שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מחיר השיר 'מי שמאמין לא מפחד' ששר אייל גולן כג'ינגל בחירות – 70 אלף ש'

חדשות

מחיר השיר 'מי שמאמין לא מפחד' ששר אייל גולן כג'ינגל בחירות – 70 אלף ש', צילום: צילום: Getty images Israel
מחיר השיר 'מי שמאמין לא מפחד' ששר אייל גולן כג'ינגל בחירות – 70 אלף ש'
13/02/2014, אנה נודל

במסגרת קמפיין הבחירות של מוטי אביסרור, לשעבר ראש המועצה המקומית ירוחם, הופק ג'ינגל עם לחן של השיר "מי שמאמין לא מפחד" המבוצע על ידי אייל גולן. אביסרור וחברת 'שיר בהפתעה' שהפיקה עבורו את הג'ינגל לא הסדירו את זכויות היוצרים, ובית המשפט חייב אותם לפצות את הפזמונאי יוסי גיספן ואת המלחין עדי לאון, שכתבו את השיר, ב-70 אלף שקל

בית משפט השלום ברחובות קיבל את התביעה של הפזמונאי יוסי גיספן והמלחין עדי לאון נגד מוטי אביסרור, לשעבר ראש המועצה המקומית ירוחם ונגד חברת שיר בהפתעה ומנהליה. אביסרור הזמין משיר בהפתעה הפקה של ג'ינגל לרדיו תמורת 450 שקל.

הלחן של הג'ינגל נלקח מהשיר "מי שמאמין לא מפחד", אותו כתב גיספן והלחין לאון. השיר מבוצע על ידי הזמר אייל גולן. במסגרת ההפקה של הג'ינגל, מילות השיר הוחלפו במילים חדשות המשרתות את קמפיין הבחירות של אביסרור.

יצירה שסורסה

הנתבעים לא הסדירו את סוגיית זכויות היוצרים של השיר, לא מול היוצרים ולא מול אקו"ם. בעקבות זאת הוגשה תביעה, במסגרתה גיספן ולאון ביקשו לקבל פיצוי בשל הפרת זכויות היוצרים. גיספן אמר במהלך עדותו כי "היצירה שאנו עוסקים בה היא נעשתה ללא רשות, היא יצירה שסורסה, נגעו במילים שלי ללא רשות".

בהמשך, גיספן אמר כי "אם ילד חוגג בר מצווה והוא החליף את מושא השיר, המילה המרכזית, בשם שלו או בשם של אימא שלו ועשה להם טוב לערב אחד, שייהנו מזה, אני לא קטנוני. אבל הוא לא עשה מזה שום הפקת תועלת. זה יום אחד וזה נגמר. הוא לא עשה מזה קמפיין שלם".

חברת ההפקות 'שיר בהפתעה' טענו שאין להם את היכולת לדעת כיצד השתמש הלקוח בהקלטה שרכש. הם ציינו כי השימוש שהם עושים הוא שימוש פרטי בלבד, וכי באתר החברה כתוב שכל שימוש החורג משימוש פרטי דורש את אישור בעלי זכויות היוצרים. כמו כן, צוין כי על גבי הדיסק של 'שיר בהפתעה' יש כיתוב "כל הזכויות שמורות לבעלי הזכויות ביצירה. העתק, השכרה, השאלה, ביצוע פומבי ושידור ללא רשות מבעלי הזכויות ביצירה באקו"ם, אסורים".

שופטת בית משפט השלום ברחובות, איריס לושי-עבודי, קבעה כי התובעים הוכיחו שבמקרה הזה נעשה הפרה של זכויותיהם ביצירה. בהמלצת בית המשפט, הצדדים הגיעו להסדר פשרה לפיו הנתבעים יפצו את היוצרים ב-70 אלף שקל, בתוספת שכר טרחת עורך דין.

השופטת לושי-עבודי אישרה את הסדר הפשרה, וחייבה את הנתבעים לשלם שכר טרחת עו"ד של התובעים בסך 7,500 שקל. נקבע כי מוטי אביסרור ישלם 45% מסכום הפשרה והנתבעים האחרים ישלמו סך של 55% מסכום הפשרה.

ת"א 8376-12-10

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:252
קומיט וכל טופס במתנה