שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לא עוד אבא של סופי שבוע

חדשות

לא עוד אבא של סופי שבוע, צילום: עו"ד תמר חיה הר פז
לא עוד אבא של סופי שבוע
17/02/2014, עו"ד חיה תמר הר-פז

 לכבוד כנס "זכויות ילדים והורים לאחר הגירושים" שיערך השבוע בלשכת עורכי הדין בתל אביב (ביום חמישי, 20.2.14), עו"ד חיה תמר הר-פז כותבת על זכויות ילדים והורים לאחר הליך הגירושין, כפי שהם באים לידי ביטוי בדיון על המשמורת המשותפת, ומדוע יש להפריד אותם מהשיח הכללי של הממסד הפמיניסטי

 הוועדה הציבורית לבחינת ההיבטים המשפטיים של האחריות ההורית בגירושין – ועדת שניט – הוקמה במרץ 2005 על ידי שרת המשפטים דאז, ציפי לבני, במטרה לבחון את הכללים הקיימים לחלוקה ולשיתוף באחריות ההורית.  על הוועדה הוטל לבחון, בין השאר, את הצורך בשינויה של חזקת הגיל הרך, לפיה ילדים מתחת לגיל 6 שהוריהם פרודים, נשארים תמיד בחזקת האם.

בשלהי שנת 2011 הגישה הוועדה את המלצותיה, לביטול החזקה ולהחלפתה במשמורת המשותפת לשני ההורים. לא עוד אבא של סופי שבוע. לא עוד תחושת שוני של ילדים להורים גרושים מילדים אחרים, אלא מערכת המנסה להיות הדבר הקרוב ביותר למה שהיה בעולמו של הילד לפני הליך הגירושין ויישור קו עם יתר מדינות המערב בהן מיושמת המשמורת המשותפת כבר מזמן.

לפני מספר שבועות סגרה השרה לבני מעגל, כשהגישה תזכיר חוק ממשלתי בהשראת ועדת שניט לקיצור חזקת הגיל הרך, לגיל שנתיים. לכאורה, מפתיע שמי שמינתה את ועדת שניט, לא מיישמת את המלצתה לביטול מלא של חזקת הגיל הרך, אבל מי שמכיר את הכוחות הפועלים מאחורי הקלעים, יודע כמה לחצים הפעילו ארגוני הנשים והמגדריסטיות להתעלם לחלוטין ממסקנות ועדת שניט ולהותיר את המצב הקיים על כנו.

 התנגדות הממסד הפמיניסטי

פה ושם הייתה גם מי שהודתה שהמניע מאחורי הלחצים האלה הוא לא אידיאולוגי טהור. עו"ד רחל דון-יחיא, חברת שדולת הנשים,  אמרה, בדיון בכנסת, שאם נוסיף להצעת החוק של ועדת שניט הוראה שתאמר, שבשום פנים ואופן, גם כאשר יש משמורת משותפת, לא ירד סכום המזונות. הצעקות האלה – ייפסקו, כי הכול בסוף מגיע לכסף ואילו ח"כ אורלי לוי אמרה באותו הדיון שאם נבטל את המשמורת המשותפת אין טעם במזונות. "יבוא האב ובצדק יאמר אנחנו מתחלקים בנטל של הילד, העלות הכלכלית שלי בדיוק כמו שלה, הנושא פה הוא כספי".

אבל רוב הפמיניסטיות נצמדו לרטוריקה השגרתית. ח״כ זהבה גלאון אמרה שביטול חזקת הגיל הרך במדינה  שאין בה נישואים וגירושים אזרחיים  תחריף עוד יותר את חוסר  השוויון שנשים  סובלות ממנו. בדף עמדה מטעם "מרכז רקמן לקידום מעמד האישה", נכתב כי "יהא זה טרגי אם השאיפה לשוויון פורמאלי ולכלל משפטי ניטרלי תבוא לידי ביטוי דווקא בעדיפותה המשפטית הכמעט יחידה ובודדה של האישה" וח"כ קארין אלהרר אמרה שתמיכתה באי ביטול חזקת גיל הרך מונעת העמקתו של אי-השוויון שקיים היום בתחום הנישואין והגירושין אשר נמצא תחת מונופול של הרבנות. ביום בו יבשילו התנאים לכך תוך יצירת שוויון בהליך הגירושין, היא יותר מתשמח לתמוך בביטול החזקה.

 הילד כבעל זכויות עצמאיות

כל הטיעונים האלה מעידים על כשל בהבנת מסקנות וועדת שניט, שחבריה התמקדו בטובת הילד בלבד ולאחר שלמדו את הנושא ושמעו אינספור חוות דעת ועדויות המליצו על ביטול חזקת הגיל הרך, וזאת לא כדי לקדם את השוויון בין המינים, ולא בגלל שרצו לתקן עוול שנעשה לגברים, אלא בגלל שהסיקו שהמשמורת משותפת היא הסידור הטוב ביותר עבור הילד עצמו. כפי שטען גם

פרופ' דן שניט, יו"ר הוועדה, כשהתבקש להגיב על טענות הפמיניסטיות ואמר כי הוועדה כל לא העסיקה את עצמה בנושא משום שראתה את הילד כבעל זכויות עצמאיות ונפרדות משלו ולא ככלי לפצות את הוריו, על הפליה ועל קיפוח, או לאזן עבורם משוואות.

ועדת שניט דנה כאמור בענייני משמורת בלבד, ולא נגעה בנושא דיני המזונות בישראל וממילא אין במסקנותיה כדי להביא לשינוי כלשהו בנוגע לדמי המזונות, אבל גם אם יוחלט, בסופו של דבר, בעקבות שינוי מנגנון המשמורת לשנות אף את שיטת המזונות, לא יהיה בכך כדי להוות פגיעה במעמד האישה. באשר גם המזונות, כמו המשמורת המשותפת, נוצרו מלכתחילה עבור הילדים ולא עבור האימהות שלהם, ולכן גם הן לא תפגענה, שהרי מלכתחילה המזונות לא היו מיועדים להן.

 הכותבת עוסקת בענייני משפחה ודיני ההוצאה לפועל בענייני מזונות וממארגני הכנס שיערך ביום 20.2.14, בלשכת עורכי הדין (בית הפרקליט, רח' דניאל פריש 10 תל אביב). בכנס ישתתפו סגן יו"ר הכנסת, ח"כ משה פייגלין, המנחה ואיש התקשורת אברי גלעד, העיתונאית והסופרת סמדר שיר ודמויות מפתח מעולם המשפט ומדיני המשפחה

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:43
קומיט וכל טופס במתנה