שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביה"ד הארצי: תקופת ההתיישנות על עבירות מנהליות מסוג עוון היא 5 שנים

חדשות

ביה"ד הארצי: תקופת ההתיישנות על עבירות מנהליות מסוג עוון היא 5 שנים , צילום: צילום: Getty images Israel
ביה"ד הארצי: תקופת ההתיישנות על עבירות מנהליות מסוג עוון היא 5 שנים
04/03/2014, ליאור שדמי שפיצר

מדובר בין היתר בעבירות מס, העסקת עובדים זרים, הפרת זכויות עובדים ועוד, שבהן ניתן להמיר את האישום בקנס מנהלי. בתי הדין האזוריים פסקו במספר מקרים תקופת התיישנות "ראויה" יותר בת שנה אחת, בניגוד ללשון החוק

בית הדין הארצי לעבודה קבע לאחרונה בפסק דין עקרוני כי תקופת ההתיישנות על עבירות מינהליות מסוג "עוון" היא חמש שנים ולא שנה אחת. פסק הדין מתייחס לעבירות כגון עבירות מס, עבירות על העסקת עובדים זרים, עבירות על חוקי המגן (זכויות עובדים), עבירות בתחום הצרכנות ועוד, שנקבע לגביהן כי ניתן להמיר את האישום הפלילי בקנס מינהלי.

בית הדין הארצי קיבל את ערעור המדינה על פסיקת בית הדין האזורי בת"א שקבע כי תקופת ההתיישנות על עבירות מינהליות מסוג "עוון" (שהעונש הקבוע בגינן בחוק הוא למעלה משלושה חודשי מאסר ופחות משלוש שנות מאסר) היא שנה אחת בלבד. משמעות פסק הדין האזורי היתה שאם לא הוגש כתב אישום או לא הוטל הקנס המינהלי תוך שנה מיום ביצוע העבירה, היא התיישנה.

סוגיית התיישנות עבירות מינהליות היתה שנויה במחלוקת לכאורה מאז נחקק חוק העבירות המינהליות. זאת, משום שהיו שסברו שדינן של עבירות מינהליות כדין עבירות מסוג ברירת קנס, שמתיישנות בתוך שנה. בית הדין הארצי אמנם פסק בשתי הזדמנויות שדינם של שני סוגי העבירות שונה, אולם במספר פסקי דין של בתי הדין האזוריים סברו ששאלת ההתיישנות לא נידונה שם לעומקה, וכי למרות שלשון החוק ברורה לכאורה, ראוי שתקופת ההתיישנות תהיה בת שנה בלבד.

פסק הדין במקרה זה ניתן בעניינם של החברה הקבלנית י.ד. לוי אלברט ומנהלה, שנגדם הוגש כתב אישום על העסקת עובדים זרים ב-2003 בפרויקט "מגדלי דוד המלך" בחולון, תוך הפרת זכויותיהם בחוק. כעבור שלוש שנים הוטל על החברה ומנהלה קנס מינהלי והם ביקשו להישפט.

שופטת בית הדין האזורי לעבודה ד"ר ד"ר אריאלה גילצר-כץ הורתה על ביטול כתב האישום נגד החברה ומנהלה מחמת התיישנות.

בערעור לבית הדין הארצי, בו יוצגה המדינה על ידי עו"ד דרורה נחמני-רוט מפרקליטות המדינה ו התובעת הראשית במשרד הכלכלה עו"ד גלי לוי, , נטען כי בית הדין האזורי הכיר בכך שהוא פוסק בסוגיית ההתיישנות בניגוד ללשון החוק הברורה והחד-משמעית ולפסיקה המחייבת, תוך שהוא מחיל את החוק שלדעתו הוא החוק ה"רצוי".

במהלך הדיון בערעור הציעו השופטים ורדה וירט-ליבנה, רונית רוזנפלד ואביטל קפלן-רימון לצדדים להסכים לקבלת הערעור ולביטול פסק הדין האזורי על כל קביעותיו ביחס לנושא ההתיישנות. ביחס לחברה, הקביעות יבוטלו נוכח "טעות ביישום הוראות החוק", ובית הדין הארצי הבהיר כי תקופת ההתיישנות באשר לעבירות מינהליות מסוג עוון היא חמש שנים. התיק הוחזר לבית הדין האזורי כדי לדון באישום לגופו. באשר למנהל החברה, נוכח הספקות שהתעוררו בעניינו באופן ספציפי, הוסכם שהוא יימחק מכתב האישום.

לקריאה נוספת, ראו:

 

שבעה  שופטים בעליון יכריעו: האם יש התיישנות בהליכי גבייה מינהליים?

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:4
קומיט וכל טופס במתנה