שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פנייה לחברי הכנסת: בג"ץ פועל לייצר לחץ פסול על המערכת הפוליטית

חדשות

פנייה לחברי הכנסת: בג"ץ פועל לייצר לחץ פסול על המערכת הפוליטית, צילום: בית המשפט העליון. צילום: שפרה לויתן
פנייה לחברי הכנסת: בג"ץ פועל לייצר לחץ פסול על המערכת הפוליטית
09/02/2014, עו"ד אורי ישראל פז

בעקבות החלטת בג"ץ להקפיא את תקציבי הישיבות החרדיות נקראים חברי הכנסת לא לקבל את התערבות בג"ץ. "לא ניתן לקבל מצב בו גוף שאינו נבחר קובע את לוחות הזמנים בעבור הכנסת, ומנסה להכתיב את תוצאות ההליך החקיקתי", טוענת התנועה למשילות ודמוקרטיה במכתב ששיגרה ל-120 חברי הכנסת

 

החלטת בג"ץ על הקפאת תקציבי הישיבות ממשיכה לעורר הדים בציבור ובכנסת. בסוף השבוע שיגרה התנועה למשילות ודמוקרטיה לכל 120 חברי הכנסת מכתב, בו היא קובלת על החלטת בג"ץ והפגיעה בעקרונות הפרדת הרשויות והמשילות.

אנשי התנועה מתריעים בפני הח"כים על התערבות פסולה של בית המשפט העליון בהליכי חקיקה המתנהלים בימים אלה בעודם באיבם בכנסת כשהדברים אמורים לגבי גיבוש חוק הגיוס בוועדה לשוויון בנטל בראשות חברת הכנסת איילת שקד.

נטען כי הסוגיה של התערבות בג"ץ אינה קשורה לעמדתם האישית של חברי הכנסת בנושא גיוס בני הישיבות ולא תלויה בדעתם על ההסדר המתגבש. חבר הכנסת נקראים "להעביר מסר חריף השולל את התערבותו של בית המשפט העליון בהליכים לא לו, תוך רמיסת רצון הבוחר, ותוך ניסיון לפגוע במאמציה הכנים של הכנסת ושל הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת החוק בעניין השוויון בנטל בשירות הצבאי, בשירות האזרחי, ובשוק העבודה ולהסדרת מעמדם של תלמידי הישיבות. הכנסת וחבריה פועלים ללא לאות להסדיר את נושא הגיוס בחוק תוך בדיקה יסודית של הסוגיות. בחצי השנה האחרונה קיימה הוועדה עשרות רבות של ישיבות שנועדו ללמוד את הנושא ולהסדיר את העניין באופן הראוי למדינה דמוקרטית".

 

בג"ץ: "בשאלה לאומית נוקבת זו צריכה להכריע הכנסת"

במכתב הובאו דברי שופטי בג"ץ בעבר, אשר לכאורה מנוגדים להחלטתם על הקפאת תקציבי הישיבות. דברי שופטי בג"ץ: "הפתרון לבעיות אינו פשוט כלל ועיקר. הוא מעורר שאלות עקרוניות, חברתיות וצבאיות סבוכות. גישתנו הינה כי ההכרעה בשאלות אלה צריכה להיעשות על ידי הרשות המחוקקת. בשאלה לאומית נוקבת זו צריכה להכריע הכנסת. רק כך ניתן יהיה לבטא את הקונצנזוס האופטימלי שיאפשר חיים בצוותא... רק כך ניתן יהיה לבחון את הסוגיה על כל היבטיה תוך בדיקה של האלטרנטיבות השונות" (הציטוט מתוך סעיף 39 לפסק הדין בג"ץ 3267/97 רובינשטיין נ' שר הביטחון, פ"ד נב(5) 481 (1998)).

עוד נטען כי בהחלטה בשבוע שעבר, נטש בית המשפט את מושכלות יסוד אלה, ולא היסס לאיים על בית המחוקקים של מדינת ישראל, ועליכם, חברי הכנסת תוך קציבת זמן להשלמת חקיקה חדשה עד לתאריך 31.3.2014. על פי ההחלטה הנוגעת לישיבות החליטו שופטי בג"ץ כי "המשיבים יגישו הודעה מעדכנת עד ליום 31.3.2014. נציין כי ככל שלא תושלם חקיקה חדשה בעניין גיוס בני הישיבות נשקול את המתחייב מכך".

יהודה עמרני, יו"ר התנועה למשילות ודמוקרטיה, טוען כי בית המשפט העליון פועל לייצר לחץ על המערכת הפוליטית, לחץ שיש בו דריסה גסה של הפרדת הרשויות ופגיעה בעקרונות בסיסיים של דמוקרטיה. כל מוסד שלטוני אחר שהיה פועל בדרך זו, היה מבוקר בחריפות על ידי בג"ץ, אולם ככל הנראה כל האמצעים כשרים בעיני שופטי בית המשפט העליון בבואם להחליף את שיקול הדעת של הכנסת ושל נבחרי הציבור".

התנועה למשילות ודמוקרטיה קוראת לחברי הוועדה ולכנסת להקפיא באופן מיידי את הדיונים בעניין השוויון בנטל, שכן לא ניתן לקבל מצב בו גוף שאינו נבחר מהלך אימים על הכנסת ועל חבריה, קובע את לוחות הזמנים בעבור הכנסת, ועדותיה וחבריה, ואף מנסה להכתיב את תוצאות ההליך החקיקתי. וכל זאת, בחריגה מסמכות ותוך הפרה של כל כלל אפשרי בתחומי הצדק הטבעי והמשפט.

התנועה למשילות ודמוקרטיה מבקשת מחברי הכנסת לפעול לחקיקת חוק שיגביל את מעורבותו של בג"ץ בהליכי חקיקה ובפסילת חוקים.

 

בג"ץ 5823/12

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:64
קומיט וכל טופס במתנה