שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביהמ"ש סגר את הברז: צה"ל יפסיק את ההטבות לקצינים שלא מיועדים לתפקיד מג"ד

חדשות

ביהמ"ש סגר את הברז: צה"ל יפסיק את ההטבות לקצינים שלא מיועדים לתפקיד מג"ד, צילום: צילום: דובר צה"ל
ביהמ"ש סגר את הברז: צה"ל יפסיק את ההטבות לקצינים שלא מיועדים לתפקיד מג"ד
02/03/2014, אנה נודל

קצינים שלא היו עוד מועמדים לקידום במסגרת תוכנית אופק המשיכו עד עכשיו לקבל הטבות כלכליות ולימודים אקדמאיים על חשבון הצבא. ביהמ"ש העליון: "פרקטיקה שגויה הפוגעת בתמריץ של קצינים איכותיים להתקדם לתפקידי פיקוד"

בית המשפט העליון חייב את צה"ל להפסיק את ההטבות במסגרת תוכנית אופק לקצינים שכבר אינם מיועדים לתפקיד מג"ד ואינם משתייכים עוד לקבוצת היעד של התוכנית.

תוכנית אופק נוצרה בשנת 1994 במטרה לתמרץ קצינים קרביים המשרתים בתפקידים מועדפים להישאר בשירות קבע לקראת תפקידי מג"ד, ולבנות עתודה איכותית של מפקדים בכירים במערך הקרבי של צה"ל. במסגרת התכנית, מקבלים הקצינים הטבות כלכליות ולימודים אקדמיים על חשבון הצבא.

במשך השנים המשיכו קצינים רבים להשתייך לתוכנית ולקבל את ההטבות גם לאחר שכבר לא היו מיועדים לתפקיד מג"ד, עד שבשנת 2008 הוחלט בצה"ל להוציא מהתוכנית קצינים שאין להם פוטנציאל לקידום.

שלושה רבי סרן שהוצאו מהתוכנית עתרו נגד ההחלטה לבית המשפט לעניינים מנהליים, שקיבל את העתירה וקבע כי צה"ל מחויב להמשיך להעניק את ההטבות הניתנות במסגרת תוכנית אופק גם במקרה שבו ברור כי הקצינים אינם נמנים עוד עם קבוצת היעד.

צה"ל הגיש ערעור על ההחלטה לבית המשפט העליון, אשר קיבל את הערעור וקבע כי "אין בסיס לפרשנות לפיה ימשיכו הקצינים להימנות עם התוכנית בגדר פיצוי או פרס ניחומים, גם אם אינם מיועדים עוד למלא תפקידי פיקוד בכירים במערך הקרבי". נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, המשנה לנשיא מרים נאור והשופט יצחק עמית דחו את טענת ההסתמכות שהעלו הקצינים וקבע כי "העובדה שהמשיבים עודם נמנים עם התוכנית, על אף שאינם מיועדים למלא תפקידי פיקוד מעין אלה, אינה נובעת ממדיניות מסודרת ומתוכננת, אלא פרקטיקה שגויה אותה היה הצבא מחויב להפסיק". 

השופט יצחק עמית כתב בהחלטה כי "עשרות מיליוני שקלים הועברו במשך השנים בסתירה להוראות הפקודה. הצבא לא פעל על מנת להסדיר כיאות את המדיניות. תשלום הטבות ללא קשר לתפקיד אותו מבצע הקצין בפועל פוגע בתמריץ של קצינים איכותיים להמשיך ולהתקדם אל תפקידי ליבה באפיק הקרבי, שכן הקצינים במסלול הקרבי לא יקבלו תנאים טובים יותר מאלו המשרתים ביחידות המטה. קבלת הטבות על ידי קצינים שאינם נמנים על קבוצת היעד ואינם מהווים חלק מחוד החנית, שוחקת את ייחודיות ההטבה, מפחיתה מיוקרתה וממעמדה ופוגעת ביכולתו של הצבא לעודד את הקצינים האיכותיים לאיוש שדרת הפיקוד הבכירה".

השופט עמית הוסיף עוד כי מלבד קבלת ההטבות, להשתייכות לתוכנית יש גם משמעות ערכית, שכן הקצינים הנמנים על התוכנית מסומנים כ"חוד החנית" וכמפקדים העתידיים של הפיקוד הקרבי הבכיר בצה"ל.

 

עע"ם 2711/13

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:160
קומיט וכל טופס במתנה