שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האב לא יחויב במזונות ילדיו במשמורת משותפת וקצבת בנו הנכה תועבר אליו

חדשות

האב לא יחויב במזונות ילדיו במשמורת משותפת וקצבת בנו הנכה תועבר אליו, צילום: צילום אילוסטרציה: Getty images Israel
האב לא יחויב במזונות ילדיו במשמורת משותפת וקצבת בנו הנכה תועבר אליו
27/02/2014, עו"ד אורי ישראל פז

 

בתי המשפט למשפחה חייבו עד לאחרונה את האב במזונות ילדיו, גם כאשר המשמורת על הילדים הייתה משותפת. לסדרת פסקי דין חדשה השוחקת את ההלכה המנחה שנקבעה בבית המשפט המחוזי לפני מספר שנים, מצטרפת השופטת סנונית פורר מרמת גן. לדברי עו"ד מיקי שיפמן, שייצג את האב בפרשה, שלושה פסקי דין יוצרים לאחרונה מציאות חדשה בדיני המשפחה בישראל

פסק דין חדש מהימים האחרונים שניתן על ידי השופטת סנונית פורר מבית המשפט לענייני משפחה ברמת גן קבע כי האב לא ישלם לאם דמי מזונות – חרף העובדה שלשניים שלושה ילדים. יתרה מזאת, השופטת פורר פסקה כי מלוא קצבת הנכות של הבן הנכה תועבר לרשות האב, ובכך אף יצרה חוסר איזון בין שני הצדדים.

לדברי עו"ד מיקי שיפמן, שייצג את הבעל, האישה דרשה את מלוא המזונות עבור שלושת הילדים, חרף העובדה שבעלה לשעבר השתתף באופן שווה בנטל גידולם. לדבריו, עד לא מזמן פסקו בתי המשפט במקרים כאלה מזונות מינימום או במעט פחות מכך לשלושה ילדים אשר מצויים במשמורת משותפת של שני הוריהם.

"זהו פסק דין שלישי הניתן על ידי שופטי בתי המשפט למשפחה, הקובע באופן נחרץ כי כאשר הילדים מצויים במשמורת משותפת, אין להטיל על הבעל תשלום מזונות. שורת פסקי הדין הזו יוצרת מציאות חדשה בדיני המשפחה בישראל" אומר עו"ד מיקי שיפמן.

פסיקה אמיצה

בני זוג מאזור המרכז שיחסיהם עלו על שרטון, החליטו להתגרש, ולגדל את שלושת ילדיהם במשמורת משותפת. לבני הזוג ילד נכה, הזוכה לגמלה בגובה 2,500 שקל בחודש מהביטוח הלאומי. חרף ההסכמה כי הילדים יגודלו במשותף, דרשה האישה לקבל מהבעל דמי מזונות ילדים – והגישה את בקשתה לבית המשפט למשפחה ברמת גן.

פרקליטו של האב, עו"ד מיקי שיפמן, התנגד מכל וכל לדרישת המזונות, וטען שאין שום סיבה שההורים יגדלו את ילדיהם במאמץ משותף ושווה, בעוד האישה ממשיכה ליהנות מתשלום חודשי קבוע של מזונות ילדים. בנוסף, הגיש הבעל תביעת מזונות מטעמו כנגד האישה.

לאחר דיונים ארוכים, במהלכם התקבלו במקרים דומים שני פסקי דין פורצי דרך שקיבלו טענות דומות של אבות המגדלים את ילדיהם במשמורת משותפת, התקבלה בימים אלה הכרעה בתיק, על ידי השופטת סנונית פורר, שלא רק שללה מזונות ילדים מהאישה, אלא אף הגדילה לעשות בכך שהעבירה את כלל גמלת הילד הנכה, בסך 2,500 שקל, לרשותו של האב, בשל העובדה שבסיס מגוריו של הבן הנכה נמצא אצלו.

"זוהי פסיקה אמיצה המחילה את עיקרון השוויון ולא משיתה חיוב על האב", מסביר עוה"ד שיפמן שייצג את האב. לדבריו, פסק דין זה מצטרף לשני פסקי דין נוספים בעניינים דומים שהתקבלו בניגוד לפסיקה מנחה שנקבעה על ידי בית המשפט המחוזי, ונהוגה בארץ בשנים האחרונות – לפיה אב במשמורת משותפת לא פטור מהעברת מזונות ילדיו לידי האם. המדובר בפסק דינה של השופטת יעל וילנר מביהמ"ש המחוזי בחיפה שקבעה כי במשמורת משותפת ניתן להפחית עד 25% מדמי המזונות שמקובל לפסוק לאב. כלומר, בכל מקרה, האב חויב לשלם כ-75% מסכום המזונות שהיה נקבע לו, אילו בחר שלא לגדל את הילדים במשמורת משותפת.

לדברי עוה"ד שיפמן, קיצוץ של 25% מתשלום המזונות לא היה אוטומטי, ופעמים רבות שופטים הכריעו לבטל את ההטבה הזו לאב, והמשיכו לחייב אותו במלוא המזונות, חרף העובדה שהוא מגדל את הילדים במשמורת משותפת. לדבריו, פסיקות אלה היוו זרז לאבות להעדיף להשאיר את המשמורת על ילדיהם בידי האם, ובכך אמנם לא לחסוך כספים, אבל גם לחסוך זמן רב ומאמץ הנדרש בגידול הילדים.

לדברי עוה"ד שיפמן, בחודשים האחרונים נתנו השופטים יהורם שקד ויעקב כהן מבתי המשפט למשפחה, פסקי דין חדשניים והפוכים, שקבעו כי תשלום מזונות על ידי האב כלל אינו מובן מאליו, במציאות של משמורת משותפת ויש מקרים בהם יש לבטלם לגמרי.

"השופט שקד קבע זאת באמצעות חישוב אריתמטי שמגיע למסקנה שהחיוב אמור להתאפס לגמרי, והשופט כהן כתב דברים חדים וברורים מאוד בעניין, והזכיר כי מבחינת הצדק והשוויון לא הגיוני לחייב אב במימון מזונות במשמורת משותפת", מסביר עוה"ד שיפמן, ומוסיף כי פסקי הדין האחרונים המבטלים את תשלום המזונות לאבות במשמורת משותפת, תואמים את הרוח הנושבת מכיוון מסקנות הוועדות שיפמן ושניט בנוגע להחלת כללים שוויוניים בגירושין בענייני משמורת ומזונות הילדים.

 

לקריאה נוספת, ראו:

 

פריצת דרך: בית המשפט פטר אב ממזונות לילדיו בגלל משמורת משותפת

 

תמ"ש 7744-10-12

תמ"ש 4881-10-12

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:104
קומיט וכל טופס במתנה