שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הצעת חוק הסיוע לחושפי שחיתויות עברה פה-אחד בוועדת השרים

חדשות

הצעת חוק הסיוע לחושפי שחיתויות עברה פה-אחד בוועדת השרים, צילום: שרת המשפטים ציפי לבני. צילום: Tamar Matsafi
הצעת חוק הסיוע לחושפי שחיתויות עברה פה-אחד בוועדת השרים
09/02/2014, עו"ד אורי ישראל פז

ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה גם ברוב גדול את הצעת החוק המחילה דין משמעתי על רבני הערים, המאפשרת להשעות מתפקידו רב עיר שיוגש נגדו כתב אישום או קובלנה משמעתית. השרה ציפי לבני: "שתי הצעות החוק הללו מקדמות את הדמוקרטיה הישראלית"

 

הצעת החוק של שרת המשפטים, ציפי לבני, לגבי דין משמעתי לרבני ערים עברה ברוב גדול בוועדת השרים לענייני חקיקה היום (א', 9.2), כאשר המתנגד היחיד היה השר אורי אריאל, שאף הודיע כי יגיש ערר נגד ההחלטה – וזאת על-אף שהובהר לו על-ידי לבני כי ההצעה גובשה בתיאום מלא עם סגן שר הדתות, הרב אלי בן-דהן, ממפלגתו של אריאל.

בנוסף, גם הצעת חוק הסיוע לחושפי שחיתויות שיזמה השרה עברה פה-אחד בוועדת השרים. ההצעה, שתעניק סיוע משפטי חינם לחושפי שחיתויות, גובשה לאחר פגישה של שרת המשפטים לבני עם מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא, בה סיכמו השניים לקדם חקיקה בנושא.

רב עיר שתוגש נגדו קובלנה – יושעה מתפקידו

ההצעה שעוסקת בהחלת הדין המשמעתי נגד רבני הערים, לאחר שהתגלה כי המנגנון הקיים אינו יעיל ואינו מרתיע שכן ספורים המקרים בהן מופנית תלונה על רב עיר להרכב בית-הדין הרבני – וגם במקרים אלו נמנע בית-הדין מלקבל החלטה מרשיעה. לפי הצעת החוק, יוגדר בבירור הדין המשמעתי המהותי החל על רבני ערים; ישונה הרכב בית הדין כך שיעמוד בראשו שופט בית משפט מחוזי בדימוס (ולא רב), דיין שימונה על-ידי נשיא בית הדין הרבני (בהסכמת שרת המשפטים) ורב עיר. בנוסף, לראשונה הגוף המשמעתי יוכל לחקור את המקרים המובאים בפניו, ולכן ימונו חוקרים שתפקידם לחקור עבירות משמעתיות של רבנים. כך, ניתן יהיה להשעות רב עיר נגדו הוגשה קובלנה משמעתית או כתב אישום פלילי.

ואילו ההצעה המעניקה סיוע משפטי חינם לחושפי שחיתויות. חושפי השחיתויות מוצאים עצמם חשופים להתנכלויות ולרדיפה ונאלצים לבוא בשערי בית המשפט, דבר הכרוך בהוצאות כספיות רבות. כיום ישנה הגנה משפטית לחושפי שחיתויות, אולם הם עדיין מוצאים עצמם לא אחת חשופים לסכסוכי עבודה בשל המעשה המוסרי והאמיץ שביצעו. החוק החדש נועד להוריד את החסמים המרתיעים את העובד מלחשוף שחיתויות או התנהלות בלתי-תקינה אליה נחשף, ומשכך לתרום לשמירת טוהר המידות והתנהלות תקינה במקומות עבודה.

"אני שמחה שוועדת השרים אישרה את שתי הצעות החוק הללו, המקדמות את הדמוקרטיה הישראלית", אמרה השרה לבני. "הראשונה נועדה להגביר ביקורת על מוסד חיוני לציבור הישראלי-יהודי, במהלך שרק יגביר את אמון הציבור ברבנות. והשנייה תסייע לאותם אזרחים שאוזרים אומץ ונאבקים במאבק החשוב לכולנו נגד שחיתות".

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:108
קומיט וכל טופס במתנה