שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מאז 2002 גבו הקבלנים ועורכי הדין מרוכשי הדירות שכ"ט בניגוד לחוק

חדשות

מאז 2002 גבו הקבלנים ועורכי הדין מרוכשי הדירות שכ"ט בניגוד לחוק, צילום:
מאז 2002 גבו הקבלנים ועורכי הדין מרוכשי הדירות שכ"ט בניגוד לחוק
17/02/2014, עו"ד אורי ישראל פז

הדברים נחשפו בדיון בו אישרה היום ועדת הכלכלה את הצעת החוק של ח"כ מאיר שטרית להגביל את שכר טרחת עורכי הדין ברכישת דירה מקבלן. לדברי ח"כ שטרית, הרשות להגנת הצרכן ישנה 12 שנה – היא צריכה לדרוש את הכספים חזרה. הרשות להגנת הצרכן: נוציא הנחיות – במקרה אחד שבו התקבלה תלונה הנושא טופל

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ מאיר שטרית לתקן את חוק המכר ולהגביל את שכר הטרחה שגובים הקבלנים מרוכשי הדירות עבור הוצאות משפטיות.

לפי ההצעה, יש להגביל את ההוצאות המשפטיות, שאישרה היום הוועדה. את שיעור שכר טרחת עורך הדין בעסקת רכישת דירה מקבלן יקבע שר השיכון והבינוי, לאחר התייעצות עם שרי המשפטים והאוצר, ובאישור ועדת הכלכלה.

פתיחת חקירה

חה"כ שטרית הבהיר כי הכוונה היא ששכר הטרחה שייקבע בתקנות לא יעלה על 0.5% ממחיר הדירה או 5,000 שקל, לפי הנמוך מביניהם. התקנות יובאו לאישור הוועדה תוך 90 ימים מיום פרסום החוק, והוא יחול על חוזים שייחתמו חצי שנה לאחר פרסומו. עוד קבעה ועדת הכלכלה בכנסת כי שכר הטרחה ישולם ישירות לעורך הדין, שיוציא קבלה לרוכש.

עם זאת, בדיון היום שבה ועלתה השאלה האם הפרקטיקה שבה עורכי הדין של הקבלן מקבלים שכר טרחה גם מרוכשי הדירות היא מנוגדת לחוק. ח"כ דוד צור, שעמד בראשות הישיבה, אמר כי בפרקטיקה משלמים רוכשי הדירות סכום אחד לקבלנים עבור הדירה, וסכום נוסף עבור שכר טרחת עורכי הדין. הוא הוסיף כי לכאורה הדבר נוגד את חוק הגנת הצרכן משנת 2002.

באשר לטענות נציגי לשכת עורכי הדין כי הדבר לא חוקי, אמר ח"כ צור כי לא היה מעלה על דעתו שלשכת עורכי הדין טוענת היום כי מאז 2002 עורכי הדין פעלו בניגוד לחוק. עם זאת, הוא הוסיף כי "בעולם שממנו אני בא, הדברים שעלו היום בדיון צריכים להוביל לפתיחת חקירה".

ראש תחום ייעוץ וחקיקה ברשות להגנת הצרכן, שאמונה על אכיפת חוק הגנת הצרכן, עו"ד אפרת רחלי מאירי, הסבירה בדיון כי מחיר דירה צריך להיות כולל שכר טרחת עורכי הדין, ולא מחיר מסוים שעליו מוסיפים תשלום כשכר טרחה. לדבריה, זו עסקה אחת שצריך להיות לה מחיר אחד. ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, אמר בדיון כי בעקבות ההצעה מתכוונת הלשכה לפעול לביטול הכלל שאיפשר לעורכי הדין לייצג גם את הקבלנים וגם את הרוכשים. הוא הוסיף וטען כי ההצעה מתנגשת עם חוק הגנת הצרכן.

עורכי הדין נוהגים בחזירות

חה"כ שטרית מתח ביקורת קשה הן על נציגי לשכת עורכי הדין והן על הרשות להגנת הצרכן. לדבריו, לשכת עורכי הדין ביצעה ניסיון נואל לטרפד את החוק, ובמקביל המשיכה בפרקטיקה של גביית שכר הטרחה בניגוד לחוק. כמו כן, קרא חה"כ שטרית לרשות להגנת הצרכן לאכוף את החוק ולהגן על הצרכנים. "הרשות ישנה 12 שנה, עכשיו מן הראוי שתתעורר ותבקש את כל הכספים ששולמו בניגוד לחוק ב-12 השנים האחרונות".

הממונה על הרשות, עו"ד תמר פינקוס, אמרה כי תוציא לקבלנים הנחיה לפיה מחיר הדירה צריך לכלול את ההוצאות המשפטיות. היא הוסיפה כי "במקרה יחיד שפנו אלינו, זה טופל".

בניגוד לטענות לשכת עורכי הדין כי הפסיקו בפרקטיקה הזו, ח"כ חיים כץ סיפר כי בנו קנה דירה לפני כחודש וחצי, ושילם לעורך הדין של הקבלן עוד 1.5% ממחיר הדירה להוצאות משפטיות. הוא הוסיף כי עבור הרישום בטאבו דרש עורך הדין מבנו סכום נוסף עבור כל חדר בבית, והוא שילם, כי לא הייתה לו ברירה. "עכשיו נגביל אתכם כי כל השנים נהגתם בחזירות וגביתם מחיר מופקע עבור חוזה אחיד", אמר חה"כ כץ.

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:57
קומיט וכל טופס במתנה