שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > משרד המשפטים מציע לשנות את אמצעי הגבייה: מרשם משתמטים במקום מאסר

חדשות

משרד המשפטים מציע לשנות את אמצעי הגבייה: מרשם משתמטים במקום מאסר , צילום: צילום: Getty Images Israel
משרד המשפטים מציע לשנות את אמצעי הגבייה: מרשם משתמטים במקום מאסר
03/03/2014, אנה נודל

תזכיר חוק שפרסם משרד המשפטים מבקש לבטל את האפשרות להטיל מאסר על חייב בהוצאה לפועל, למעט חייב במזונות, ומציע להקים מרשם פתוח לציבור של חייבים בעלי יכולת שלא פרעו את חובם

משרד המשפטים מבקש לתקן את חוק ההוצאה לפועל כך שתבוטל האפשרות להטיל מאסר על חייב, למעט חייב במזונות. כמו כן מוצע להקים מרשם חייבים משתמטים שיהיה פתוח לעיון הציבור.

בשנת 2009 נערכה רפורמה בתחום ההוצאה לפועל עם פרסום תיקון 29 לחוק ההוצאה לפועל. הרפורמה נועדה להגביר את יכולת הגבייה מנכסיו של החייב ובמקביל לצמצם את השימוש במאסר כאמצעי לגביית חובות. במסגרת התיקון נקבעו אמצעים לקבלת מידע על נכסי החייב ונקבעה האפשרות להטיל מגבלות שונות שפגיעתן קטנה מזו של מאסר.

כעת מציע משרד המשפטים לבטל לגמרי את כלי המאסר בהוצאה לפועל, למעט מקרים בהם מדובר בחוב מזונות. בתזכיר שהפיץ משרד המשפטים צוין כי "המגמה הכללית במדינות המערב היא כי אין לנקוט בהליכי מאסר נגד חייבים שלא משלמים את חובם. אמנם השימוש בכלי המאסר של חייבים בחוב אזרחי לא בוטל כליל בכל המדינות המפותחות, אך המגמה הכללית היא כי יש לצמצם את השימוש במאסר כאמצעי לגביית חוב אזרחי. לרוב, מאסר חייבים, אם מתאפשר, מוטל כאשר לאי תשלום החוב נלווה מעשה רמייה או הברחת רכוש, או כאשר הדבר נעשה תוך כוונה לבזות את בית המשפט".

לצד ביטול כל המאסרים, מוצע להגדיל את אמצעי הגבייה שעומדים לרשות הזוכה, במיוחד לצורך טיפול בחייבים בעלי יכולת. משרד המשפטים מציע בין היתר כי רשות האכיפה והגביה תנהל מרשם חייבים משתמטים שיהיה פתוח לעיון הציבור באתר האינטרנט של הרשות. אדם המעוניין לקבל מידע אודות אדם מסוים יקליד את שמו בשאילתה פרטנית וכן יתבקש להזדהות על מנת קבלת את המידע. שמו של חייב ימחק מהמרשם אם נפרע החוב או אם נוכח הרשם כי החייב עומד בצו תשלומים או בהסכם בינו לבין הזוכה לעניין אופן פירעון החוב.

במשרד המשפטים מעריכים כי החשש מרישום שמו של חייב במרשם יהווה תמריץ לתשלום החוב. 

לקריאה נוספת, ראו:

 

מחקר חדש מתריע: ישראל קשוחה יותר כלפי בעלי חוב שלא מסוגלים לשלם

 

על נושים גדולים וחייבים קטנים; על חייבים גדולים ונושים קטנים: נושים, חייבים וזכויות אדם

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:251
קומיט וכל טופס במתנה