שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האם לעורך דין מותר להתאהב בלקוחה?

חדשות

האם לעורך דין מותר להתאהב בלקוחה?, צילום: עו"ד עינבר לב
האם לעורך דין מותר להתאהב בלקוחה?
16/02/2014, עו"ד עינבר לב

האם לעורכי דין מותר להתאהב בלקוחותיהם? על השאלה הזו נחלקות הדעות. האם עורך הדין נרצח בגלל שקיים רומן עם אשת לקוחו? והאם בכלל מותר לעורכי דין לקיים מערכות יחסים אינטימיות עם לקוחותיהם? עו"ד עינבר לב מנתחת את הנושא במאמר מיוחד

רומנים בין עורכי דין ללקוחותיהם גורמות לא פעם להחרפת סכסוכים משפטיים קיימים, ורבים מהם מסתיימים לא אחת בשלילת רישיונו של עורך הדין.

אמנם לא חל איסור גורף על עורכי דין להתאהב בלקוחותיהם, ואף לקיים איתם יחסי אישות, אך בתחום דיני המשפחה חל איסור אתי חמור על קיום יחסים שכאלה, בשל הסכנה ליצירת ניגודי אינטרסים, ואף לעבירה על החוק, כפי שטען הבעל בתביעה שהוגשה.

בית המשפט פנה מספר פעמים ללשכת עורכי הדין לשנות את מדיניותה, ולקבוע מפורשות על איסור של קיום יחסי אישות בין עורכי דין ללקוחות, אך הלשכה סירבה עד כה להיענות לפניות אלה.

 

עורכי הדין כבני אדם חופשיים ובגירים

לאחר הירצחו של עו"ד יורם חכם ז"ל, הועלה חשד כי הרצח קשור ברומן שהתנהל לכאורה בינו לבין אשתו של אחד מלקוחותיו לשעבר. למרות שהלקוח אכן תבע את עוה"ד חכם על ניהול הרומן, מספר חודשים לפני הרצח, הוא הכחיש כל קשר לרצח, וחקירת המשטרה ניקתה אותו מכל חשד.

מיד לאחר הרצח, הועלתה שוב לדיון, הסוגיה השנויה במחלוקת, האם מותר או אסור לעורכי דין לנהל מערכות יחסים רומנטיות עם לקוחותיהם – איסור הקיים למשל על פסיכולוגים ורופאים.

עו"ד דרור ארד-איילון, עד לא מכבר יו"ר ועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין, הודיע אז לכלי התקשורת (ענת רואה, 'כלכליסט') כי הלשכה אינה מתכוונת לבחון בשנית את ההיתר לפרקליטים לקיים מערכות יחסים אינטימיות עם לקוחותיהם, גם אם יתברר שרציחת עוה"ד חכם היתה קשורה לסכסוך שהיה לו עם המיליונר שטען שחכם ניהל רומן עם אשתו.

ארד-איילון צוטט אז כי הלשכה לא תחזור בה מהחלטתה משנת 2006, לפיה מערכת יחסים אינטימית בין עורכי דין לבין לקוחות אינה נחשבת לעבירה אתית כל עוד אין סממני ניצול של הלקוח, ואף אמר כי היא החלטה "נכונה ונאורה, המכבדת את הלקוחות ואת עורכי הדין כבני אדם חופשיים ובגירים שיכולים לנהל את חייהם בלי שרשויות החוק, ובכלל זה לשכת עורכי הדין, יתערבו בחייהם האינטימיים".

בתחום דיני המשפחה הנושא נפיץ ביותר

מניסיוני, מדיניות לשכת עורכי הדין בנושא זה שונה בתכלית, כאשר מדובר בעורכי דין לדיני משפחה. תפקידו של עורך דין לענייני משפחה אינו מסתיים במתן טיפול משפטי ללקוח, אלא מערב גם טיפול נפשי לבעיות רגישות מאוד של הלקוחות אשר תחת טיפולו. אישה שמגיעה לטיפול אצל עורך דין בתיק הגירושין שלה, נמצאת בדרך כלל במצב של חוסר ביטחון כלכלי ונפשי. אם במקרה כזה עורך הדין, שעליו סומכת האישה, יוזם קשר רומנטי איתה, הדבר עלול להיחשב כהטרדה מינית – בדיוק כפי שנחשב ביחסי עובד מעביד.

