי בג"ץ.

עם זאת, חברי הוועדה קבעו בהחלטתם כי מקובלת עליהם טענת עוה"ד ינאי לכך שקיימת זיקה בין הפוטנציאל לקיומו של קלון על בסיס העובדות המפורטות בכתב האישום ובין הקלון הנדרש בסעיף 20 לחוק, להשעיה לאחר הרשעה. אלא שלעמדת חברי הוועדה, כתב האישום מגלה, לכאורה, קיומו של קלון, שכן העבירה בוצעה לכאורה במסגרת תפקידו של גפסו ותוך זיקה לתפקידו כראש עיריית נצרת עילית.

"חג לטוהר המידות הציבורי"

הוועדה המיוחדת הוקמה בעקבות חוק "ההשעיה" שיזם שר הפנים גדעון סער ושאושר פה-אחד במליאת הכנסת. כפי שדווח בפורטל תקדין, חוק ההשעיה קובע כי מועצת העיר תבחר את ממלא מקומו של ראש העיר המושעה. החוק קבע לראשונה אפשרות להשעיית ראשי רשויות לתקופה של שנה, שיכולה להתארך בהחלטה נוספת של הוועדה, במקרה שמוגש כתב אישום חמור נגד ראש הרשות, שבגינו לא ראוי שימשיך בכהונתו במהלך ההליך המשפטי המתקיים נגדו.

בראשות הוועדה המיוחדת עומד השופט בדימוס, מנהל בתי המשפט לשעבר, משה גל. חברי הוועדה המכהנים הם עו"ד מרים רוזנטל, פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר, וכן מוטי אביסרור, שכיהן כראש המועצה המקומית ירוחם.

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר בתגובה כי "זהו יום חג לטוהר המידות הציבורי. התנועה לאיכות השלטון מברכת על ההחלטה להשעות את מר גפסו ועל המסר העולה ממנה לפיו אישים המואשמים בשחיתות ציבורית, ראוי שיורחקו מן השירות הציבורי. ההחלטה משיבה לציבור את האמון במערכות אכיפת החוק, ומעלה על נס את חשיבות השמירה על אמון הציבור בנבחריו ומוסדותיו".

לקריאה נוספת, ראו:

 

הוועדה המיוחדת החליטה: שלומי לחיאני יושעה לשנה מראשות עיריית בת ים 

 

היועץ וינשטיין מתעקש: להשעות את ראשי הערים המואשמים בעבירות שחיתות

 

וינשטיין: הבוחר אמנם אמר את דברו, אבל אני אומר שעל לחיאני לשבת בבית

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:9
קומיט וכל טופס במתנה