שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בוטלו כתבי אישום נגד בחורי ישיבות שהבריחו סיגריות בשל אכיפה בררנית

חדשות

בוטלו כתבי אישום נגד בחורי ישיבות שהבריחו סיגריות בשל אכיפה בררנית, צילום: צילום: Getty images Israel
בוטלו כתבי אישום נגד בחורי ישיבות שהבריחו סיגריות בשל אכיפה בררנית
04/03/2014, אנה נודל

המדינה טענה כי הברחת סיגריות בכמות מסחרית על ידי בחורי ישיבות הפכה למכת מדינה, והגישה כתבי אישום במקום הקנס המקובל כדי להרתיע עבריינים נוספים. ביהמ"ש ביטל את האישומים מחמת הגנה מן הצדק

בית המשפט ביטל כתבי אישום שהוגשו נגד שני בחורי ישיבות בגין הברחת סיגריות במסלול הירוק בנתב"ג, מחמת הגנה מן הצדק. המדינה טענה כי עבירות מסוג זה המבוצעות על ידי בחורי ישיבה הפכה למכת מדינה, אולם בית המשפט קבע כי טענה זו לא הוכחה והדגיש כי יש לנקוט במדיניות של אכיפה וענישה שוויונית.

כתבי האישום שהוגשו על ידי בית המכס נתב"ג נגד בקר אלחנן יצחק ייחס לו הברחת 99 קרטונים של סיגריות, מבלי ששילם עליהם את מס הקנייה בסך של 12 אלף שקל. הנאשם השני, אליהו יהונתן, הבריח על פי כתב האישום 100 קרטונים של סיגריות שחל עליהם מס קניה בסך של 9,500 שקל ומע"מ בסך של 1,776 שקל.

הנאשמים הגישו בקשה לבית משפט השלום ברמלה לבטל את כתבי האישום מחמת הגנה מן הצדק בשל אכיפה בררנית. השניים טענו כי דרך המלך לאכוף את העבירות המיוחסות להם היא על ידי מתן קנס מנהלי ולא כי לא היה מקום להגיש כתב אישום נגדם.

המדינה טענה כי הברחת סיגריות על ידי בחורי ישיבה בכמויות מסחריות הפכה ל"מכת מדינה". נטען כי רוב העבירות מן הסוג הזה מבוצעות על ידי בחורי ישיבה וכי קיים אינטרס ציבורי להרתיע אותם מביצוע עבירות אלו.

השופט הישאם אבו שחאדה קיבל את טענות הנאשמים וקבע כי החלטת בית המכס נגועה בשיקול זר. השופט קבע כי במקרים דומים שבהם היה מדובר בכמות הברחה שדומה לכמות אותה הבריחו הנאשמים בית המכס בחר במסלול של קנס מנהלי.

"לא הוכח בפני שרוב רובן של עבירות אלה אכן מבוצעות על ידי בחורי ישיבה וגם לא הוכח שמדובר במכת מדינה", קבע השופט בפסק הדין. "מעבר לכך, הלכה פסוקה היא שההליך הפלילי צריך שיעשה על פי עקרונות כלליים שחלים באופן שוויוני על כלל האוכלוסייה, ואין לנקוט במדיניות של אכיפה וענישה שתיצור הפליה בין קבוצות אוכלוסייה שונות".

בית המכס טען כי ההחלטה להגיש כתבי אישום נגד בקר ואליהו התקבלה בשל הכמות הגדולה של הסיגריות שהוברחו. בית המשפט קבע כי מדובר בטעם לגיטימי ונכון, אך עם זאת, "טעם זה לא יכול לעמוד על שתי רגליו בהיעדר קיומן של הנחיות מנהליות ברורות בנוגע לשאלה מה יחשב לכמות מסחרית ומה לא". השופט חייב את בית המכס "לנסח הנחיות מנהליות ברורות בנוגע לאלמנט הכמות, שהינו נתון אובייקטיבי ושוויוני להבחנה בין מקרים שונים".  

השופט אבו שחאדה ציין כי "בפסיקה נקבע כי המסלול של קנס מנהלי הינו בבחינת דרך המלך לטיפול בעבירות מנהליות, והמסלול של הגשת כתב אישום הינו החריג לכלל. חוק העבירות המנהליות נוצר בכדי ליצור מסגרת אכיפה חלופית להליך הפלילי. הוא מאפשר הליך מנהלי שהסנקציה בצדו היא קנס כאמצעי עונשי מידתי ומתון יותר בגין הפרת הסדרים שיש אינטרס ציבורי באכיפתם, אך הם לוקים בתת אכיפה בשל חומרתן הפחותה של ההפרות מזה והיקפי ביצוען המרחבי מזה, ונוכח מגבלות המשאבים של הרשויות". 

 

(ת"פ 61688-01-12)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:12
קומיט וכל טופס במתנה