כך למשל אירע במקרה בו התגלה כי עורכת דין לענייני משפחה ניהלה רומן עם אחד מלקוחותיה, במהלך התקופה שבה ייצגה אותו בהליך גירושין מאשתו. האישה, שבעלה ניהל רומן עם עורכת דינו, זעמה, כאשר ראתה, כיצד עורכת הדין בוחשת בענייני משפחתה בבית המשפט, כאילו מדובר בעניינים אישיים שלה.

האישה נועצה עם עורך דינה, והשניים פנו ללשכת עורכי הדין, בתלונה על התנהלות עורכת הדין. לשכת עורכי הדין דנה בפרשה, נזפה קשות בעורכת הדין, והפקיעה למשך שנתיים את רישיונה.

במקרה נוסף שהגיע ללשכה, פנה עורך דין אל לקוחה, וניסה ליזום עמה יחסי מין, ואף הציע לה זאת במפורש. לא ברור כמה לקוחות ניסה להטריד עורך הדין באותה הצורה, אך הפעם הוא נפל על אישה המודעת לזכויותיה, שלא הייתה מוכנה לעבור על הצעותיו לסדר היום.

מעשיו של עורך דין, שלא עסק בדיני משפחה, נחשבו כהטרדה מינית לכל דבר. האישה פנתה לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין, אשר החליטה לשלול מעורך הדין את רישיונו.

במקרה נוסף, ביקש עורך דין ממרכז הארץ להחליף את שכר הטרחה אותו היה אמור לקבל מלקוחתו, ביחסי מין. גם במקרה זה, האישה לא איבדה את קור רוחה, פנתה ללשכת עורכי הדין, אשר ראתה את המקרה בחומרה, ורישיונו של עורך הדין נשלל.

רומן שלא בטוח אם היה או שלא היה, עלה לכותרות לפני מספר שנים, עם היוודע הירצחו של עו"ד יורם חכם ביוני 2008, רצח אשר לא פוענח עד היום.

שמו של אוליגרך ישראלי-רוסי שורבב לחקירת הרצח, לאחר ששנה לפני הרצח, הגיש האיש תביעה נגד עו"ד חכם, לפיו ניהל עורך הדין רומן עם אשתו.

בכתב התביעה טען אותו אוליגרך שעו"ד חכם, שייצג אותו בעסקת נדל"ן, פעל בניגוד עניינים, הפר חובת נאמנות, וכן הפר את נורמות האתיקה המחייבות עורך דין. עוד טען האוליגרך כי עוה"ד חכם הטעה אותו, התרשל בתפקידו, והוציא עליו דיבה. מנגד, הכחיש עו"ד חכם המנוח את הטענות.

השופט מנחם קליין: "רומן בין עו"ד ללקוח עלול להזיק גם לבתי המשפט"

בשנת 2011 המליץ ללשכת עורכי הדין השופט מנחם קליין, מבית משפט השלום בתל אביב, להחמיר את יחסה בעניין ניהול רומן בין עו"ד ללקוחה תוך כדי ייצוגה.

"סבורני כי יש לשקול את העניין מחדש, במיוחד כשהמדובר בייצוג בענייני מעמד אישי. לדידי, כפי שרופא או פסיכולוג אינם אמורים לנהל מערכות יחסים תוך כדי טיפול בפציינטים – כך צריך להיות המצב גם בקשר לעורכי דין ובמיוחד במעמד אישי".

עו"ד חכם המנוח עסק בתחום הפלילי. ניהול רומן ע"י עורכי דין מתחום המשפחה עם לקוחותיהם, הופך על כן לנפיץ הרבה יותר. קיימת סכנה שהרומן ישפיע על העניין שלשמו נשכרו שירותיו של עורכי הדין, ובמקרה כזה, כאשר היחסים אכן פולשים לעניין המשפטי המתנהל על ידי עורך הדין – מתרחשת עבירה אתית חמורה.

מניסיוני, במאבק גירושין הכול אישי, ולכן, עצם התקיימות רומן כבר מהווה עבירה אתית חמורה, שעלולה להסתיים בשלילת רישיונו של עורך הדין.

הכותבת היא עורכת דין העוסקת בדיני משפחה וגירושין

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:114
קומיט וכל טופס במתנה