שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > קיבלת שיק מלקוח והוא חזר? המשטרה יכולה לעזור לך לקבל את כספך

חדשות

קיבלת שיק מלקוח והוא חזר? המשטרה יכולה לעזור לך לקבל את כספך, צילום: עו"ד מזל רבה
קיבלת שיק מלקוח והוא חזר? המשטרה יכולה לעזור לך לקבל את כספך
17/02/2014, עו"ד מזל רבה

לפני שנרוץ להשקיע זמן, כסף ועצבים בגבייה של שיק שחזר, המוטלת בספק, יש לעצור, לקחת נשימה עמוקה ולהתגבר על הפחד מפני האנשים האלה עם המדים ולרתום אותם לתפקיד לשמו גויסו – לעזור לאזרח (אנחנו...). עו"ד מזל רבה, לאחר 28 שנות שירות במשטרה, מסבירה איך באמת עושים את זה באופן היעיל ביותר שניתן

המשטרה היא גוף שכל אזרח מעדיף לא להיתקל בו לרע אך גם לטוב. אף לי, לאחר 28 שנות שירות במשטרה, יש תחושה לא נוחה למראה ניידת. אך לא בכדי על כל ניידת נמצא את הלוגו "100 בשבילך" וכאן המקום לספר לך איך ניתן לרתום את המשטרה לתועלתך וכך להרוג שלוש ציפורים במכה אחת:

לחסוך זמן  

לחסוך במשאבים   

סיכוי לקבל את כספך 

כמי שטיפלה בתיקי השיקים החוזרים באזור תל אביב ובעלת ניסיון רב בתחום, אוכל לומר, בצער, שהאזרח אינו מודע שהמעשה שנעשה כלפיו מהווה עבירה פלילית על חוק הוצאת שיק ללא כיסוי (תיקון: תש"ם). וכך נקבע בחוק זה:

א. המוציא שיק שמשך והוא יודע שאין חובה על הבנקאי לפרוע את השיק מן התאריך הנקוב בו עד 30 יום לאחריו, או אין לו יסוד סביר להניח שיש חובה כאמור על הבנקאי, והשיק הוצג לפירעון תוך התקופה האמורה וחולל, דינו – מאסר שנה או קנס כאמור בסעיף 61 או פי ארבעה מהסכום הנקוב בשיק, לפי הסכום הגדול יותר.

ב. בשיק שלא נקוב בו תאריך, יראו לעניין סעיף זה כאילו נקוב בו יום ההוצאה.

ג. הוצג שיק לפירעון תוך התקופה האמורה בסעיף קטן (א) וחולל, והמוציא לא פרעו תוך 10 ימים מיום שדרש זאת האוחז ממנו, חזקה שהוציא את השיק בידיעה או באין לו יסוד סביר להנחה כאמור בסעיף קטן (א), ועליו הראיה לסתור.

איך מנטרלים את הפחד הפסיכולוגי מהמשטרה?

ולכן אינו פונה לעזרת המשטרה (כמובן לאחר שנטרלנו את הפחד הפסיכולוגי).

משיכת 10 שיקים כאלה מאותו חשבון מחמירה את העבירה והענישה, ולעיתים אף מדובר במה שמכונה "עוקץ", וכאן העבירה בעצם מקבלת תפנית של מרמה (קבלת כספים במרמה, קבלת דבר במרמה ועוד).

מה עושה אדם שקיבל שיק כזה או מספר שיקים שחזרו? לרוב, לאחר שכל ניסיונות השכנוע לא הועילו, הוא יפנה לעו"ד או ייגש ללשכת ההוצאה לפועל, יפתח תיק, ישלם אגרה וימשיך לשלם עבור הליכים שלא תמיד יעילים מכל סיבה שהיא, ואף עלול בסופו של יום לעמוד מול אדם שהצליח להגיע להסדר או שהוכרז פושט רגל. ואז, במקרה הטוב, נתחלק עם עוד נושים בסכום מינימלי ולא תמיד נקבל את ההשקעה שלא לדבר על סכום השיק.

