שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > איגוד שמאי הביטוח הורשע בהסדר כובל על שיטת חישוב שכר הטרחה

חדשות

איגוד שמאי הביטוח הורשע בהסדר כובל על שיטת חישוב שכר הטרחה, צילום: צילום אילוסטרציה: Getty images Israel
איגוד שמאי הביטוח הורשע בהסדר כובל על שיטת חישוב שכר הטרחה
23/02/2014, אנה נודל

יו"ר איגוד שמאי הביטוח עזרא שוהם הפיץ בשנת 2008 איגרת לחברי ענף הרכב אליה צורפה חוות דעת של כלכלן שהציגה תחשיבים של עלות שעת עבודה ועלות ממוצעת להפקת חוות דעת. השופט עודד שחם קבע כי מדובר בהסדר כובל העלול לפגוע בתחרות

כנגד עזרא שוהם, יו"ר איגוד שמאי הביטוח בישראל, וכנגד האיגוד עצמו הוגש כתב אישום בעקבות איגרת שנשלחה לחברי האיגוד ביולי 2008. האיגרת הופנתה לחברי ענף הרכב באיגוד והיא כללה חוות דעת של הכלכלן דני ידובסקי. חוות הדעת הציגה תחשיבים ופירוט בדבר עלות שעת עבודה של שמאי, עלות ממוצעת להפקת חוות דעת שמאי, מספר השעות הנדרש בביצוע עבודת שמאות רכב ושיטת חישוב שכר הטרחה. שוהם המליץ במסגרת האיגרת לחברי ענף הרכב לקבוע את שכר טרחתם בהתבסס על הנתונים שהוצגו.

רשות ההגבלים העסקיים טענה כי מדובר בהסדר כובל וכי המלצת יו"ר האיגוד עלולה למנוע או להפחית את התחרות בין שמאי הרכב. כמו כן נטען כי האיגוד היה צריך לקבל אישור להפצת האיגרת מגורמים ברשות ההגבלים העסקיים. 

בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל את הטענות של הרשות והרשיע שוהם ואת האיגוד בעבירה של צד להסדר כובל לפי חוק ההגבלים העסקיים.

שוהם ניסה להסביר את הצורך בחוות דעתו של ידובסקי בכל הנוגע להוצאות השמאים בהכנת שומות, בטענה כי שמאי אינו יודע לחשב את משך הזמן הדרוש לשם הפקת שומה, הואיל והעבודה נעשית במקביל ביחס לכמה שומות. הוא הוסיף כי קיימים מרכיבים שונים בהכנת חוות דעת של שמאי, הכוללים לא רק נסיעות ובדיקת מכוניות במוסכים, אלא גם כתיבת חוות דעת ועבודה משרדית.

השופט עודד שחם קבע כי "קשה להשתכנע מטיעון זה. לא ברור איזה קושי יש לשמאי לאתר את עיקר העובדה שהשקיע בחוות דעת פלונית, ובכלל זה נסיעות, בדיקת המכונית במוסך וכתיבת חוות הדעת. אכן, שכרם של בעלי מקצוע רבים מחושב על פי שעת עבודה ולרוב העניין אינו מעורר בעיות. מכל מקום האיגרת אינה פותרת את הקושי האמור. היא נוקבת בנתון ממוצע. נתון כזה בוודאי שאין לשמאי קושי לחשב ביחס לעצמו, גם בלא צורך לעקוב אחר ההשקעה בכל חוות דעת וחוות דעת".

שוהם טען כי בתקופה הרלוונטית שמאים רבים החלו לעבוד כעצמאים במקום כשכירים בחברות ביטוח, וכי היה צורך בחוות דעת אשר תסייע להם לחשב את הוצאותיהם. השופט שחם פסק: "קשה להשתכנע כי היה לחברי האיגוד צורך ממשי בסיוע לעניין זה. קשה עוד יותר להשתכנע מן הטיעון האמור, הוכח העובדה שבכל מקרה אין בחוות הדעת או באיגרת נתונים בעלי תוקף כללי ביחס לכל המשרדים".

ת"פ 4016-06-12

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:246
קומיט וכל טופס במתנה