שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > השופטת חייבה אם לאפשר לאב נשא HIV לפגוש את בתם המשותפת

חדשות

השופטת חייבה אם לאפשר לאב נשא HIV לפגוש את בתם המשותפת, צילום: צילום אילוסטרציה: Getty Images Israel
השופטת חייבה אם לאפשר לאב נשא HIV לפגוש את בתם המשותפת
10/02/2014, אנה נודל

השופטת רותם קודלר-עיאש: "הטענה כי הגעת האב למרכז הקשר יש בה כדי לסכן קטינים אחרים מקוממת ממש. בורות מסוג זה יש לבער, מדובר בטענות שמקומן כבר נפקד מהחברה המערבית. איני מוצאת להעלות על דעתי כי ישנה אפשרות שבמדינה מתוקנת, אדם ייאלץ לוותר על קשרים משפחתיים, לא כל שכן זכותו להיות הורה, בשל מצב רפואי כזה או אחר"

 

לבית המשפט לענייני משפחה הגיע סיפור אנושי קורע לב: בני זוג שנפרדו שבעה חודשים לאחר לידת בתם המשותפת, ולפני כשמונה חודשים התגלה כי האב נדבק במחלת האיידס. האם מונעת מהאב לפגוש את בתו, בטענה כי המפגש יסכן את בריאותה של הילדה. העובדת הסוציאלית המליצה כי המשמורת תהיה אצל האם, וכי האב יתראה עם בתו במרכז הקשר, אחת לשבוע למשך שעה תחת פיקוח.

בית המשפט לענייני משפחה באשדוד קיבל את בקשת האב, וחייב את האם לאפשר לו לראות את הילדה במרכז הקשר (בשל בהסכמתו), כפי שהמליצה העובדת הסוציאלית.

 

"בורות מסוג זה יש לבער"

השופטת רותם קודלר-עיאש העבירה ביקורת נוקבת על התנהלות האם ועורכת הדין דינה מאירוב אשר ייצגה אותה. השופטת כתבה כי "לא מצאתי כל ממש בטענת האם כי עצם המפגש בין האב לבתו, לרבות מגע פיזי הנהוג בין הורים לילדיהם הפעוטות, יש בו כדי לסכן את הקטינה. הטענה כי הגעת האב למרכז הקשר יש בה כדי לסכן קטינים אחרים מקוממת ממש, היעלה על הדעת כי עובדת סוציאלית לסדרי דין היתה מציעה אפשרות כזו ומסכנת את כלל ילדי העיר".

בית המשפט הוסיף כי "בורות מסוג זה יש לבער ויצוין כי מחוץ לפרוטוקול, אף הערתי לב"כ התובעת כי מדובר בטענות שמקומן כבר נפקד מהחברה המערבית המתקדמת לפני לפחות שני עשורים".

השופטת ציינה כי "ידע רב נצבר בעניין מחלת ה"איידס", המחלה מזה זמן רב אינה מוגדרת כמחלה סופנית, אלא כמחלה כרונית והצטבר מידע רב ונעשו מחקרים רבים בדבר הסכנות בהידבקות מהמחלה. ידע נרחב שנצבר בתחום זה מראה כי אין כל סיבה לחשוש ממפגש רגיל, יומיומי בין האב לבתו ובוודאי שאין כל סיבה לחשוש או אפילו להעלות את החשש כי עצם נוכחותו של האב במרכז קשר תסכן ילדים אחרים, בהעדר כל מגע פיזי ביניהם".

השופטת קודלר-עיאש קבעה עוד כי "אין ספק כי נדרש מן האב להיות יותר ערני במגע פיזי עם הקטינה, אם ישנו פצע פתוח על גופה ואם ישנו פצע פתוח על גופו, העלולים לבוא במגע זה עם זה ולהביא לחיבור נוזל גוף מדבק עם נוזל גוף של הקטינה, אך מכאן ועד מניעה של כל סוג של קשר בין האב לבתו הקטינה הדרך ארוכה, עצובה ובלתי מידתית. יהיה זה אכזרי למנוע מבני אדם שנדבקו במחלה קשרים אנושיים בכלל ועם האהובים עליהם בפרט, לא כל שכן ילדיהם, דמם ובשרם !".

זכות האב לפגוש את ילדיו היא זכות יסוד

השופטת קודלר-עיאש הוסיפה כי "איני מוצאת להעלות על דעתי כי ישנה אפשרות שבמדינה מתוקנת, אדם ייאלץ לוותר על קשרים משפחתיים, לא כל שכן זכותו להיות הורה, בשל מצב רפואי כזה או אחר. זכות האב להיות בקשר עם בתו ולמלא את חובתו כלפיה כהורה, היא זכות שהוכרה בפסיקה כזכות יסוד".

 

תמ"ש 43071-01-13

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:185
קומיט וכל טופס במתנה