לפיכך, לפני שנרוץ להשקיע זמן, כסף ועצבים בגבייה המוטלת בספק, יש לעצור, לקחת נשימה עמוקה ולהתגבר על הפחד מפני האנשים האלה עם המדים ולרתום אותם לתפקיד לשמו גויסו –לעזור לאזרח (אנחנו...). איך באמת עושים את זה?

שיק שחזר מכל סיבה – אין כיסוי, ניתנה הוראת ביטול וכדומה, מהווה בעצם עבירה פלילית. לכן מי שיטפל בכך זאת המשטרה, אך אין זה סותר את הטיפול המקביל שבפניה ללשכת ההוצאה לפועל, כך שיש לנו למעשה שני מסלולים מקבילים שבאמצעותם נוכל לקבל את כספנו.

כאן המקום להדגיש שתפקיד המשטרה הוא להעמיד לדין ולא השבת הכספים אך לרוב, אדם מן הישוב יבקש להימנע מתיק פלילי ויעדיף לשלם לך את הכסף מיד כשיקבל הזמנה לחקירה.

למשטרה הנחיות פנימיות בהתאם להן יטופל שיק שחזר וזאת כדי לא לשתק את המערכת. לכן, לרוב, שיק מתחת ל-2,500 שקל לא יטופל, אלא אם מדובר בשלושה שיקים רצופים ומעלה.

תנאי נוסף הוא שעל מקבל השיק להפקידו בתוך 30 יום מהמועד הנקוב בשיק. השיק לא יטופל אם לא יופקד ויקבל חותמת מהבנק כשיק שחזר.

לאחר מכן, על המחזיק בשיק שחולל לשלוח למושך השיק מכתב רשום, בו יודיע לו שהשיק חזר וכי עליו לכבדו או לשלם תמורתו בתוך 10 ימים.

לאחר שלא נתמלאה דרישה זו, ניתן לפנות ללשכת ההוצאה לפועל ולפתוח תיק להציג את השיק המקורי ולקבל חותמת מהלשכה "מתאים למקור".

עם השיק המקורי, העתק מכתב רשום שנשלח למושך השיק ואם יש, גם הודעת הבנק שצורפה לשיק שחזר – יש לפנות לתחנת המשטרה באזור שבו ניתן השיק. אם מדובר בשלושה שיקים ומעלה, יש לפנות למחלק הונאה באותה יחידה.

יש להתעקש

יודגש כי משום מה לא תמיד הגשת התלונה והטיפול בה יעברו בקלות ולעיתים יש להתעקש. יהיו תירוצים שונים מצד השוטר מדוע לא יקבל את התלונה, אם זה משום שהעבירה לא נעברה באזור של אותה תחנת המשטרה או נימוקים יצירתיים אחרים שאינם נמצאים בקנה אחד עם ההנחיות והחוק.

יודגש כי הטיפול מהצד הפלילי של המקרה אינו מתייחס למהות בעל החשבון (חברה בע"מ, למשל) אלא למושך השיק, למצב החשבון בעת המשיכה ולכוונת המושך לכן לא לנו לשבור את הראש עם חברה בע"מ, עמותה והרמות מסך.

 

בהצלחה!

 

הכותבת היא מגשרת מוסמכת, בעלת תואר נוסף במדעי החברה, לשעבר ראש צוות חקירות במשטרת תל אביב, דוברת עברית, אנגלית וערבית, המתמחה בדיני עבודה והתנדבה ב"קו לעובד". תחום עיסוק עיקרי נוסף של עוה"ד מזל רבה הוא תביעות מול משרד הפנים והמשפט המנהלי (איחוד משפחות, אזרחות ישראלית, אשרות שהייה והתרת נישואין של זוגות הנשואים בנישואין אזרחיים)

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:239
קומיט וכל טופס במתנה