שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ישראל הוסרה מהרשימה השחורה של מדינות שאינן מגינות על זכויות קניין רוחני

חדשות

ישראל הוסרה מהרשימה השחורה של מדינות שאינן מגינות על זכויות קניין רוחני, צילום: שרת המשפטים ציפי לבני. צילום: Tamar Matsafi
ישראל הוסרה מהרשימה השחורה של מדינות שאינן מגינות על זכויות קניין רוחני
02/03/2014, ליאור שדמי שפיצר

נציג הסחר של ארה"ב הסיר את ישראל מהרשימה בעקבות הכנסת שלושה תיקוני חקיקה לחיזוק ההגנה על קניין רוחני בתחום תרופות מקור. שרת המשפטים ציפי לבני: "מדובר בהישג משמעותי"

 

נציג הסחר של ארצות הברית, ה-USTR, הודיע על הסרתה של מדינת ישראל מ"הרשימה השחורה" של מדינות שאינן מגינות באופן מספק על זכויות קניין רוחני. הסרתה של ישראל מרשימה זו נובע ממסמך הבנות שנחתם עם ממשלת ארצות הברית, שיישומו נעשה בעיקרו באמצעות שני תיקונים נפרדים לחוק הפטנטים, וכן תיקון לפקודת הרוקחים, שהאחרון בהם עבר בקריאה שלישית בכנסת בחודש ינואר 2014.

לדברי שרת המשפטים ציפי לבני, "מדובר בהישג משמעותי המביא לידי ביטוי עשייה רבה לקידום מעמדה הבינלאומי ומיצובה של ישראל כמדינה מובילה בתחום הקניין הרוחני. אני מודה לכל העוסקים במלאכת המשא ומתן עם נציג הסחר של ארצות הברית ומברכת על העבודה המאומצת להשלמת תיקוני החקיקה, שהובילו לשיפור ההגנה על זכויות קניין רוחני במדינת ישראל. משרד המשפטים בראשותי ימשיך להוביל את ההגנה על זכויות הקניין הרוחני, מתוך ההבנה כי שמירה עליהן מעודדת חדשנות ויצירתיות, ומתוך כוונה לשמר את מעמדה של מדינת ישראל כמדינה שומרת ואוכפת חוק".

דו"ח 301 של נציג הסחר של ארצות הברית, (ה-USTR) מפרסם מידי שנה רשימה המפרטת את המדינות שלטענת ארה"ב אינן מגינות על קניין רוחני במידה מספקת. מעולם לא נטען כי ישראל מפרה אמנות בינלאומיות שהיא מחויבת אליהן, אך נעשה שימוש ברשימה זו כדי להפעיל לחץ על מדינת ישראל לשנות את מדיניותה בענייני קניין רוחני.

מאז שנות התשעים הופיעה מדינת ישראל ברשימה בדרגות שונות של חומרה. צוות בין משרדי של משרד המשפטים (מחלקת יעוץ וחקיקה – אזרחי) ונציגים ממשרדי הכלכלה (מינהל סחר חוץ), הבריאות והאוצר ניהלו משא ומתן להסרת ישראל מהרשימה מאז 2004.

בשנת 2010 חתמה הממשלה על מזכר הבנות עם נציג הסחר, שבמסגרתו התחייבה להביא לכנסת שלושה תיקוני חקיקה לחיזוק ההגנה על קניין רוחני בתחום תרופות מקור ("תרופות אתיות"). ההבנות אליהן הגיעו הצדדים הביאו לשיפור ביחסי ארה"ב וישראל בקשר לקניין רוחני. בין היתר, סלל מזכר הבנות זה את הדרך להצטרפותה של מדינת ישראל ל-OECD.

במזכר ההבנות הוסכם על מתווה כללי ובמסגרתו התחייבה מדינת ישראל לערוך מספר תיקוני חקיקה לחוק הפטנטים לפקודת הרוקחים. העבודה על תיקוני חקיקה אלו החלה עם חתימת מזכר ההבנות ובעקבותיו ירדה ישראל מדרגת החומרה הגבוהה ביותר. תיקוני חקיקה אלו היו מורכבים ונדונו רבות בוועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת ה-18 ובכנסת ה-19, והאחרון שבהם עבר בקריאה שלישית בכנסת בחודש ינואר 2014. את יישום ההסכם הובילה מחלקת ייעוץ וחקיקה (אזרחי) במשרד המשפטים.

כעת, כאמור, בתום מאמץ מרוכז וממושך לקידום הליכי החקיקה אלה, ועם קבלתם בכנסת של כל התיקונים להם התחייבה מדינת ישראל בהסכם, הוסרה מדינת ישראל מהרשימה השחורה.

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:208
קומיט וכל טופס במתנה